هشدار هواشناسی / بارش برف و باران در 19 استان + هشدار به مرغداران

هشدار هواشناسی / بارش برف و باران در 19 استان + هشدار به مرغداران

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش برف، باران و وزش باد شدید در 19 استان کشور، نسبت به کولاک، آبگرفتگی جاده ها و افت شدید دما و خسارت به کشاورزان هشدار داد.

بر اساس پیش بینی کلی نقشه های سینوپتیک و پرسپکتیو سازمان هواشناسی امروز سه شنبه 29 دی ماه 1401 در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز شرقی بارش برف و در گیلان و رگبار باران خواهد بود. غرب مازندران .

در استان های واقع در بخش های غربی، جنوب غربی، مرکزی و شرقی کشور ابرانکی بارش باران و برف همراه با وزش باد و کاهش نسبی دما ظاهر می شود و بارش ها در مناطق سردسیر و مرتفع به صورت برف و در در جنوب کشور رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود. بارش ها در شمال شرق خوزستان، شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس و غرب کرمان شدید خواهد بود.

بارش ها فردا چهارشنبه در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان و غرب مازندران ادامه دارد و در نیمه جنوبی از شدت بارش ها کاسته می شود و تنها در برخی مناطق شرق تهران، غرب سمنان، قم، استان های مرکزی، اصفهان، غرب یزد، کرمان، هرمزگان و شرق کشور بارش پراکنده همراه با وزش باد و کاهش دما پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از پنجشنبه تا شنبه هفته آینده در سواحل غربی دریای خزر بارندگی و در روز پنجشنبه وزش باد و کاهش نسبی دما در پهنه شرقی حاکم خواهد بود. روز جمعه با گذر متوسط ​​موج جوی از جنوب غرب کشور در دامنه های زاگرس واقع در استان های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بارش پراکنده همراه با وزش باد همراه است. پیش بینی و شنبه آینده در بیشتر مناطق کشور جو آرام برقرار است. در این روز روند افزایش دما در نیمه غربی کشور حاکم است.

تا روز جمعه روند کاهش دما در بیشتر مناطق کشور و تا روز پنجشنبه در دریای خزر، امروز در شرق خلیج فارس و از امروز تا پنجشنبه خلیج فارس طوفانی و طوفانی پیش بینی می شود.

توضیحات سیستم: نفوذ هوای سرد و کاهش قابل توجه دما

زمان شروع: اوایل چهارشنبه 21/10/1401

مهلت: اواخر روز جمعه 23/10/1401

نوع خطر: میانگین 8 تا 10 درجه کاهش دما و هوای سرد تا روز جمعه 23/10/1401.

حوزه اثر:

چهارشنبه 21/10/1401: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.

پنجشنبه 1401/10/22: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.

جمعه 23/10/1401: ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: آسیب به محصولات و ابزار کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت نرگس و ذرت بذری در استان ایلام، تسریع در برداشت پرتقال و حفاظت از مزارع سیب زمینی در استان کرمان، تسریع در برداشت پرتقال در استان سیستان و بلوچستان و گوجه فرنگی در استان بوشهر، حفاظت از گلخانه های خوزستان در شمال کشور. استان در برابر افول دما، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل گرمایشی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه ها، مرغداری ها و دامداری ها به دلیل کاهش محسوس دما، حفاظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار به دلیل دمای پایین هوا سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغ ها به منظور تنظیم دمای محیط با آبیاری خارج از پیچ، خودداری از هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرمابی، عدم استفاده از کنترل شیمیایی. در مناطقی که احتمال دارد دمای هوا به زیر صفر برسد.

شرح سیستم: عملکرد سیستم رسوب گذاری

مهلت : چهارشنبه 21/10/1301

نوع خطر: باران، مناطق جنوبی، باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، بارش برف، کولاک یا مه در مناطق سردسیر.

حوزه اثر:

سه شنبه 20/10/1401: اردبیل، گیلان، مازندران، لرستان، همدان جنوبی، مرکزی، قم، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان.

چهارشنبه 21/10/1401: شمال اردبیل، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، اصفهان، تهران، البرز، گیلان و شمال فارس.

اثر خطر: کاهش دید، لغزندگی جاده ها، احتمال اختلال در تردد، یخ زدگی، احتمال آبگرفتگی موضعی و محدود جاده ها، احتمال تاخیر پرواز، احتمال تنش دمایی در باغ ها و مزارع، افت فشار گاز.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، حمل وسایل زمستانی و سوخت کافی در سفر با خودرو، اقدامات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، افزایش احتیاط در فعالیت‌های کوهستانی، آمادگی دستگاه‌های مجری و حمایتی برای مقابله با برف. یخبندان و مه به ویژه در جاده ها، لایروبی کانال ها و آبراه ها و مدیریت مصرف منابع انرژی به ویژه گاز.

توضیحات سیستم: افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: سه شنبه 20/10/1301

مهلت : چهارشنبه 21/10/1301

نوع خطر: وزش باد شدید و در نقاط مستعد گرد و غبار

حوزه اثر:

سه شنبه 20/10/1401: سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی هرمزگان، نیمه شرقی یزد، شرق سمنان، نوار شرقی و جنوبی کرمان، خراسان جنوبی و نوار شرقی خراسان رضوی.

چهارشنبه 21/10/1401: سیستان و بلوچستان، شرق و جنوب کرمان، شرق هرمزگان، شرق یزد و خراسان جنوبی.

اثر خطر: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و امکان تاخیر در پروازها.

توصیه: در ترافیک مراقب باشید، از فعالیت های بدنی در فضای باز بخصوص گروه های حساس پرهیز کنید، خودرو خود را در اطراف درختان پوسیده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید، استحکام امکانات موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها، هنگام پیاده روی در کویر./ تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید