برف می بارد، برق نداریم، شهر بسته است

برف می بارد، برق نداریم، شهر بسته است

این یک خبر فوری بود که دیروز روی صفحات رسانه ها قرار گرفت و سپس پایتخت نشینان آن را به اشتراک گذاشتند: احتمال زیاد خاموشی کامل در روزهای شنبه و یکشنبه 24 و 5 دی ماه در تهران برای جلوگیری از خاموشی سراسری برق و گاز . این رسانه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که جواد اوجی وزیر نفت در مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور درخواست این تعطیلی کامل را برای جلوگیری از خاموشی سراسری و اختلال در برق و گاز کرده است. رسانه ها از همین منبع آگاه گزارش دادند که مصرف گاز در بخش خانگی امروز (روز گذشته چهارشنبه 30 دی) از مرز 650 میلیون مترمکعب عبور کرد و تا پایان روز مذکور به 700 میلیون مترمکعب رسید. وزیر نفت مسائل دیگری را مطرح کرد نه از طریق منابع آگاه به رسانه ها که در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مردم لباس گرم بپوشند و دمای خانه ها را یک درجه کاهش دهند. و توضیح اینکه خط قرمز آنها در مصرف گاز مشکل خانگی است. اوجی همچنین به مشترکینی که گاز خانگی زیادی مصرف می کنند هشدار داد و گفت: با توجه به ورود جبهه هوای سرد به کشوری که مصرف گاز از الگو خارج است، ابتدا هشدار و سپس کاهش می دهیم. “

تحریم تولید گاز را متوقف نکرده است

ایران از نظر تولید و مصرف گاز طبیعی در رتبه چهارم جهان قرار دارد. شرکت بریتیش پترولیوم اعلام کرد ایران در سال جاری با تولید 256.7 میلیارد متر مکعب معادل 6.4 درصد کل تولید گاز طبیعی جهان در سال 2021 به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان شناخته شد. بر اساس این گزارش، تولید گاز طبیعی ایران از سال 2011 همواره روند صعودی داشته است و تحریم های اعمال شده (که مقامات آن را دلیل اصلی کمبود و کاهش منابع انرژی و سایر کالاهای مورد نیاز مردم می دانند) علیه ایران نتوانسته تولید گاز را افزایش دهد. متوقف یا معکوس شده است. در ایران. در این سال ها تولید گاز طبیعی ایران به طور متوسط ​​4.5 درصد در سال رشد کرد که بیش از دو برابر رشد متوسط ​​جهانی بود. تولید گاز طبیعی جهان در این دوره 10 ساله 2 بود. سالانه 2 درصد رشد داشت. تولید گاز طبیعی ایران در سال 2021 نسبت به سال قبل 3.0 درصد افزایش می یابد. 1 درصد و از 249.5 میلیارد مترمکعب در سال 2020 به 256.7 میلیارد متر مکعب در سال جاری افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، کل صادرات گاز طبیعی ایران در سال 2021 بالغ بر 17.3 میلیارد مترمکعب برآورد شده است که از این میزان 1.9 میلیارد مترمکعب به ترکیه و 7.7 میلیارد مترمکعب به عراق صادر می شود. 5 میلیارد متر مکعب از صادرات گاز ایران نیز به مقصد کشورهای CIS بوده است.

چه کسی از گاز استفاده کرد؟

این در حالی است که مصرف گاز طبیعی ایران حدود نیمی از کل مصرف گاز طبیعی اروپا (42 درصد) است. کشورهای اروپایی در سال 2021 1.571 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کردند. ایران در سال گذشته 234.3 میلیارد متر مکعب گاز مصرف کرد. میانگین رشد 10 ساله مصرف گاز طبیعی در ایران بین سال‌های 2011 تا 2021، 4.6 درصد در سال است. در سطح جهان در سال 2021، 4037.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف شده است که نسبت به سال قبل از آن 5.3 درصد افزایش داشته است. ایرانی ها در سال جاری 6 درصد از کل مصرف گاز جهانی را مصرف کرده اند و امسال به عنوان چهارمین مصرف کننده گاز در جهان شناخته می شوند. اما اخیراً مجتبی یوسفی، یکی از اعضای کمیته غیرنظامی مجلس ایران، گفته است که ایران سومین تولیدکننده گاز در جهان و دومین کشور بزرگ از نظر ذخایر است. وی گفت: مصرف گاز ایران دو برابر اتحادیه اروپا است. کارشناسان اقتصاد انرژی با اشاره به مصرف بی رویه انرژی در ایران می گویند متوسط ​​مصرف سرانه گاز ایران 6.7 برابر سرانه مصرف جهان است، یعنی بیش از 6 برابر بیشتر از میانگین جهانی گاز مصرف می کنیم و مصرف انرژی ما مبتنی بر گاز است. رئيس شوراي اسلامي اخيرا از رقم 80 ميليارد دلاري اتلاف انرژي در ايران سخن گفت. اما چرا و چگونه این اتلاف انرژی اتفاق افتاد و مقصر کدام نهاد در این زمینه است؟ مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفته است که مصرف انرژی ایران با اقتصاد کشور تناسبی ندارد. او همچنین مردم را به خاطر کمبود انرژی سرزنش نکرد. برخلاف آنچه مسئولان با ارقام بالای 70 درصد تاکید دارند. وی گفت: «طبق رویه فعلی، طبیعی است که مصرف انرژی ما بالاست. اما این سوال به این معنا نیست که مردم انرژی را هدر می دهند و باید سر مردم را بزنیم و بگوییم انرژی را تلف می کنید. چرا که با توجه به استاندارد نبودن خودروها، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و همچنین قیمت بالای محصولات استاندارد عملا چاره ای جز مصرف بالای انرژی وجود ندارد. وی همچنین گفت: در کشور ما بدون در نظر گرفتن بهینه سازی مصرف انرژی، ارزیابی ارزش افزوده و با فرض عدم افزایش قیمت نفت و گاز، صنایع پر انرژی مانند فولاد و پتروشیمی را توسعه داده ایم. همچنین در ساختمان سازی و سایر صنایع. با وجود قوانینی مانند ویرایش نوزدهم ساخت و ساز، ما به دنبال عایق بندی و جلوگیری از اتلاف انرژی نبوده ایم.»

اقدامات خوب وزارت نفت؛ لباس گرم بپوش؛ پرده ها را ببندید

جبهه هوای بسیار سردی که وزیر نفت وعده داده بیشتر استان ها را در بر می گیرد. صبح دیروز تهران با دمای منفی 1.2 درجه سردترین روز خود را از سال 1401 تاکنون تجربه کرد. این گزارش کارشناس هواشناسی حاکی از بارش برف همزمان در اردبیل، تهران، همدان، آذربایجان شرقی و اصفهان است. دیروز زنجان منفی 12 درجه، ارومیه منفی 11 درجه و مشهد منفی 10 درجه سردترین مراکز استان ها بودند. سراب در آذربایجان شرقی با دمای منفی 27 درجه زیر صفر سردترین نقطه کشور بود. وزیر نفت گفت: با اقدامات خود حداکثر برداشت را از میادین مستقل گازی انجام می دهند. وزیر نفت گفت: بر اساس گزارش های هواشناسی پیش بینی کرده ایم که جبهه بسیار سردی در سیبری داشته باشیم که شروع شده و هم مناطق شمال شرق کشور و هم به تدریج کل کشور را در بر می گیرد. تقریباً در 21 استان دمای هوا به زیر صفر رسید و سرمای شدیدی داریم و حتی در برخی استان ها دمای هوا منفی 21 و 22 درجه است. اوجی به اقدامات وزارت نفت اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه به همراه شرکت ملی گاز، شرکت ملی نفت، میادین مشترک، میادین مستقل گازی، همه پالایشگاه های گاز حداکثر گاز تولید می کنند. همچنین تمامی خطوط انتقال، ایستگاه های تقویت نیروی برق در حال حاضر تعمیر شده و در بحث تامین و تولید گاز اقدامات خوبی را شاهد بوده ایم. وی با بیان اینکه هر درجه کاهش دما 25 میلیون مترمکعب گاز مصرفی مشترکان مسکونی را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: امروز در صدر مصرف گاز از پارس جنوبی و از میادین مستقل گاز قرار داریم و توزیع را مدیریت می کنیم. وی گفت: نزدیک به 26 میلیون مشترک گاز خانگی، تجاری و صنعتی کوچک در کشور داریم. پرده های ضخیم و کاهش یک درجه دما که با هر یک درجه کاهش 25 میلیون مترمکعب گاز صرفه جویی می کند مفید است.» دیروز تهران نیز مانند بسیاری از شهرها شاهد بارش برف بود و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران اعلام کرد بیش از 90 درصد مسدود بودن جاده ها، مشکلی که این رسانه در شماره های قبلی خود به آن اشاره کرده است. مشکل برف و باران و ترافیک و مسدود شدن مداوم خیابان ها.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید