هشدار هواشناسی/ نفوذ سامانه بارشی در کشور + بارش باران و برف در 22 استان

هشدار هواشناسی/ نفوذ سامانه بارشی در کشور + بارش باران و برف در 22 استان

سازمان هواشناسی با اشاره به نفوذ سامانه بارشی به کشور از بارش باران و برف تا آخر هفته در 22 استان کشور خبر داد و نسبت به خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.

بر اساس تحلیل نقشه های سینوپتیک و پیش یابی سازمان هواشناسی امروز، در شرق اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و خراسان شمالی ابرناکی، بارش باران، وزش باد موقتی شدید و افت دما پیش بینی می شود. دریای خزر طوفانی خواهد بود شدت بارندگی های امروز برای استان های گیلان و غرب مازندران است.

در اردبیل، ارتفاعات آذربایجان شرقی و ارتفاعات البرز بارش باران به صورت برف و در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و کرمان افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده است.

این وضعیت روز دوشنبه در مناطق یاد شده ادامه دارد و در بعدازظهر در استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان ابرانکی با وزش باد و بارش پراکنده باران و امروز در مرکز و فردا در شرق فارس طوفانی خواهد بود. خلیج فارس

بر اساس اطلاعیه روز سه شنبه سازمان هواشناسی، بارش ها در سواحل شمالی کاهش یافته و استان های واقع در شرق کشور با بارش شدید باران و وزش باد شدید همراه با کاهش دما همراه بوده و در برخی مناطق شمال شرق نیز بارش برف پیش بینی می شود. .

در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل در مناطق مرتفع بارش باران و برف پیش بینی می شود. همچنین در این روز در دامنه های زاگرس واقع در استان های کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس و جنوب ابرناکی اصفهان بارش پراکنده باران، رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود. روز چهارشنبه در شمال غرب استان های یزد، کرمان، هرمزگان، جنوب استان های فارس، بوشهر و سیستان و بلوچستان افزایش ابر، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد پیش بینی می شود. در پایان زمان بارش ها در سواحل غربی دریای خزر آغاز می شود. روز پنجشنبه جوی آرام در نیمه جنوبی کشور حاکم است و در سواحل شمال غرب و غرب دریای خزر هوای ابری و بارش باران پیش بینی می شود.

شرح سیستم اول: تأثیر سیستم بارشی

زمان شروع: یکشنبه 1401/08/15

مهلت : چهارشنبه 18/08/1401

نوع خطر: باران، رعد و برق در نقاط مرتفع و سرد، بارش برف، وزش باد موقتی شدید در نقاط مستعد گرد و غبار.

حوزه اثر:

یکشنبه 1401/08/15: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی رضوی، شمال شرق آذربایجان، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران و سمنان.

دوشنبه 1401/08/16: اردبیل، آذربایجان شمال شرقی، شمال آذربایجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان.

سه شنبه 1401/08/17: اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی شرقی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، زنجان، قزوین، البرز و کوه های تهران، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه. و بویار احمد، بوشهر، غرب و شمال فارس، جنوب و غرب اصفهان.

چهارشنبه 1401/08/18: اصفهان، یزد، کرمان، فارس، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی رضوی، خراسان جنوبی، لرستان، جنوب مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کوگیلویه و بویراحمد، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

اثر خطر: احتمال جاری شدن آب، لغزندگی جاده ها، اختلال در سفرهای بین شهری به ویژه هنگام عبور از گردنه های کوهستانی، احتمال ریزش کوه، احتمال سیلابی محدود جاده ها، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: افزایش احتیاط در سفرهای خارج از شهر، افزایش احتیاط در فعالیت های کوهستانی و تردد عشایر عشایر، تسریع در کاشت درختان پاییزه و تسریع در برداشت محصولات آماده.

شرح سیستم دوم: افزایش گرادیان فشار

زمان شروع: یکشنبه 1401/08/15

مهلت : چهارشنبه 18/08/1401

نوع خطر: باد شدید موقتی در مناطق مستعد وزش گرد و غبار

حوزه اثر:

یکشنبه 1401/08/15: خراسان شمالی، سمنان، قم، تهران، البرز، شمال مرکزی.

دوشنبه 1401/08/16: سمنان، جنوب تهران، جنوب البرز، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال مرکزی.

سه شنبه 17/08/1401: جنوب خراسان رضوی، نیمه شرقی خراسان جنوبی، جنوب و شرق سمنان، جنوب تهران، قم، مرکز و جنوب البرز.

چهارشنبه 18/08/1401: فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، شرق لرستان، شرق خراسان جنوبی، یزد و جنوب شرق خراسان رضوی.

اثر خطر: احتمال سقوط اجسام از ارتفاع، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، امکان کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و امکان تاخیر در پروازها.

توصیه: افزایش احتیاط در ترافیک، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز، به‌ویژه برای گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودروها در اطراف درختان پوسیده و ساختمان‌های ناتمام، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید