بررسی اصلاح نظام اداری در مرکز پژوهش های مجلس

ساعت: 15:20
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1790040

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی انعطاف پذیری دولت در اصلاح نظام اداری ایران و تمایز انعطاف پذیری و افزونگی پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون نظارت و پژوهش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی انعطاف پذیری دولت در اصلاح نظام اداری ایران و تفاوت انعطاف پذیری و افزونگی پرداخت.

در این گزارش آمده است: یکی از دغدغه های دولت و مجلس شورای اسلامی در اصلاح ساختار بودجه بحث کاهش و کاهش هزینه های دولت است. نیاز به کاهش هزینه های دولت، سیاست های اصلاحات اداری ایران را بر استراتژی های هزینه متمرکز کرده است. در این میان، به دلیل اهمیت زیاد کاهش هزینه‌ها، نه تنها سیاستمداران به اندازه کافی به همه ابعاد کوچک‌سازی و اندازه دولت در سیاست‌ها و اقدامات پرداخته‌اند، بلکه حتی بین مفاهیم انعطاف‌پذیری و کوچک‌سازی تمایزی قائل نشده‌اند. در نتیجه این آشفتگی مفهومی، انعطاف دولت تنها به عنوان کاهش آن تلقی می شود و کاهش صرفاً برای کاهش هزینه های دولت صورت می گیرد و سایر مزایای آن نادیده گرفته می شود.

علاوه بر این، شیوع ویروس کرونا بر نیاز به انعطاف دولت تاکید می کند. از یک سو مقابله با این بیماری به دلیل شیوع بالای آن نیازمند انعطاف پذیری در تصمیم گیری های دولتی و همچنین هماهنگی بین دستگاه های ذیربط است. از سوی دیگر، کاهش حضور کارمندان دولت به دلیل دورکاری منجر به کندی روند اداری می شود.

وی در این گزارش تاکید کرد: گفتنی است مباحث کاهش و عقلانیت در سیاست ها و برنامه های نظام اداری سابقه ای بیست ساله دارد. اگرچه روند اکثر آنها نشان می دهد که این سیاست ها کمتر اجرا می شوند، اما مشکلات دولت بزرگ و پرهزینه برای سیاستمداران و رهبران حوزه اصلاحات اداری کاملاً شناخته شده است. درک تفاوت بین دو مفهوم انعطاف پذیری و افزونگی امکان در نظر گرفتن جنبه های متنوع تری از مشکل را در هنگام تدوین سیاست های انعطاف پذیری فراهم می کند و به کاهش دولت و به ویژه کاهش هزینه ها از طریق کاهش تعداد کارکنان محدود می شود. دولت انسانی نشوید.

مرکز پژوهش های مجلس در بخشی دیگر از این گزارش آورده است: نیروی انسانی. این گزارش نشان می‌دهد که اجرای سیاست‌های مازاد بر نیروی کار لزوماً به انعطاف‌پذیری منجر نمی‌شود. با توجه به تحلیل.

این گزارش همچنین به تفاوت بین تمرکز بر کاهش و ساده‌سازی دولت اشاره می‌کند: کاهش هزینه‌ها. مقایسه مقایسه هزینه انعطاف پذیری؛ حذف و اصلاح قوانین و مقررات مخرب افزونگی؛ در ازای ایجاد ثبات در سیستم تصمیم گیری و تدوین مقررات برای شرایط آتی و ایجاد سیستم بازخورد اصلاح قوانین و مقررات چابکی. کاهش مالکیت دولتی در صورت تعدیل نیرو. در مقابل، تمرکززدایی دولت و کاهش فعالیت‌های دولتی با افزایش توانایی بخش خصوصی برای مشارکت در مدیریت دولتی در انعطاف‌پذیری، کاهش تعداد کارگران در حال تعدیل کار. در مقابل ارتقای کیفیت نیروی انسانی، تربیت نیروی انسانی منعطف برای تغییر و تقویت فرهنگ یادگیری در سازمان در انعطاف پذیری از جمله این تفاوت هاست.

در این گزارش آمده است: علاوه بر ابعاد اندازه دولت و تفاوت‌های مفهومی و اقدامات مورد نیاز برای دستیابی به افزونگی‌ها و انعطاف‌پذیری، نیاز به «ادغام و چرخش اطلاعات» یکی از موضوعات کلیدی انعطاف‌پذیری است – که در افزونگی‌ها به آن توجه نمی‌شود. – بحث شد سپس چالش‌های انعطاف‌پذیری دولت در ایران از دیدگاه کارشناسان مورد بحث قرار می‌گیرد. در نهایت، توصیه های سیاستی برای تسهیل انعطاف پذیری دولت ارائه شده است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید