برنامه عملیاتی دیوان محاسبات کشور برای اجرای شعار سال /محور 14 ابلاغ شد.


ساعت: 13:15
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817449

برنامه عملیاتی دیوان محاسبات کشور برای اجرای شعار سال ابلاغ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در سال جدید ممیزی عملکرد دستگاه ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین به منظور ایفای نقش موثر دیوان محاسبات در زمینه مشارکت در اجرای شعار سال، بررسی، آسیب شناسی و تهیه گزارش های اختصاصی در برنامه عملیاتی این دیوان در قانون جدید گنجانده می شود. سال

مهرداد بذرپاش، رئیس دیوان محاسبات کشور در یادداشتی نوشت:

با توجه به نامگذاری سال جدید به نام «تولید; مبتنی بر دانش، اشتغال زایی «توسط رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و توجه معظم له به توسعه دوگانه و حمایت از شرکت های دانش بنیان در استفاده از ظرفیت کشور به ویژه «نیروی تحصیلکرده» در مسیر تولید ملی و متعاقباً «اشتغال‌زایی»، کنترل مستمر مالی و عملیاتی و نظارت بر تعهدات قانونی قوه مجریه در این حوزه در رأس برنامه حسابرسی کل دیوان محاسبات کشور به عنوان واحد نظارتی مجلس شورای اسلامی در سال 1401 خواهد بود.

بررسی آمار شرکت های دانش بنیان حاکی از وجود 6700 واحد در کشور است که با حضور 450 هزار شرکت فعال (براساس اظهارنامه مالیاتی) در کشور سهم کمتر از 1.5 درصد از اقتصاد دانش بنیان را نشان می دهد. برخلاف سیاست های بالادستی (مانند بند 2 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، بند 80 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه) و قوانین مختلف حمایتی (مانند برنامه ششم توسعه و قانون حمایت و دانش شرکت ها). موسسات مبتنی بر و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات).

با عنایت به نحوه انجام مأموریت و مسئولیت دیوان محاسبات، باید به احکام مختلفی که در سیاست ها و مقررات مختلف بر دستگاه های اجرایی ذیربط تحمیل می شود، توجه ویژه ای شود. در این راستا می توان گفت مهمترین قانونی که تاکنون در حمایت از تجاری سازی نوآوری به تصویب رسیده، قانون حمایت از شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات است (ارتباطات شماره 8/19/). 2010).

به همین دلیل است که در سال جدید حسابرسی عملکرد دستگاه های اجرایی ذیل این قانون به عنوان وظیفه ویژه دیوان محاسبات کشور بسیار حائز اهمیت است و با گذشت بیش از یک دهه از ابلاغ و اجرای آن، نقش این نهاد نظارتی می تواند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، از جمله تعداد نقاط ضعف، شکاف ها و غیره. همچنین به منظور ایفای نقش موثر دیوان محاسبات کشور در زمینه مشارکت در تحقق شعار سال، بررسی، آسیب شناسی و تهیه گزارش در حوزه های زیر در برنامه عملیاتی این دیوان قرار خواهد گرفت. در سال جدید:

1 بررسی تعداد و وضعیت شرکت های دانش بنیان در هر بخش به عنوان شاخص پیشرفت و معیار ارزیابی کارکنان این وزارتخانه و دستگاه اجرایی در قالب حسابرسی عملکرد.

2. مشارکت مؤثر و کارشناسانه در رفع مشکلات و ابهامات و اصلاح طرح جدید «جهش تولید مبتنی بر دانش» که شامل سمت هایی مانند; ایجاد مشوق برای ورود شرکت های بزرگ به اقتصاد دانش بنیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم، وظیفه سازمان ها و نهادهای توسعه محور در اولویت دادن به پروژه های دانش بنیان، امکان سرمایه گذاری بانک ها در پروژه های دانش بنیان و از همه مهمتر ارائه نمایندگی. به صندوق توسعه ملی صندوق نوآوری و شکوفایی است.

3. در صورت تصویب نهایی و ابلاغ قانون «جهش در تولید دانش بنیان» نظارت مؤثر بر اجرای مؤثر این قانون را نیز می توان از مهم ترین برنامه های سال جدید دیوان محاسبات کشور دانست.

4. پیشنهاد راهکارهای لازم در تدوین سند برنامه هفتم توسعه و اصلاح مفاد مزاحم و متناقض در شورای مقررات زدایی و بهبود نظام مالی کشور.

5. حسابرسی کارایی جذب منابع تخصیصی به دستگاه های اجرایی برای حمایت از شرکت های مبتنی بر دانش و ایجاد اشتغال از محل بودجه کل کشور، NFI و غیره با اولویت تبصره (18) قانون بودجه سالانه.

6. بررسی سیاست های پولی و ارائه موسسات و ابزارهای پولی اعم از بانک ها و صندوق ها در زمینه تامین مالی سرمایه گذاری خطرپذیر شرکت های نوپا و دانش بنیان با اولویت صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق های تحقیقات و فناوری. صندوق های ضمانت سرمایه گذاری، صندوق کارآفرینی امید و ….

7. بررسی سیاست های مالی و ارزی و ارائه موسسات و ابزارهای مالی برای حمایت از کسب و کار و شرکت های نوپا و دانش بنیان.

8. بررسی وضعیت زیرساخت ها، حمایت های قانونی و روند ارائه مجوزهای لازم برای توسعه کسب و کار شرکت های نوپا و دانش بنیان.

9. بازنگری در سیاست ها و اعطای اعتبارات آموزشی و پژوهشی در حمایت از تولید دانش، فناوری های جدید و تامین نیروی کار بسیار ماهر و مناسب برای بازار کار.

10. بررسی میزان توجه به سیاست های آمایش سرزمین (برنامه ریزی ملی، بخشی، منطقه ای و استانی) و برنامه ریزی علمی، فناوری و نوآوری با تمرکز بر شناسایی عناصر اولویت دار و سیاست های مناسب برای کمک به حل مشکلات با تأکید بر نیازهای اساسی کشور و خنثی سازی تحریم ها و شکل دادن به فعالیت های زنجیره ای شرکت های دانش بنیان.

11. بازنگری در قوانین و مقررات مغفول مانده و ایجاد ظرفیت های جدید برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه های بیمه ای، مالیاتی، گمرکی با رویکرد حمایت از تولید ملی و تغییر فضای حاکم از واردات به تولید و صادرات رقابتی.

12. بررسی وضعیت واردات محصولات کشاورزی از نظر جلوگیری از وابستگی این بخش به واردات.

13. عملکرد دولت را در استفاده از درآمدهای نفتی برای ایجاد زیرساخت های کشور و تقویت پایه ها و ریشه یابی اقتصاد در نظر بگیرید.

14. بررسی وضعیت اشتغال زایی با افزایش شرکت های دانش بنیان و جلوگیری از طرح های اشتغال زایی ناکارآمد و ناکارآمد.

دیوان محاسبات امیدوار است با اجرای اقدامات فوق و ارائه گزارش های تحلیلی و کاربردی به موقع در قالب رصد مستمر دو ماه یکبار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) محقق گردد. با توجه به مؤلفه های «دانش محور» و «ایجاد شغل».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید