آیا «جعبه سیاه نظام» به سکوت خود پایان خواهد داد؟ / پشت صحنه طرح جدید مجلس علیه دولت روحانی

آیا «جعبه سیاه نظام» به سکوت خود پایان خواهد داد؟  / پشت صحنه طرح جدید مجلس علیه دولت روحانی

روز جدید زیباکلام گفت: امیدوارم طرح تحقیق و تفحص درباره «عملکرد نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی» انجام شود. اگر آقای روحانی به این بحث ها پاسخ دهد، مشخص می شود که آیا اصرار بر آمریکاستیزی یا سیاست های منطقه ای باعث بروز بحران های اقتصادی شده است یا سیاست های اقتصادی آقای روحانی.

21 مرداد دوره دولت دوم روحانی به پایان رسید و ابراهیم رئیسی استخدام جدید پاستور شد. صاحب جدید خانه بر خلاف روحانی، همه نهادهای حاکمیتی مانند مجلس را در کنار خود دارد و به همین دلیل آسوده خاطر است. مجلس یازدهم یا به اصطلاح انقلابی که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل می دهند، از زمان تشکیل دولت دوازدهم در سال 1388 تاکنون هرگز به اعضای دولت دوازدهم لطفی نشان نداده است؛ موضوعی که به نظر می رسد حتی حالا که چندین ماه از آن می گذرد پایانی ندارد. پایان دولت روحانی همچنان خبرساز است. مجلس عسوگرا که مردم را به صبر و تحمل مشکلات دعوت می کند، بارها وقت خود را – که ذوالنوری می گوید هر دقیقه بیش از 100 میلیون تومان هزینه دارد – برای تشکیل پرونده علیه دولت روحانی اختصاص داده است. مواردی که نه تنها کمکی به حل مشکلات مردم و هزینه های روزافزون نمی کند، بلکه باعث ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور می شود.

علاوه بر طرح فشار بر مجلس علیه دولت قبل، برخی تندروهای جریان اصولگرا نیز خواستار محاکمه و اعدام روحانی شده اند. در جدیدترین اقدام مجلس علیه حسن روحانی و اعضای کابینه وی، نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه 30 دی ماه با گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد تحقیق و تفحص از اجرای یک نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی با 138 رای موافق، 28 رای مخالف و 10 رای ممتنع.

در جریان انتخابات مجلس اصولگرایان با شعار شفافیت و مبارزه با فساد وارد عرصه شدند، اما حالا که یک عمر از این مجلس می گذرد، به نظر می رسد شفافیت و مبارزه با فساد کنار گذاشته شده و چندان موضوعی نیست. موضوع برای نمایندگان به خصوص در دولت آقای رئیسی. بر اساس این گزارش، طرح تحقیق و تفحص از دولت روحانی این شبهه را ایجاد می کند که دغدغه نمایندگان این طرح بیشتر از فساد و شفافیت، سیاسی کاری و ضربه زدن به حسن روحانی است.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه در این خصوص به آفتاب نیوز گفت: کاملاً واضح است که انگیزه و هدف اصلی این گونه طرح ها منافع ملی، خدمت به کشور و مبارزه با فساد و یا صرفاً اهداف سیاسی و جناحی است. من فکر می کنم هدف اصلی این طرح این است که با توجه به مشکلات و مشکلاتی که در چند ماه اخیر وجود داشته و دولت آقای رئیسی و اصولگرایان و تندروها با وجود اینکه همه قدرت را دارند، نتوانسته اند آن را بگیرند. گامی مثبت برای تورم یا کنترل ارز آنها می خواهند با حرکات خودنمایی و عوام فریبانه این شکست ها را پنهان کنند. این مجلس از سال 1388 تا پایان دولت آقای روحانی فرصت تحقیق و تفحص داشت، اما این اتفاق نیفتاد و اکنون با گذشت 5 ماه از انتقال قدرت از دولت دوازدهم، به دنبال تحقیق و تفحص است. مثل اینکه وقتی آقای روحانی سر کار بود، نمایندگان به فکر تحقیق و تفحص نبودند».

وی افزود: البته به نظر من این نکته مثبتی است و امیدوارم این طرح ادامه پیدا کند و بررسی ها انجام شود و امیدوارم آقای روحانی نیز پاسخ های خود را از طرف مقابل بدهد زیرا اگر آقای ن روحانی به این بحث ها پاسخ داد، خیلی خوب می شود.» مشخص است که اصرار بر آمریکاستیزی یا سیاست های منطقه ای باعث بحران اقتصادی شد یا سیاست های اقتصادی آقای روحانی، اگر سیاست های آقای روحانی عامل بحران بود، حالا که دولت آقای رئیسی روی کار است، چرا اوضاع بهتر نشده و بلایا نه تنها کم نشده بلکه زیاد شده است، اما افسوس که فکر نمی‌کنم آقای روحانی هرگز پاسخگوی چنین چیزهایی باشد.»

محمدصادق جوادی حصار، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی نیز در این خصوص به آفتاب نیوز گفت: این نوع کارها بیشتر سیاسی است تا شفاف‌سازی و فکر می‌کنم صرفا فضای رسانه‌ای برای پوشش یک سری حرکت‌های دیگر است. اگر قرار بود در آینده کاری بکنند، باید بگویند که دولت های قبلی هم چنین کارهایی انجام داده اند».

چندی پیش یکی از نزدیکان رئیس دولت دوازدهم گفت: رانی جعبه سیاه نظام است. اسحاق جهانگیری زمانی گفته بود که «معنویت گنج اسرار نظام است». در حالی که برخی معتقدند روحانی یا اعضای کابینه وی به زودی درباره اتفاقات دولت یازدهم و دوازدهم صحبت نخواهند کرد، برخی معتقدند افزایش فشارها و اتهامات جریان افراطی ممکن است تیم روحانی را به پاسخگویی و افشای حقیقت پشت پرده مشکلات ترغیب کند. . و موانع آن دوران …

دیدگاهتان را بنویسید