برنامه جامع شرکت ملی نفت برای بهبود قراردادهای نفتی

ساعت: 16:10
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785822

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تسهیل سرمایه گذاری در صنعت نفت گفت: نیازمند بهبود قراردادهای نفتی و افزایش قدرت چانه زنی و جذابیت پروژه ها هستیم.

به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن هژسته مهر افزود: البته بهبود قراردادها لزوماً به معنای تغییر ماهیت روش‌های گذشته نیست، بلکه تلاش می‌کنیم تا در بخش سرمایه‌گذاری شرایط سودآوری ایجاد کنیم.

وی افزود: ایجاد ساختار سرمایه گذاری و مدیریت بازرگانی در شرکت ملی نفت اقدام خوبی بود که در گذشته انجام شده و به عنوان یک ضرورت باید به حداکثر بهره وری برسد.

خجسته مهر با بیان اینکه فعالیت های نفتی هم سرمایه داری و هم درآمدزا است و سودآوری فعالیت ها به شدت وابسته به سرمایه گذاری است، گفت: کشور دیر به این مهم پرداخته است.

وی ادامه داد: با بحث اصل 44 قانون اساسی و واگذاری برخی بنگاه ها و تعیین تکلیف فعالیت ها، رویه حوزه سرمایه گذاری و مالی تغییر چندانی نکرده و در این راستا متأسفانه برخی از واگذاری ها در اصل 44 صورت گرفته است. ساخته شده است. ناقص، که مستقیما مانع سرمایه گذاری بیشتر می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: به تدریج کشور وارد شرایط پیشرفته تری شده و به سمت تامین منابع مالی با روش ها و نام های مختلف از جمله تامین مالی، انتشار اوراق، قراردادهای بیع متقابل و … رفته ایم. هدف از این سرمایه گذاری ها بهبود کسب و کار بود.»

حجت مهر، دلایل عدم موفقیت در تامین مالی و سرمایه گذاری را نباید تنها به مشکلات داخلی مرتبط دانست، بلکه شرایط بین المللی نیز بر این بخش تاثیر منفی می گذارد و افزود: پروژه های نفتی حتی در شرایط قیمتی بیشتر جذاب و سودآور هستند. وی همچنین دریافت که جذب سرمایه گذار در بخش بالادستی، به ویژه در برخی مناطق و پروژه ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرکت ملی نفت ایران در شرایط کنونی باید رویکردهای متفاوتی را در نظر بگیرد، گفت: نفت در چند سال آینده ماموریت های مهمی در پیش دارد و در این راستا لازم است سرمایه گذاری و روابط تجاری با سایر بخش ها از جمله مدیریت یکپارچه مدیریت شود. معاونت توسعه و مهندسی، دارایی و امور بین‌الملل را همراهی کرده و به سمت یکپارچگی حرکت می‌کند.

وی گفت: زمانی که امکان استفاده کامل از ظرفیت بین المللی وجود ندارد، باید درآمدهای داخلی خود را به حداکثر برسانیم. خوشبختانه در سال های اخیر تصمیمات خوبی در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران گرفته شده است که به تکمیل زنجیره ارزش کمک می کند.

خجسته مهر افزود: برای توسعه پروژه ها از منابع داخلی استفاده می شود که نوعی وام است و شرکت باید بتواند سهم خود را از فروش نفت خام و میعانات گازی افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی از پروژه ها به طور کامل اجرا نمی شوند و برای رسیدن به هدف سرمایه گذاری و رشد درآمد باید زنجیره پروژه های بالادستی برداشته شود، گفت: باید نقدینگی تامین شود؛ بنابراین باید نقدینگی تامین شود. یکی از مشکلات این است که شرکت ملی نفت درآمد دارد اما نقدینگی ندارد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه اقتصاد نفتی باید مردمی شود، گفت: ظرفیت سرمایه گذاری در بین مردم وجود دارد و علاوه بر سبد مطمئن سرمایه گذاری خارجی، باید از ظرفیت های عمومی نیز استفاده شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه باید زمینه سرمایه گذاری در بخش پایین دستی را فراهم کنیم، گفت: وقتی نفت این بخش را تامین می کند، بخش پایین دستی نیز می تواند در بخش توسعه حضور داشته باشد. جاذبه های مناسب.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید