بدهی گاز عراق به ایران به دولت های قبلی باز می گردد


ساعت: 11:37
تاریخ انتشار: 1801/03/18
کد خبر: 1844416

وی با بیان اینکه بدهی گاز کشورش به ایران به دولت های قبلی در حال بازپرداخت است، گفت: برادران ما در جمهوری اسلامی ایران قول حل مشکل صادرات گاز به عراق را داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی القاظمی، نخست وزیر عراق، گفت: ما تلاش هایی را برای حل اختلافات بین کشورها انجام داده ایم و احتمالاً در مورد گفتگوهای ایران و عربستان سعودی شنیده اید، مذاکرات دیگری نیز انجام شده و همه آنها موفقیت آمیز بوده است. گفتن خبرگزاری عراق واء. اما ما به دلیل احترام به نقش پنهانی که بغداد ایفا می کند، این گفتگوها را علنی نکرده ایم، بنابراین عراق به محل ملاقات و کاهش تنش در منطقه تبدیل شده است و این بر وضعیت اقتصادی و امنیتی عراق تأثیر می گذارد.

وی با اشاره به مشکلات برق عراق به دلیل بدهی گاز به ایران و قطع صادرات گاز از ایران به عراق، گفت: این بدهی ها مربوط به دولت های گذشته است و این دولت با دقت تلاش کرده اموال ایران را تامین کند. اما این دولت همه منابع مالی را تامین کرده و حتی یک روز هم در پرداخت آن تاخیر ندارد، اما بدهی های عراق از سال های قبل از ۲۰۲۰ در حال بازپرداخت است و در نتیجه صادرات گاز به حالت تعلیق درآمده است.

الکاظمی تاکید کرد: برادران ما در جمهوری اسلامی ایران به ما قول داده اند که این مشکل را حل کرده و صادرات گاز را در روزهای آینده از سر بگیریم.

به گزارش ایسنا، محمدکاظم الصادق، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در عراق، اوایل خرداد ماه با عادل کریم، وزیر برق این کشور دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار دو طرف در مورد موضوعات مختلف از جمله آماده سازی میادین گازی، تعهدات گازی و همچنین گسترش توافقات فنی بین دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

الصادق خطاب به وزیر برق عراق گفت: از همان ابتدا که به عنوان سفیر شروع به کار کردم، می خواستم با شما ملاقات کنم و در مورد مسائل انرژی رایزنی کنم، زیرا مقامات ایران تصریح کرده اند که باید توجه کنیم. به خدمت عراق و ما نیاز به امضای توافقنامه داریم. «ما از وجه مشترک دو کشور پیروی کردیم. سفارت ایران در تمام مسائل انرژی با شما همکاری خواهد کرد.

وزیر برق عراق در نشست خبری در کربلای معلی گفت: با دولت برای پرداخت بدهی های ایران به توافق رسیده ایم. من سفری به تهران داشتم و با وزیر نفت ایران به توافق رسیدیم که تا پایان ماه جاری بدهی های ایران را پرداخت کنیم.

بر اساس این گزارش، عادل کریم همچنین تاکید کرد: در سفر اخیر خود به تهران با واردات گاز از ایران به عراق در تابستان موافقت کردیم و طرف ایرانی نیز قول تجهیز نیروگاه ها و نیروگاه ها را داده است. بغداد بابت واردات گاز از ایران به تهران بدهکار است و ما پذیرفته ایم که این بدهی ها را بپردازیم.آنها وضعیت عراق را می دانند و ما انتظار داریم که عرضه گاز در تابستان و زمستان خوب باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید