وزارت اقتصاد میراثی از نظام اداری بخشنامه محور / فرسودگی قدرت تولیدکننده در پیچ و خم های نظام اداری کشور دارد.


ساعت: 10:27
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900310

هندوزی با بیان اینکه متأسفانه در سال های اخیر نظام اداری شکل گرفته است، به جای تسهیل در فعالیت های تولیدی، هدف خود را اجرای جزئی و محدود بخشنامه ها قرار داده است و گفت: وزارت اقتصاد جانشین این نظام اداری است و می فهمد که او موظف به اصلاح آن است و ما تغییر هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی شب گذشته در دیدار با فعالان اقتصادی، صنعتی و کشاورزی منطقه ترشیز که در سالن همایش های استان کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه فعالیت های تولیدی، اشتغال، صادرات و… کار زیادی در حال انجام است، گفت: متاسفانه در سال های اخیر یک سیستم اداری شکل گرفته است که به جای تسهیل در فعالیت های تولیدی، هدف خود را اجرای جزئی و محدود پیام ها، بخشنامه ها و دستورالعمل ها قرار داده است.

وی با بیان اینکه این دستگاه اداری از بالا اعلام می کند بدون اینکه ببیند اجرای این بخشنامه چه تاثیری بر تولید، اشتغال و فعالیت های اقتصادی کشور خواهد داشت، خاطرنشان کرد: توان و انرژی تولیدکنندگان در پیچ و خم در حال از بین رفتن است. . نظام اداری کشور ثمره این نظام اداری است و یکی دیگر از ویژگی های این نظام اداری- مدیریتی این است که من و شما جانشین آن هستیم و البته موظف به اصلاح و تغییر آن هستیم.

وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه تصریح کرد: در این نظام اداری اساساً شأن و نقشی برای مسئولان اقتصادی مناطق و اقتصاد محلی و منطقه ای برای حل مشکلات وجود ندارد و تصمیمات ریز و درشت با مردم گرفته می شود تا تصمیمات کلان – مراکز اصلی و پایتخت و ستاد وزارتخانه ها ایجاد می شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش اختیارات استان ها اذعان داشت: تمرکز همه قوا در یک نقطه که ماه ها طول می کشد تا هر بانک و پرونده مالیاتی و گمرکی رفت وآمد کند، یکی از بلایای جهانی این جاده است. . در کشور اشتباه می شود و باید چند روز دیگر این روند انجام شود، اما چند ماه وقت یک فعال اقتصادی را تلف می کند.

هندوزی خاطرنشان کرد: در وزارت مالیه تلاش داریم تا میراث گذشته خود را تغییر دهیم و این میراث پرهزینه و بازدارنده را که باعث ایجاد انگیزه های بیشتر برای فعالیت های تولیدی و اقتصادی می شود، به وسیله ای آسان، روان و جذاب تبدیل کنیم. : اما برای آن دسته از افرادی که درآمد، منابع مالی و نقدینگی خود را صرف فعالیت های غیرمولد، دلالی و احتکار می کنند، این جاده به جاده ای سخت و پرهزینه تبدیل می شود و مالیات و نظارت و موانع بیشتر بر این قشر اعمال می شود.

وی با بیان اینکه تا جایی که وزارت اقتصاد اجازه می دهد سعی کرده ایم اکثر پرونده های مالیاتی استان ها را حل و تعداد محدودی از آنها را به پایتخت ارسال کنیم، تصریح کرد: درآمد مالیاتی از جمله درآمد مالیاتی است. سرمایه و گرچه هزینه های زیست محیطی محیط زیست، بیماری ها، جاده های فرسوده و مرگ و میر به مردم می رسد، اما از پایتخت می آید و در استان ها و مناطق هزینه می شود.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه اقتصاد با تورم لزوما نیاز به سرمایه در گردش را به تناسب افزایش اسمی قیمت ها چندین برابر می کند و این مسائل باید در سطح استان و شهرستان مشخص شود و تاکید کرد: اختیارات بانک ها از 8 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان رسیده است و در صورت وجود ویژگی خاصی در برنامه ها می توان تا 30 میلیارد تومان در سطح استان تخصیص داد اما این مبلغ همچنان با نیاز واحدهای تولیدی فاصله دارد. .

وی با تاکید بر اینکه در حوزه مالیات بر ارزش افزوده، قانون آزمایشی از دی ماه سال گذشته به قانون دائمی تبدیل شد، گفت: اگرچه به یک معنا تاثیر نهایی مالیات بر مصرف کننده است، اما مدل مالیات بر ارزش وصول نظم و زنجیره او. وی افزود: بسیاری از کشورهای جهان از این مدل استفاده می کنند که با آنچه برخی افراد در این نشست پیشنهاد کردند متفاوت است.

خاندوزی همچنین ادامه داد: تلاش ما در سال جاری این است که با تکمیل پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان کمک کنیم تا دغدغه فعالان اقتصادی برطرف شود و به ویژه به موضوع عفو جرائم کمک کنیم. در آینده این فرصت را تجدید خواهیم کرد تا بتوانند از مهلت جدید برای حذف جرایم مالیاتی استفاده کنند.

وی درباره موضوع ضمانت نامه های بانکی نیز گفت: این همان ساختار اداری اشتباه است که با وجود اینکه نه تنها رئیس جمهور دستور داد، بلکه وزارت اقتصاد هم ابلاغ کرد، در این دولت تلاش کردیم، از هیئت مدیره دعوت کردیم. بانک‌ها را اعلام کرد. اگر به این سند تحول دولت اعتقاد دارید، به‌عنوان هیئت‌مدیره بانک‌های دولتی باید آن را اعلام کنید تا زیرمجموعه دسترسی آسان به ضمانت‌نامه‌ها کمتر شده و به جای وثیقه و ضامن به سمت اعتبارسنجی برود. .

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه متأسفانه روش سنتی ناکارآمد و پرهزینه در بسیاری از بخش‌های شبکه بانکی رعایت شده است و در حال حاضر نیز در آن هستیم، گفت: بخشنامه و در برخی موارد رعایت شد، اما گزارش‌های زیادی مبنی بر اینکه اطلاعیه ها در عمل مورد توجه قرار نگرفتند که تاکید کردیم در صورت تایید مشکل، تخلف صورت می گیرد. آنها حق ندارند آن مدیر شعبه را حتی یک روز در جایی که رسماً خلاف ارتباطات دولت عمل می کند بازداشت کنند.

وی ادامه داد: این موضوع ضمانت‌ها و محدودیت‌های غیرضروری که وجود دارد، یکی از گلوگاه‌هایی است که با حرکت به این سمت به‌جای سیستم ضمانت‌نامه و امنیت، آرام آرام تنها بر اساس رتبه اعتباری و اعتبار یک فرد در قالب اطلاع‌رسانی از بگذارید بانک مرکزی این مشکل را حل کند اما اجرای این موضوع نیازمند زمان و تلاش است.

هندوزی با تاکید بر اینکه بدانید دولت سیزدهم و تلاش های وزارت اقتصاد و دارایی به شما کمک می کند، خاطرنشان کرد: نگران نگرانی شما هستیم و تلاش می کنیم تا حد امکان به دستگاه های دولتی فشار بیاوریم. مجوزهای کاغذی را حذف کنید و همه چیز را به صورت آنلاین انجام دهید و در زمان مقرر پاسخ دهید و مجوز صادر کنید.

وی تصریح کرد: سال هاست که در را روی پاشنه دیگری بسته اند و بسیاری از روسای دستگاه های اجرایی کشور حاضر نیستند از این امتیاز ویژه به راحتی صرف نظر کنند و علاوه بر میدان نبرد بیرونی، عرصه ای نیز داریم غلبه بر مقاومت های داخلی که امیدواریم با تلاش دولت این مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید