هشدار بارش شدید برف در 12 استان و ادامه بارش برف و باران در 20 استان

هشدار بارش شدید برف در 12 استان و ادامه بارش برف و باران در 20 استان

سازمان هواشناسی از تداوم بارش برف، باران و وزش باد شدید موقت در 20 استان خبر داد و نسبت به احتمال بارش برف سنگین در 12 استان هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های سینوپتیک و آینده‌نگر سازمان هواشناسی، فعالیت اصلی سامانه بارشی امروز برای استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، نیمه شمالی خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، خوزستان، بوشهر، فارس، چهارمحال و بختیاری ، کوگیلویه و بویراحمد. کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و غرب کردستان به صورت برف و باران، رعد و برق و وزش باد شدید است.

این وضعیت فردا پنجشنبه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، همدان، مرکزی، بوشهر، هرمزگان، شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق فارس، کرمان، استان یزد و خراسان جنوبی خواهد بود

روز جمعه در شمال غرب، ارتفاعات البرز و شمال شرق باران خواهد بود. از بعدازظهر شنبه هفته آینده بارندگی مجدد در شمال غرب و روز یکشنبه در شمال غرب و شمال شرق پیش بینی می شود.

توضیحات سیستم: فعالیت سیستم باران در حال انجام

مهلت : پنجشنبه 13/11/1301

نوع خطر: باران، در مناطق دارای اقلیم گرم، باران و رعد و برق و وزش باد شدید و در مناطق مرتفع و سردسیر، بارش برف و احتمال کولاک، مه، کاهش دید.

حوزه اثر:

چهارشنبه 11/12/1401: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، سمنان، گلستان، یزد، فارس، اصفهان،

پنجشنبه 13/11/1401: آذربایجان شرقی، زنجان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، شمال شرق خوزستان، همدان، کرمان، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، بار جنوبی یزد.

اثر خطر: لغزندگی جاده ها، کولاک در جاده های کوهستانی، احتمال مسدود شدن راه های روستایی به دلیل شدت بارش برف یا باران، احتمال روان آب، احتمال آبگرفتگی جاده ها، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها و آبگرفتگی محدود معابر. ، اختلال در رفت و آمد بین شهر و بخش مرکزی شهر، اختلال در فعالیت های عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل و خسارت به صنعت کشاورزی، ریزش بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: از سفرهای غیرضروری خودداری کنید، احتیاط کنید و ترجیحاً از فعالیت های کوهنوردی و حرکات عشایری خودداری کنید، مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق را مدیریت کنید، توقف نکنید و در هنگام تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها مراقب باشید. رودخانه ها و کانال های عبور آب از داخل شهر، پاکسازی دهانه پل ها و انجام سایر اقدامات برای جلوگیری از آسیب های احتمالی.

شرح سیستم اول: تقویت سیستم ته نشینی

مهلت : پنجشنبه 13/11/1301

نوع خطر: بارش برف یا باران، ظهور مه، کاهش دید، بارش برف شدید، ریزش بهمن و کولاک در مناطق دارای آب و هوای گرم، رعد و برق و وزش باد شدید.

حوزه اثر:

چهارشنبه 12/11/1401: نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شمال غرب فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، بوشهر، خراسان جنوبی.

پنجشنبه 13/11/1401: آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، شمال بوشهر.

اثر خطر: انسداد راه های روستایی و اختلال در راه ها در مناطق سردسیر، ارتفاعات و رشته های استان های واقع در رشته کوه های البرز و زاگرس، رواناب، طغیان مسیل ها، بالا آمدن سطح رودخانه ها، سیلابی شدن معابر، اختلال در تردد بین شهری و سفرهای درون شهری اختلال در فعالیت های عمرانی، رعد و برق، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی، ریزش بهمن، اختلال در انتقال منابع انرژی به ویژه برق و گاز.

توصیه: آمادگی دستگاه های اجرایی برای برف روبی و بازگشایی جاده ها، پرهیز از سفرهای برون شهری، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی و جابجایی عشایر، مدیریت مصرف و انتقال منابع انرژی به ویژه گاز و برق، توقف نکردن و تردد در حاشیه رودخانه ها. و مسیل ها، پاکسازی قنات ها و آبراهه های درون شهری، پاکسازی دهانه پل ها، انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابل آسیب های احتمالی از جمله نمک پاشی توسط شهرداری ها، راهداری ها و ارگان های امدادی و مدیریت صحیح سازمان آبفا و سایر دستگاه های اجرایی مسئول.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار در سطح زمین

مهلت: چهارشنبه 11/12/1401

نوع خطر: وزش باد شدید و در نقاط مستعد گرد و غبار

حوزه اثر:

چهارشنبه 11/12/1401: فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان شرقی و جنوبی، یزد.

اثر خطر: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت و سست، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، امکان شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.

توصیه: احتیاط در ترافیک، پرهیز از بالا رفتن از ارتفاع، توقف و پارک خودرو در اطراف درختان خشکیده و ساختمان های نیمه کاره و ضعیف، استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش های گلخانه، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی در کویر.

دیدگاهتان را بنویسید