برخورد جعبه سیاه با دو قطار مترو تهران؛ وقوع همزمان 4 خطا

ساعت: 12:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۵
کد خبر: 1795134

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نتایج بررسی صداها، فیلم ها و صحبت های رانندگان در برخورد دو قطار مترو تهران را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران بر اثر برخورد دو قطار مترو در خط 5، گفت: حوالی ساعت 7:10 صبح چهارشنبه هفته گذشته دو قطار با یکدیگر برخورد کردند. در محل حضور داشتم، زمانی که دوستان در حال پیاده کردن مسافران از خودرو بودند، حضور داشتم که بر اثر پریدن تعدادی از مسافران از خودرو، تعدادی از آنها دچار جراحات از جمله رگ به رگ شدن پا شدند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: سه قطار در ایستگاه متوقف و مسافران در ترمینال حضور داشتند که بیش از 155 اتوبوس برای حمل و نقل معاینه شدند.

شفیعی با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط فرعی برای قطارهای معمولی و سریع السیر دارد، گفت: راننده قطار که مقصر بوده قبل از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته که نتیجه می گیریم راننده مقصر اجازه داده است. 4 خطا به طور همزمان

وی گفت: البته این تحلیل ها 100 درصد کامل نیست و زمان بیشتری برای ارزیابی نهایی نیاز است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در دومین جلسه شب گذشته، صدای رانندگان، فیلم و صحبت‌های رانندگان به طور کامل بررسی شد، اما اکنون مشخص شده که راننده یکی از قطارها همزمان 4 اشتباه مرتکب شده است. یکی سرعت غیرمجاز دومی قطع کردن سیستم ATP، سومی رفتن به چراغ قرمز و چهارمی توقف.

شفیعی گفت: به نظر می رسد راننده از نظر روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشت، با وجود اینکه این راننده 18 سال سابقه کار داشت و غیرحرفه ای نبود، اما در گذشته نیز 2 اشتباه مرتکب شد.

وی گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ باعث قطع ATP توسط راننده می شود و این یک ضعف سیستم است و مرتکب این اشتباه از سوی رانندگان معمول است و در سال های اخیر 7 قطع ATP داشته ایم. این مشکل توسط سیستم کشور مبدا که تجهیزات را از آن خریدیم حل شده است و برای ما باید این مشکل حل شود و نواقص برطرف شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به لزوم آموزش رانندگان، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط 5، بررسی پروتکل ها و رفع مشکلات فناوری در بهره برداری از مترو، گفت: پوشیدن تجهیزات موضوع بسیار مهمی است. سیستم دزدگیر مترو 20 سال قدمت دارد و الان حداقل تجهیزات را نداریم و حتی راننده با احساس برخورد دو قطار باید بی سیم گزارش دهد و این به صورت دزدگیر وجود ندارد.

شفیعی با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعات تحویل شده خالی بود، گفت: ما مادر تجهیزات اورژانس مترو تهران هستیم و خدای ناکرده اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید