بحران جهانی غذا در جهان/ تکه ای از افزایش قیمت جهانی غذا بر روی توده های خالی مردم ایران

بحران جهانی غذا در جهان/ تکه ای از افزایش قیمت جهانی غذا بر روی توده های خالی مردم ایران

روز جدید : افزایش قیمت مواد غذایی در جهان به رکورد ۱۰ ساله رسیده و جهان با بحران غذایی مواجه است. در ایران اگرچه بیش از یک سال پیش به دلیل بحران اقتصادی داخلی و تحریم تورم مواد غذایی آغاز شد، اما اکنون به دلیل قیمت جهانی گران شده است.

سازمان جهانی غذا (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین سطح خود از ژوئیه 2011 رسیده است. داده های این آژانس نشان دهنده افزایش هزینه غلات و روغن های گیاهی در سراسر جهان است. قیمت روغن نباتی پس از افزایش تقریبا 10 درصدی در ماه اکتبر به بالاترین سطح خود رسید. اختلال در عرضه، قیمت بالای کالاها، تعطیلی کارخانه ها و درگیری های سیاسی از دلایل افزایش قیمت ها ذکر شده است. فائو اعلام کرد که قیمت غلات نسبت به سال گذشته بیش از 22 درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت گندم یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی عنوان شده است. بر این اساس در 12 ماه گذشته قیمت این محصول تقریبا 40 درصد افزایش یافته است.

فائو همچنین می گوید که طبق اعلام فائو، افزایش قیمت روغن نباتی به دلیل افزایش قیمت روغن پالم، سویا، آفتابگردان و غیره است. در مالزی به دلیل کمبود کارگران مهاجر، تولید روغن پالم کاهش یافته و در نتیجه قیمت آن افزایش یافته است.

فائو همچنین در گزارش خود اشاره کرد که قیمت لبنیات از سپتامبر 2.6 درصد افزایش یافته است. در مقابل، قیمت پنیر به طور کلی ثابت می ماند، زیرا عرضه از کشورهای تولیدکننده بزرگ برای پاسخگویی به تقاضای واردات جهانی کافی است.

بر اساس این گزارش، با وجود کاهش قیمت جهانی گوشت گاو، به دلیل رشد تقاضای جهانی و کندی تولید، قیمت مرغ و گوشت گوسفند افزایش یافته است. قیمت شکر نسبت به ماه گذشته (سپتامبر) 1.8 درصد کاهش یافته است که اولین روند کاهشی در شش ماه متوالی است. در این گزارش همچنین آمده است: پیش بینی می شود ذخایر جهانی غلات در سال های 2021-2022 کاهش یابد.

آلینا چوداری، تحلیلگر برجسته صنعت غذا درباره بحران جهانی قیمت مواد غذایی نوشت:

او در سی‌بی‌سی نوشت: قیمت همه کالاها در جهان افزایش یافته است و روغن نباتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. قیمت روغن نباتی هند در شش تا هشت سال گذشته افزایش یافته و اکنون در رکود به سر می برد. آب و هوای نامساعد گزارش شده در کشورهای بزرگ تولیدکننده غلات، نگرانی هایی را در مورد افزایش بیشتر قیمت ها و مشکلات بازار ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش ها و تحلیل های جهانی، رکود و تورم بالای مواد غذایی در سال 2022 ادامه خواهد داشت و این هشدار بزرگی برای اقتصاد کشورهایی است که قبلاً از تورم مواد غذایی آسیب دیده اند.

در ایران بیش از یک سال است که افزایش قیمت مواد غذایی به قدری سریع بوده که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار تورم، گروه مواد غذایی هم اکنون در میان گروه کالاها و خدمات پیشتاز تورم است. همچنین در ماه های اخیر با لغو تدریجی ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی، قیمت مواد غذایی بار دیگر با موج افزایش قیمت ها مواجه شده است.

نیمی از مردم ایران از فقر غذایی رنج می برند

احسان سلطانی در گفت و گو با رویداد۲۴، با اشاره به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی و تاثیر آن بر قیمت مواد غذایی در ایران، گفت: ماه هاست که در ایران با بحران غذایی مواجه بوده ایم و تاثیر بسیار شدیدی بر مصرف خانوارها داشته است. . قدرت خرید گوشت نه تنها به کمترین میزان خود در چند دهه اخیر رسیده است، بلکه از دوره قاجار حتی کاهش یافته است. غذاهای مختلف داخلی و خارجی در بازار یافت می شود، اما عموم مردم نه تنها قدرت خرید مواد غذایی اساسی مانند گوشت و میوه را از دست داده اند، بلکه حداقل نیمی از جمعیت کشور از کمبود مواد غذایی در کشوری با منابع متنوع نفت رنج می برند. . گاز و معدن و چهار اقلیم دارد».

سلطانی افزایش قیمت جهانی مواد غذایی در کنار سیاست های نادرست داخلی را عامل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی می داند و معتقد است که سرکوب دستمزدها و پیشی گرفتن تورم از افزایش دستمزدها در سال جاری باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.

وی ادامه داد: افزایش بی رویه قیمت ارز از یک سو و افزایش قیمت جهانی مواد غذایی از سوی دیگر منجر به کاهش قدرت خرید مواد غذایی به کمتر از نصف تحریم های قبلی و یک چهارم سال 1388 شده است. 2010 به طور خلاصه، به چهار دلیل اصلی، مردم اکنون از قیمت های بالا و بحران عرضه مواد غذایی رنج می برند. وی افزود: قیمت دیکتاتوری دلار و رشد واقعی بیش از دو برابر آن، افزایش 50 درصدی قیمت جهانی مواد غذایی، خشکسالی و لغو ارز ترجیحی و از سوی دیگر سرکوب دستمزدها باعث شده مردم ایران از قحطی دولتی رنج می برند».

به گفته سلطانی، تنها با تغییر رویکرد دولت و اولویت دادن به رفاه و امنیت غذایی مردم می توان جلوی بحران غذایی را گرفت، کما اینکه کشورهای دیگر هم اکنون به سمت سیاست های حمایت از سفره مردم در این افزایش ها حرکت می کنند. افزایش قیمت مواد غذایی معمولا بیشتر توسط افراد کم درآمد احساس می شود. زیرا این گروه ها محرومیت بیشتری را تجربه می کنند و فقر بیشتری را به دنبال دارند و این در واقع تنش های اجتماعی و سیاسی فزاینده ای را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید