برآورد خروج 115 تریلیون تن نقدینگی از بازار سرمایه در 18 ماه گذشته

ساعت: 16:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1793126

بررسی ها نشان می دهد که بازار سرمایه طی 16 ماه گذشته زیان ده بوده و سهامدارانی که برخی از آنها تا 70 درصد سرمایه خود را از دست داده اند، از بازار خارج می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بازار سرمایه در ماه های اخیر با مشکل جدی خروج نقدینگی مواجه بوده و از اواسط مرداد 99 که بازار سرمایه به 2 میلیون و 750 هزار دلار رسیده بود، خالص ورود پول به بازار سرمایه منفی بوده است.

یکی از مهم ترین مقاطعی که کارشناسان در 16 ماه گذشته به طور جدی به آن توجه کرده اند، خروج پول از بازار سرمایه است. این میزان نشت پول در روزها، هفته ها و ماه های اخیر به حدی است که برخی کارشناسان میزان نشت را 12 تریلیون تن تخمین می زنند.

روند جذب پول سهامداران چگونه بود؟

از سال 97، بازار سرمایه در اکثر روزها شاهد ورود پول واقعی به بورس بوده است. این امر را می توان در افزایش مبادلات تجاری و خرده فروشی مشاهده کرد.

در سال 99 که دولت تمام تلاش خود را برای جذب افراد بیشتر به بازار سرمایه انجام داد، روند ورود پول به بازار سرمایه شدت گرفت و در نهایت خالص ورود پول واقعی به بازار در اواسط مرداد سال گذشته به 118 هزار میلیارد تن رسید. در این مقطع که بازار سرمایه وارد دوره نزولی تا شاخص یک میلیون و 100 هزار واحدی شد، خالص ورود پول واقعی به بورس نیز روند معکوس به خود گرفت.

تا پایان آبان ماه امسال این روند پولی خارج از بازار سرمایه به روند غالب بازار سرمایه تبدیل شده است. کاهش اعتماد به بورس و برنامه های دولت برای بازار سرمایه یکی از دلایل اصلی این روند معکوس در ورود پول به بورس است.

در حالی که سهامداران در ماه های اخیر نسبت به عملکرد دولت جدید در بازار سرمایه خوش بین بودند، رویکردهای دولت جدید برای کاهش کسری بودجه و مبارزه با تورم، بازار سرمایه را از اولویت های دولت خارج کرد.

خروج 11 تریلیون تن پول از بورس در آبان و آذر 1400

بررسی ها نشان می دهد در آبان و آذر امسال حدود 11200 میلیارد تن پول از بازار سرمایه خارج شده است. از مرداد ماه سال گذشته این رقم حدود 115 هزار میلیارد تن است. خالص ورود پول به بورس در روزهای اوج بازار در سال گذشته 118 تریلیون تن بوده است.

این نشان می دهد که در یک سال و نیم اخیر بازار سرمایه دائماً در حال برداشت پول بوده و سرمایه گذاران خرد در حال خروج از بورس هستند. اگر روند بازار سهام تغییر نکند، بازار باید برای یک رکود عمیق‌تر آماده شود.

در 39 روزی که بازار سرمایه در آبان و آذر امسال فعال بود، تنها 5 روز از تالار شیشه ای شاهد هجوم پول بود. این می تواند در آینده نزدیک به یک بحران جدی بورس تبدیل شود.

در سه ماه گذشته مشخص شد که دولت هیچ مدلی از مداخله در بورس نداشته است. در ماه های آبان و آذر امسال میزان خروج نقدینگی تا حدودی افزایش یافت. در 3 هفته و 15 روز کاری اخیر در بازار سرمایه شاهد خروج پول از بورس بوده ایم. اگر این روند اصلاح نشود و شاخص کل بورس به حمایت خود ادامه دهد، می توان گفت که بازار سرمایه وارد فاز تعدیل بلندمدت شده و در همان اعداد شاخص نوسان خواهد کرد.

مشکل فعلی تالار شیشه ای بی اعتمادی شدید، کمبود نقدینگی و ترس سهامداران و سرمایه گذاران از ورود پولشان به بورس است. با کاهش شدید تقاضا در هفته های اخیر، قدرت فروشندگان به شدت افزایش یافته و نشانه بازار سرمایه در این مدت قرمز شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید