برآوردها نشان می دهد که چین و روسیه از پیشنهادات مشترک ایران در وین حمایت می کنند

ساعت: 22:21
تاریخ انتشار: 1300/09/17
کد خبر: 1790722

یک منبع آگاه به فارس گفت: انتظار می‌رود چین و روسیه در دور جدید مذاکرات بر سر ویژگی‌های مشترک پیشنهاد ایران به توافق برسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وین فردا (پنجشنبه 18 آذر) میزبان دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه) برای لغو تحریم ها برای دومین بار در شش روز گذشته خواهد بود.

هفته گذشته یک هیات ایرانی به سرپرستی علی باقری معاون وزیر امور خارجه دو سند پیشنهادی از جمله لغو تحریم ها و موضوع هسته ای را به طرف مقابل ارائه کرد. در همین راستا یک منبع آگاه به خبرنگار فارس گفت: ارزیابی ها نشان می دهد چین و روسیه بر مشترک بودن این پیشنهادها توافق دارند.

گفتنی است، روز چهارشنبه علی باقری به مسکو سفر کرد و با سرگئی ریابکوف دیدار کرد و امروز (چهارشنبه) با همتای چینی خود تلفنی گفت و گو کرد.

علی باقری در خصوص سفر خود به مسکو گفت که دو پیشنهاد مفید و سازنده از سوی ایران می تواند مذاکرات را به پیش ببرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز امروز در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی خود با بیان اینکه پیشنهادات ایران مستند و موجه است، گفت: بدیهی‌ترین اقدام طرف‌های مقابل در قبال این اقدام سازنده، اظهار نظر مستند و مستدل در مورد آن است.

رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات وین قبلاً این سوال را مطرح کرده بود که آیا این دو پروژه ایرانی به موضوعاتی فراتر از برجام و خارج از آن می پردازند؟ وی خاطرنشان کرد: هم پیش نویس طرح و هم سند جدید نیست. در شش دور مذاکرات در وین، دو طرف متون متعددی را ارائه کردند که در مورد هر دو متن، نظرات و اصلاحات اخیر یا جایی که فکر می‌کردیم در توافقنامه 2015 غایب هستیم، پرداختیم، اصلاح شد، آنها را درج کردیم. در متن.

از سوی دیگر، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه حسینی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه درباره مذاکرات هفته گذشته در وین گفت: سه کشور اروپایی ابتکار عمل قابل توجهی و نماینده ای در تیم ما نداشتند. علیرغم انفعال سه کشور اروپایی و با وجود همکاری جدی نمایندگان چین و روسیه و دفاع آنها از منطق و برنامه مذاکرات در این دور از وین، تا همین اواخر سه کشور اروپایی نتوانستند طرح و ایده عملیاتی ارائه کنند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید