بخشنامه بودجه ربطی به تخصیص اعتبارات کلان ندارد


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916828

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد از اینکه ارتباط مشخصی بین سیاست های بودجه ای و برنامه های محوله به دستگاه ها وجود ندارد، گفت: بخشنامه بودجه ربطی به توزیع اعتبارات کلان بودجه ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بابک نگاری، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت اصلاح بودجه ریزی در کشور، بودجه را مهمترین سند سالانه مدیریت مالی بخش عمومی کشور دانست و گفت: این سند سیاست گذاری مدیریت مرکزی نشان می دهد که دولت چگونه است. اهداف سالانه خود را اولویت بندی می کند.

وی افزود: البته در زمان تنظیم سند بودجه، چارچوب های کلی که ناشی از تصمیمات مدیریت بخش دولتی است، محدودیت های بسیار مهمی را بر سند بودجه سنواتی تحمیل می کند.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بر لزوم اصلاح ساختاری بودجه تاکید کرد و تصریح کرد: عدم پیشبرد اصلاحات ساختاری در نحوه مدیریت بخش دولتی و ایجاد منابع درآمدی پایدار در یک دهه گذشته باعث ایجاد شکاف بین منابع و هزینه های عمومی که باید هر سال در مقایسه با سال قبل پوشش داده شود، به طور فزاینده ای دشوار می شود.

کاهش سطح سرمایه‌گذاری نه تنها منجر به تامین نشدن ظرفیت جدید برای رشد اقتصادی می‌شود، بلکه می‌تواند به آستانه‌ای برسد که حتی ظرفیت تولید فعلی نیز دچار استهلاک و فرسایش شود، در حالی که در یک روند نزولی از 15 به کمتر از 15 رسید. درصد در سال 1400. کاهش سطح سرمایه گذاری نه تنها از ظرفیت های جدید برای رشد اقتصادی جلوگیری می کند، بلکه ممکن است به آستانه ای برسد که حتی ظرفیت های تولیدی فعلی نیز دچار استهلاک و فرسایش شوند.

نیژداری با تمرکز بر تغییر جهت نظام بودجه خاطرنشان کرد: مهمترین وظیفه برای اصلاح ساختار بودجه در کشور تغییر جهت نظام بودجه از وضعیت فعلی به وضعیتی است که همزمان با ارتقای کیفیت خدمات عمومی این امکان را دارد که دولت از طریق منابع درآمدی سیاست های مالی فعالی اتخاذ کند و برای دولت پایدار باشد.

وی تاکید کرد: در تنظیم بودجه به جای رویکرد هدفمند و برنامه ای، رویکرد هزینه محور و نظام مند حاکم است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد از اینکه ارتباط مشخصی بین سیاست های بودجه ای و برنامه های محوله به دستگاه ها وجود ندارد، گفت: بخشنامه بودجه ربطی به تخصیص اعتبارات کلان بودجه ندارد.

وی با بیان اینکه ارتباط عملکرد این نهاد با بودجه دریافتی سال گذشته برای تصمیم گیری در مورد تامین اعتبار مشخص نیست، گفت: مجلس شاخص و عملکرد قابل قبول و قابل اعتمادی ندارد تا بر اساس آن تصمیم گیری کند. لایحه بودجه. بنابراین کنترل کمیسیون های تخصصی مجلس بر بودجه تخصیصی دستگاه ها فردی است و نه سازمان یافته.

نگاری ادامه داد: روند فعلی کار با لایحه بودجه دولت دارای ایراداتی است که نقش مجلس را در تعیین بودجه و نگاه کلی به بودجه عمومی تضعیف می کند و در مقابل جزئیات مربوط به بعد اجرای بودجه گرفته می شود. در بررسی ها در نظر گرفته شود.

وی افزود: بررسی تجربیات بین المللی در حوزه بودجه ریزی نشان می دهد که یکی از وظایف اصلی مجلس در حوزه بودجه، پاسداری از کسری بودجه و جلوگیری از بی انضباطی مالی دولت است. این مهم به دلیل اهتمام مجلس به جزییات و تبصره ها در جریان رسیدگی کنونی مغفول مانده است. برای بهبود این وظیفه مجلس باید به برآورد اعتبارات از بودجه عمومی توجه بیشتری شود تا از تعریف منابع غیرواقعی جلوگیری شود.

نیژدری از ارائه بسته تحولی مرکز پژوهش های مجلس در خصوص اصلاح ساختار فرآیند بودجه کشور و تبصره ها خبر داد و گفت: در این گزارش علاوه بر آسیب شناسی کلان بودجه کشور برای وظایف اصلی آن، اصلاحات اساسی لازم است. برای بهبود رویه بودجه و پوشش کسری بودجه مطابق با اصلاح ساختار بودجه نشان داده شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاحات مربوط به یک برنامه میان مدت است و اغلب در قوانین اصلی مرتبط با بودجه موثر است، تصریح کرد: برای برنامه کوتاه مدت و اصلاحات قابل اجرا در در سند بودجه 1402 اقدامات تحولی در حوزه هایی مانند انرژی، حمل و نقل و بخش عمومی پیش بینی شده بود که در بودجه 1402 قابل پیشبرد است.

دیدگاهتان را بنویسید