بارش برف و باران جولان در سراسر کشور/ آیا در تهران برف می بارد؟

بارش برف و باران جولان در سراسر کشور/ آیا در تهران برف می بارد؟

پرهیز از سفرهای غیرضروری، توقف نکردن در بستر و سواحل رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آماده‌سازی دستگاه‌های اجرائی و پشتیبانی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی مسیل‌ها. و آبراه ها، آماده سازی راه ها برای برف روبی معابر و اماکن سرد، کنترل دما و رطوبت سوله های دام و انتقال ماشین آلات کشاورزی به مناطق پشت بام.

به گزارش تجارت نیوز، سازمان هواشناسی نسبت به بارش شدید برف و باران در سراسر کشور و احتمال خطر برای برخی استان ها هشدار نارنجی و دو اخطار زرد را صادر کرده است.

سازمان هواشناسی نسبت به افزایش فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش باران، رعد و برق، وزش باد موقتی شدید در مناطق گرمسیری، کاهش محسوس دما و بارش برف، کولاک، مه و احتمال ریزش بهمن در ارتفاعات و مناطق سردسیر هشدار نارنجی رنگی صادر کرده است.

بر اساس این هشدار، استان های زیر بر اساس زمان اعلام در معرض خطر جوی قرار می گیرند:

پنجشنبه 23/9/1402: شرق گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و کوه های سمنان.

در نتیجه این خطر جوی، اختلال در حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، رانش زمین در گردنه های کوهستانی به دلیل بارش برف، کاهش دید، ریزش سنگ از ارتفاع، احتمال ریزش بهمن، کولاک، طغیان جاده ها، طغیان رودخانه ها، طغیان جاده ها. تنش رعد و برق و دمایی در پرندگان و گلخانه ها تامین می شود.
سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

پرهیز از سفرهای غیرضروری، توقف نکردن در بستر و سواحل رودخانه ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، خودداری از فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت های عمرانی، آماده سازی ارگان های اجرائی و پشتیبانی و پاکسازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و … آبراه ها، آماده سازی جاده ها برای برف روبی معابر و اماکن سرد، کنترل دما و رطوبت سوله های دام و انتقال ماشین آلات کشاورزی به مناطق پشت بام.

هشدار زرد برای بارش برف و باران در سراسر کشور؛ از امروز تا جمعه

پیش از اخطار نارنجی فوق، سازمان هواشناسی در خصوص ادامه فعالیت سامانه بارشی همراه با رگبار باران، در مناطق گرمسیری همراه با رعد و برق، افت محسوس دما، وزش باد موقتی شدید، در نقاط همراه با گرد و خاک و در مناطق کوهستانی و سردسیر همراه با برف، کولاک و اخطار زرد بهمن صادر کرد.

بر اساس این هشدار، استان های زیر بر اساس زمان اعلام در معرض خطر جوی قرار می گیرند:

پنجشنبه 23/09/1402: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام شمالی، لرستان، مرکزی، همدان، نیمه شرقی خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان، قم، زنجان، اردبیل، گیلان، تهران، قم، البرز ، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان

جمعه 24/09/1402: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شمالی اصفهان، سمنان، یزد و کرمان.

در نتیجه این خطر جوی، احتمال اختلال در حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی، پدیده مه، کاهش دید، احتمال ریزش سنگ از ارتفاعات، احتمال ریزش بهمن، احتمال آبگرفتگی جاده، احتمال طغیان رودخانه، احتمال طغیان جاده ها، احتمال آسیب های سازه ای به طور موقت و احتمال تنش دمایی در دامداری ها، مرغداری ها و گلخانه ها پیش بینی می شود.

سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

پرهیز از سفرهای غیر ضروری، احتیاط هنگام عبور از حاشیه رودخانه ها، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و تردد عشایر، محدودیت در فعالیت های عمرانی، آماده سازی دستگاه های اجرایی و پشتیبانی و پاکسازی دهانه پل ها، لایروبی کانال ها و آبراه ها، آماده سازی جاده ها برای برف روبی معابر. و مکان های سرد کنترل دما و رطوبت در سالن های پرورش و انتقال ماشین آلات کشاورزی به داخل اتاق های سرپوشیده.

هشدار هواشناسی برای مسافران و ساکنان سواحل شمالی و جنوبی

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به وزش باد نسبتا شدید و افزایش ارتفاع امواج در دریاهای شمال و جنوب کشور هشدار زرد داد.

بر اساس این اخطار حداکثر وزش بادهای ساحلی به 22 گره و ارتفاع امواج ساحلی به 1.5 متر و نواحی دریایی از 1.5 متر در روز پنجشنبه 23 شهریور 1402 در گیلان، مازندران و گلستان و جمعه 24/9/1302 پیش بینی شد. در گلستان

همچنین افزایش حداکثر سرعت باد به 24 نات و افزایش ارتفاع موج بیش از 1 متر در طول سواحل و مناطق بیش از 1.5 متر از ساحل برای روزهای شنبه 25/09/1302 و یکشنبه 26/09/1402 در هرمزگان. و غرب سیستان و بلوچستان در تنگه هرمز و دریای عمان پیش بینی می شود.

در نتیجه این خطر جوی، خطر غرق شدن شناگران و احتمال آسیب به تورهای ماهیگیری، آسیب به شناورها به ویژه کشتی های سبک و تفریحی، آسیب و اختلال در فعالیت های ساحلی و دریایی، اختلال موقت در فعالیت سکوهای نفتی وجود دارد. و اختلال در ترافیک و فعالیت های دریایی.
سازمان مذکور موارد زیر را توصیه کرد:

ممنوعیت شنا و غواصی و فعالیت های تفریحی، محدودیت یا ممنوعیت تردد شناورهای سبک و تفریحی و قایق های ماهیگیری، ممنوعیت فعالیت های ماهیگیری، انجام اقدامات لازم برای ورود و خروج کشتی ها در بنادر و حمایت از فعالیت های صنایع فراساحلی و انجام اقدامات لازم. اقدامات برای فعالیت های دریایی و سکوهای نفتی ساحلی و فراساحلی.