عراق: تحریم های آمریکا مانع پرداخت مطالبات ایران می شود/ ایران بدون اطلاع قبلی صادرات گاز را متوقف می کند/ نیروگاه های ما خاموش هستند

عراق: تحریم های آمریکا مانع پرداخت مطالبات ایران می شود/ ایران بدون اطلاع قبلی صادرات گاز را متوقف می کند/ نیروگاه های ما خاموش هستند

وزیر برق عراق در گفت و گو با خبرگزاری رسمی کشور (WAA) با اشاره به کاهش صادرات گاز ایران به عراق، گفت: در چند روز گذشته رایزنی های گسترده ای با طرف ایرانی در این زمینه داشته ایم.

وزیر برق عراق تاکید کرد که این وزارتخانه مطالبات ایران را پرداخت کرده است اما تحریم های آمریکا مانع از انتقال این دارایی ها از بانک TBI به ایران می شود.

زیادعلی فاضل وزیر برق عراق در گفت و گو با خبرگزاری رسمی کشور (WAA) با اشاره به کاهش صادرات گاز ایران به عراق گفت: رایزنی های گسترده ای با طرف ایرانی طی چند روز گذشته در این رابطه.”

وی تاکید کرد: وزارت برق عراق تمام گاز مورد نیاز ایران را پرداخت کرده است اما مشکلات مربوط به بانک TBI به دلیل تحریم های آمریکا مانع از انتقال این مبالغ به ایران شده است.

اخیرا احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفته است که ایران بدون اطلاع قبلی صادرات گاز به عراق را در حالی که دمای هوا به 51 درجه رسیده است، متوقف کرده است.

او گفت که نیروگاه های برق عراق دیگر کار نمی کنند زیرا ما گاز کافی برای راه اندازی آنها نداریم.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت: به دلیل کاهش صادرات گاز از ایران، نیروگاه های المنصوریه، الصدر، بغداد جنوبی، الرشید، التاجی، خور الزبائر و دیگر نیروگاه ها تعطیل یا تعطیل شدند. عملیات آنها محدود بود.

موسی گفت: از طرف ایرانی علت کاهش صادرات گاز را جویا شدیم که پاسخ آنها این بود که بغداد به تهران بدهکار است و باید آن را پرداخت کند.

ائتلاف “چارچوب هماهنگی” عراق دیروز (یکشنبه) در بیانیه ای تاکید کرد که با گرم شدن هوا، شهروندان عراقی در ساعات مختلف روز با بحران کمبود برق روبرو هستند.

در این بیانیه آمده است: پس از بررسی ها و بررسی ها و مشخص شدن علل این بحران، از دولت عراق می خواهیم از طریق وزارت امور خارجه با طرف آمریکایی در ارتباط باشد و بدهی گاز بغداد به ایران را بدون تاخیر پرداخت کند.

چارچوب هماهنگی تاکید کرد که این پرونده نباید سیاسی شود تا نتایج منفی آن بر شهروندان عراقی منعکس نشود.

اخیرا متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طبق ادعای رسانه دولتی عراق این کشور تمام بدهی خود را بابت واردات گاز به ایران پرداخت کرده است که حدود 11 یک تریلیون دینار عراق است، چگونه آمریکا به ایران برای پرداخت این مبلغ چراغ سبز نشان داد و آیا مذاکراتی بین آمریکا و ایران در این زمینه انجام شد؟ دولت بایدن به اجرای تحریم های آمریکا علیه ایران ادامه می دهد.

میلر ادامه داد: از سال 2018، ایالات متحده پس از مشورت با کنگره در حال بررسی معافیت هایی است که به عراق اجازه می دهد هزینه واردات برق از ایران را پرداخت کند. بر اساس قوانین ایالات متحده، این بودجه تنها می تواند برای مبادلات بشردوستانه و سایر اهداف غیرتحریمی استفاده شود. این پول فقط به شخص ثالث تایید شده تعلق می گیرد. آنها مستقیماً به ایران منتقل نمی شوند و ایالات متحده به بررسی استفاده از این وجوه به صورت موردی ادامه می دهد.

اظهارات میلر پس از آن منتشر شد که احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق اخیراً اعلام کرد که کشورش پول گاز ایران را به طور کامل پرداخت کرده است و این پول در بانک تجاری عراق است.

وی در گفت و گو با روسیه الیوم افزود: وزارت برق عراق تمام بدهی عراق به ایران را برای واردات گاز از این کشور پرداخت کرده است.

موسی گفت: این پول در صندوق امانی بانک تجارت عراق است اما این بانک به دلیل تحریم های آمریکا برای انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.

مجید چقانی مدیرعامل شرکت گاز ایران نیز در حاشیه اولین همایش تقویت تاسیسات و تجهیزات تولید، انتقال و توزیع گاز طبیعی در کشور و در جمع خبرنگاران با اشاره به شهرک سازی گاز گفت: در عراق بدهی به ایران دارد که وزارت برق عراق تمام مطالبات گاز ایران را برآورده خواهد کرد و این بدهی اکنون صفر است. اما گاهی برای انتقال پول از بانک TBI عراق به ایران مشکلاتی پیش می آید.

دیدگاهتان را بنویسید