برخی از آقایان نیز اقدامات مثبت دولت اصلی را زیر سوال می برند/ جهت گیری کلی اقتصادی دولت را مجدداً تایید می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جعفر گادری در گفت و گو با مرصادنیوز با بیان اینکه جهت گیری کلی اقتصادی دولت را تایید می کنیم، گفت: دولت به طور جدی موضوع همکاری با کشورهای همسایه را مد نظر دارد و در این مدت حجم مبادلات تجاری با کشورهای همسایه را توسعه داده است. کشورهای غربی منتظر کشورهای غربی نبوده، بلکه روابط خود را با روسیه و چین توسعه داده است.

وی با اشاره به اینکه دولت از ظرفیت و ظرفیت داخلی خود استفاده کرده است، افزود: دولت به طور جدی با موضوع تبادل گاز برخورد می کند و بر اتصال خطوط برق ایران و کشورهای همسایه نظارت جدی و همچنین مسیرها را با جدیت پیگیری می کند. این ترانزیت بین ایران و کشورهای همسایه است.

گادری با بیان اینکه دولت صادرات نفت را دو برابر کرده و مطالبات نفتی را بازیابی کرده است، افزود: دولت همچنین نسبت به دوره قبل وام های عمرانی را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: پارسال گرسنه گاز و برق نبودیم.

گادری تصریح کرد: دولت نه تنها از بانک مرکزی وام ندارد، بلکه وام های مردم را کاهش داده و 500 هزار میلیارد تن از وام های دولت قبلی را تسویه کرده است تا جایی که ماهانه 10 هزار میلیارد تن از بدهی های قبلی دولت را پرداخت می کند.

این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: دولت همچنین ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی خود را افزایش داده است.

گادری افزود: دولت همچنین موضوع کنترل قربانیان تاج را جدی گرفته و تعداد کشته شدگان را به کمتر از 10 نفر کاهش داده است. در واقع، این کشور به خوبی با مشکلات جدی کشور در بحران سلطنت کنار آمده است.»

وی افزود: اکنون در زمینه تولید واکسن کرونا نه تنها نیازهای خود را به طور کامل تامین می کنیم، بلکه به صادرکننده واکسن به کشورهای دیگر تبدیل شده ایم و محصولات واکسن متنوعی نیز داریم.

گادری گفت: در زمینه کارهای زیربنایی در این مدت، وزارت نفت موفق به امضای قرارداد جدید به ارزش 18 میلیارد دلار، توسعه ظرفیت نفت و گاز و توسعه خطوط انتقال شد.


دولت گام های بلندی برداشته است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت آقای رئیسی کار جدی و بزرگی انجام داده است.

گادری گفت: اکنون واحدهای تولیدی تعطیل شده یکی پس از دیگری به تولید باز می گردند و دولت نیز در تلاش است.

وی افزود: در دولت فعلی شاهد افزایش شاخص های بورس بوده ایم و شاخص کل حدود 400 تا 500 هزار واحد افزایش یافته است به طوری که از حدود 900 هزار اکنون این شاخص به یک میلیون و 400 رسیده و در مجموع به ثبات و آرامش رسیده است. در بازار سهام غلبه کرده است.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برای ساخت چهار میلیون خانه در چهار سال هدف گذاری کرده است.

گادری با بیان اینکه دولت پیش از این اعلام کرده است که هیچ فردی بدون پوشش درمانی نیست، افزود: دولت در حال انجام اقداماتی برای رسیدگی به موضوعاتی مانند حمایت از اقشار کم درآمد و تسهیل مجوزهای کسب و کار از طریق درگاه الکترونیکی است.

وی افزود: نادیده گرفتن این خدمات و اقدامات مثبت دولت بی انصافی است زیرا این دولت کار می کند، در استان ها حضور دارد، مشکلات را از نزدیک رصد می کند و با برداشتن گام های کلیدی و اساسی به دنبال رفع مشکلات است.


مزیت دولت فعلی این است که هیچ وقت نمی گوید نمی دانم.

گادری با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند جنبه های مثبت کار دولت را نادیده بگیرد، افزود: جریان های اپوزیسیون باید کمی منصفانه تر عمل کنند تا فضا را در مسائلی مانند یارانه نان متورم کنند. دولت هم ایراد دارد، اما مزیت دولت فعلی این است که هیچ وقت اعلام نمی کند که من اطلاعی ندارم، بلکه مسئولیت می پذیرد و کار می کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: اقدامات مثبت دولت بسیار زیاد و در جای خود قابل تحسین است.

گادری گفت: در بحث هدفمندی یارانه نان به هیچ وجه یارانه نان لغو نمی شود. همچنین یارانه داروها لغو نمی‌شود، اما همانطور که قبلاً و هم‌اکنون دولت اعلام کرده بود، یارانه تمام اقشار پرداخت می‌شود، اما در مکانیسم توزیع، بخش قابل‌توجهی از نان تولیدی به دام‌ها و دامداری‌ها نمی‌رسد. صادرات محصولاتی مانند بیسکویت و ماکارونی و عدم ایجاد رانت برای واحدهای تولید بیسکویت یا ماکارونی، تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر معتقدیم نان هایی مانند ساندویچ، نان شل و ماکارونی از جمله محصولات مصرفی اقشار کم درآمد است و نباید قیمت آنها به اندازه نان معمولی افزایش یابد، بنابراین اگر دولت تصمیم بگیرد در “اعتقاد من این است که آن را اصلاح کنم.

گادری خاطرنشان کرد: اکنون با استفاده از فناوری اطلاعات هر فردی می تواند به راحتی و بدون نیاز به سهمیه و کوپن نان خریداری کند.

وی گفت: توزیع یارانه ها با ارائه کارت بانکی و اعلام کد ملی سرپرست خانوار مشخص می شود که در این صورت نانوا نمی تواند یارانه اضافی دریافت کند اما به نسبت نان تحویلی به منزل یارانه دریافت می کند. افرادی که می توانند طراحی شوند.


دولت جدید به طور ناگهانی برنامه ای برای کل کشور پخش نمی کند

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکات مثبت دولت جدید این است که طرحی را به صورت ناگهانی در سطح کشور پخش نمی کند که کل کشور را با مشکل مواجه کند. به صورت پایلوت در کیش و کشم در حال اجراست. همچنین موضوع هدفمندی یارانه نان در زنجان نیز به صورت آزمایشی در حال اجراست.

گادری افزود: همه ما وظیفه داریم دولت را در سیاست های خود به گونه ای کمک کنیم که از مشکلات مردم بکاهد و باید بپذیریم که قیمت خرید گندم نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است، قیمت کره غلات نیز افزایش یافته است. در مجامع بین المللی به شدت افزایش یافته، خشکسالی نسبت به سال قبل تشدید شده و میزان تولید گندم در کشور نیز کاهش یافته است.

وی افزود: ترکیه در کنار ما است که از نظر منابع آبی هیچ محدودیتی برای ایران ندارد، یکی از سدهای آن ظرفیت 300 سد ما را دارد و محدودیتی برای منابع آبی ندارد. دسترسی به منابع مالی بین‌المللی آن نیز وجود ندارد. «این یک محدودیت است، اما اعتقادات او فدای مسائل اقتصادی شده است، نه اینکه منافع کشور قربانی مسائل جناحی شود.

گادری افزود: اینکه اپوزیسیون به هر بهانه ای بخواهد حکومت را نابود کند، انصاف و جوانمردی نیست. البته مردم این مسائل را می بینند و قضاوت می کنند چون آقایان در دولت قبل به اتفاقات بی اعتنایی کردند و چیزی نشد.» اعتراضی نکردند اما در دولت آقای رئیسی اقدامات مثبت دولت را هم زیر سوال بردند، پس باید این مسائل را بررسی کنند. منافع ملی را فدای مسائل جناحی خود نکنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید