برنامه های تلویزیونی مخفی توضیح داده شد


ساعت: 13:17
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885601

دبیر هیئت آموزش و پرورش سیما ضمن تشریح برنامه های رادیویی ایام محرم شعار امسال این نهاد را “نجات مردم جهان با حسین (ع) است” اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدحسین کشکولی دبیر شورای آموزش و پرورش سیما در جلسه امروز سه شنبه چهارم مرداد ماه به تشریح ویژه برنامه های شبکه های سیما در ماه محرم پرداخت.

کشکولی در ابتدای این نشست خبری گفت: تا حد زیادی از کرونا بهبود یافته بودیم اما دوباره اوج گرفته است.ویژگی محرم امسال تعطیلی مدارس و دانشگاه هاست. این روزها دو مناسبت مهم در نظر گرفته ایم؛ یکی روز اهدای خون و یکی شهادت آیت الله فضل الله نوری.

وی افزود: این اولین ماه محرم در دوران تحول در سازمان صدا و سیما است. سنت انتخاب شعار یک دهه است که وجود دارد، اما امسال اولین سالی است که رسانه ملی دوران تحول را می گذراند و ما با هیئت هایی از سراسر کشور دست به نوآوری زدیم و برای اولین بار کار کردیم. شعار امسال «نجات دنیا با حسین (ع) است» است. این نه یک اخطار است و نه دستور، بلکه نشانه ای است که با افتخار دنبال می کنیم.

دبیر شورای آموزش و پرورش سیما یادآور شد: مهمترین سیاست ما در این ماه تمرکز بر عمق و معرفت در مسیر حرکت گام دوم انقلاب است. در نظر داریم منظومه فکری ائمه انقلاب، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب را ارائه کنیم.

وی با اشاره به نقش شهدا تاکید کرد: آیین قمه زنی یکی از برنامه های ما است که در بخشی از این برنامه جوانان به خانواده شهدا خدمت می کنند و ماه محرم را با این آیین نمادین آغاز می کنند. از جمله نکاتی که دشمن بر آن تاکید دارد، ارائه تصویری منفی از جامعه ایران است و رسانه ملی تلاش می کند جنبه مذهبی جامعه ایرانی را به نمایش بگذارد تا شاهد عزاداری حسینی از استان ها تا روستاهای دوردست باشیم. امسال به این روستاهای دور افتاده می پردازیم و سعی کرده ایم در بازنمایی عزاداری به شهرهای مختلف نگاه کنیم.

دبیر شورای آموزش و پرورش سیما تصریح کرد: نگاه ما استفاده از تمام ظرفیت رسانه ای برای کل کشور است و به آیین های سنتی اصیل عزاداری توجه ویژه ای خواهیم داشت. برای عزاداری چه در داخل و چه در خارج برخورد ویژه ای داریم، تمهیداتی برای پوشش این آیین ها اندیشیده شده است.

وی با اشاره و اولویت بندی مطالب بیان کرد: ارائه زوایای مردمی شعائر حسینی، نمایش تجلی حماسه عاشورا در عرصه های مختلف هنری، ارائه ایثار و مقاومت، توجه به نقش زن و خانواده در تداوم حماسه عاشورا، آسیب شناسی رفتار جبهه حق علیه نهضت عاشورا در دوره های مختلف، انعکاس عزاداری جوانان در مساجد و دانشگاه ها، ارائه مولفه های هویتی مانند دین داری، نمایش سبک زندگی ایثارگرانه جامعه ایرانی و عقلانی سازی موثر برای آشکار ساختن ماهیت غرب از جمله این موارد است. این اولویت ها


برنامه های پیشرو شبکه های مختلف تلویزیون در ماه محرم


250dbe9c d6d1 4c19 a6ed 3f7fa52f3e74 خبر خاکستری

کشکولی با اشاره به برخی از برنامه های شاخص هر شبکه، گفت: در شبکه یک مراسم عزاداری داریم که در 13 استان ارائه می شود. فیلم مستندی با عنوان «روضه خوانی» توسط همکارانم ساخته شده است. در شبکه دو هم از منبر شیخ حسین انصاریان استفاده می کنیم. مستند «شیرخوارگان حسینی» را داریم، «جغرافیای محرم» از دیگر برنامه هاست. همچنین نمایش «حسینیه معلی» از شبکه سه پخش می شود که به نوعی شبیه به جمع الذهکرین است و قرار نیست استعداد نمایی باشد اما در این برنامه افراد 6 تا 91 سال حضور دارند.

وی افزود: برنامه سوره با موضوع علم در کوفه و دعوت و مسائل پیرامون مردم کوفه از شبکه چهار پخش می شود. امسال هم «تله تئاتر» و هم «تل تازی» داریم. برنامه «تکیه گاه» نیز حسینیه ای را در سنین بالا نشان می دهد.

در شبکه قرآن و معارف سیما هم برنامه های مختلفی داریم. ما یک برنامه ویژه کودکان داریم. ما یک برنامه کامل مطالعه داریم. برنامه عصر نادر تدارک دیده شده است که اولین قسمت های آن در ایام حج پخش شد و در ماه محرم به آیین های عزاداری در کشورهای همسایه می پردازیم.

قشکولی تصریح کرد: برنامه «جذبه» را در شبکه افق داریم که به موضوعاتی می پردازد که اهل بیت(ع) مشکلات آن را حل کرده اند. در شبکه مستند آثار مختلفی از جمله مستندهای مربوط به روضه خوانی و تصویر مرحوم فرج الله سلحشور داریم. همچنین شبکه امید پویش «نسل قاسم» را که عنوان یک برنامه تلویزیونی هم هست طراحی کرده است و نوجوانان تصاویر تیم های خود را روی صفحه تلویزیون آپلود می کنند. فیلم های هیئت ها پخش می شد و در دهه دوم همین کمیته ها یک یا چند مشکل محله خود را حل می کردند و گزارش خود را به برنامه می فرستادند. در یک قسمت هر یک از نوجوانان ما باید یک نوجوان عراقی برای حل مشکلات محله خود همراهی کنند.

وی در بخشی دیگر در توضیح «طالعزیه» خاطرنشان کرد: «طالعزیه» همان تعزیه تلویزیونی است که به منظور ارائه داستان در قالب تلویزیونی است.


چرا «مختارنامه» هر سال بازپخش می شود؟

کشکولی در ادامه درباره بازپخش های متعدد سریال «مختارنامه» گفت: پس از مختارنامه برای تولید چنین سریال هایی با تقاضای بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه هستیم. سریال هایی چون یوسف پیامبر و مختارنامه پخش می شود و در حال حاضر بیشترین پیامک و ارتباط با شبکه قرآن مربوط به بازپخش این سریال هاست. با این حال، منکر تولید در این منطقه نیست و طراحی نیز در دستور کار است.

وی درباره برنامه های محرم شبکه نسیم نیز گفت: گفتگو با حسین حرف بزن و نمای نزدیک دو ویژه برنامه محرم شبکه نسیم است. همچنین «نسیم آوا» با نوای محرم اجرا می شود.

دبیر شورای آموزش سیما درباره استفاده از سریال های آرشیوی دیگر نیز گفت: شاید تا حدودی به دلیل کمبود آنها باشد. بحث در مورد استفاده از آرشیو در دستور کار ما است، مانند برخی خطبه ها و سخنرانی های دهه 1960 یا تلاوت های قدیمی که اکنون می توانند منتشر شوند.


چرا نجم الدین شریعتی «کشور خدا» را ترک کرد؟

وی درباره کناره گیری نجم الدین شریعتی از برنامه کشور خدا در آستانه ماه محرم گفت: از ظرفیت نجم الدین شریعتی در سایر حوزه های شبکه استفاده می کنیم اما موضوع استعفای وی از قبل از محرم مطرح بوده است. نکات مختلفی هم داشتند که باید متنوع باشد و از مجریان دیگر بهره مند شود. «کشور خدا» تا الان خوب کار کرده و تا زمانی که چند مجری خوب نداشته باشیم، همین کار را ادامه خواهد داد.

کشکولی تصریح کرد: در شورای آموزش و پرورش برنامه داریم تا از ظرفیت جوانان و مدیران جدید در حوزه آموزش و پرورش استفاده کنیم و از ظرفیت های جدید در هوا استفاده کنیم.

وی درباره برنامه سازی حجاب گفت: بحث حجاب را در شبکه های مختلف دنبال می کنیم و امیدواریم در طول سال به این موضوع ادامه دهیم. خاطرات حادثه گوهرشاد را کار کردیم و گفت و گوهای زنده ای درباره آن داشتیم. اما می دانیم که این به هیچ وجه کافی نیست. ما از صحبت درباره حجاب نمی ترسیم، اما باید آن را به اشکال بدیع برسانیم.

کشکولی همچنین درباره برخی از گاف های این روزها مداحان و سخنرانان و اینکه رسانه ملی برای آنها توضیحی نمی دهد، گفت: اکثر مداحان ما از گفتن حرف مخالف وحدت و… پرهیز می کنند با این پوشش رسانه ای بزرگ گاهی اتفاقاتی می افتد. . هماهنگی ها انجام شده است، اما همانطور که گفتیم جای بیشتر آنها خالی است. شاید هیچ توضیحی برای این اشتباه وجود نداشته باشد، اما جاهایی بود که ماموران مورد توبیخ و تذکر قرار گرفتند و یا آقای جلیلی در قسمت اخبار درباره آن توضیح دادند. ما این ترتیب را انجام دادیم. در بهره گیری از کارشناسان مذهبی، طراحی و هماهنگی با نظارت رسمی حوزه را برای خدمت به نسل جدید، بالغ و حتی جوان انجام داده ایم. تا با حضور نسل جدیدی از علما در حوزه محتوای دینی به کمال برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید