برنامه ویژه مجلس برای معلمان پس از اجرای رتبه بندی معلمان چیست؟

برنامه ویژه مجلس برای معلمان پس از اجرای رتبه بندی معلمان چیست؟

کمبود نیروی کار در آموزش و پرورش امروزه به معضلی برای کارکنان این رشته تبدیل شده است. شلوغی کلاس ها و کمبود معلم هم برای والدین دانش آموزان مشکل ساز شده و هم معلمی خسته کننده. در مجلس زمزمه هایی مبنی بر ارائه طرحی برای جبران این کمبود نیرو شنیده می شود و به نظر می رسد مجلس تصمیم دارد پس از رتبه بندی معلمان، طرحی برای جذب نیروی غیررسمی ارائه کند.

آیا معلمان معلم منصوب می شوند؟

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس درباره برنامه مجلس برای جبران کمبود آموزش گفت: . وی در قالب آموزش، خرید خدمات آموزشی، برون سپاری، پیش دبستانی و در قالب های مختلف همکاری داشته و در حال حاضر فعالیت می کند.

وی ادامه داد: پس از رتبه بندی معلمان، قانون جنجالی بعدی که در کمیسیون آموزش و مجلس بررسی می شود، رسیدگی به وضعیت کمبود نیرو در آموزش و پرورش است. این طرح شامل سربازان معلم نیز می شود.

منادی تصریح کرد: در واقع نزدیک به یک سال است که هفت طرح در حوزه تشکل کارگری به کمیته آموزش ارائه شده است. این طرح ها با کمیته آموزش مجلس ادغام و در کمیته آموزش مجلس بررسی شد. در کمیسیون مطرح شد.

ضرب در سنوات خدمت

محمد واحدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: نیروهای آموزش و پرورش غیررسمی تا حدود سال 92 منصوب شدند، اما پس از آن تصمیمی نگرفتند و قانونی برای جذب آنها وجود ندارد. در پیشنهاد کمیته آموزش، فرآیندی فراگیر برای جذب معلمان برای آموزش و پرورش به منظور افزایش سنوات خدمت پیش بینی شده است.

پیش از بررسی لایحه 1401، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرح های متعددی برای جذب و انتصاب کادر آموزشی داشت که برخی از آنها رسمی نبود. قانون رتبه بندی معلمان نیز که در اسفندماه سال گذشته به تصویب رسید، تنها کارکنان رسمی را رتبه بندی می کند.

آموزش و پرورش دارای چندین گروه از نیروهای غیررسمی است، مانند آموزش، سوادآموزی، سن پیش دبستانی، خرید خدمات آموزشی و نیروهای غیرانتفاعی و معلمان سرباز.

بر اساس طرحی که واحدی تشریح کرد، وزارت آموزش و پرورش تنها باید از نیروی انسانی خود در دو حوزه آموزشی، آموزشی، مربیگری، مهارت های فنی و حرفه ای استفاده کند.

«پذیرش دانشجو معلمان شاغل در وزارت آموزش و پرورش از آزمون سراسری» و «برآوردن مابقی نیازهای آزمون استخدامی وزارتخانه و گذراندن دوره یک ساله دانشجویان خارج از دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی» به عنوان روش های استخدامی اعلام می شود.

در بخشی دیگر از این طرح، آموزگاران و مربیان خدمات آموزشی، مربیان و مربیان نهضت سوادآموزی، معلمان و مربیان مدارس غیردولتی، برون سپاری، مربیان پیش دبستانی و مربیان قرآنی که به هر نحوی در زمینه آموزشی مسائل با وزارت آموزش و پرورش و پرورش همکاری داشته اند، نتایج آنها در حال تغییر است.

بر اساس این پیشنهاد، به این گروه ها برای یک سال خدمت کامل یک و پنج درصد و برای هر سال اضافه پنج درصد حداکثر تا پنج سال امتیاز تعلق می گیرد.

همچنین در این طرح برای هر سال کارآموزی از یک تا حداکثر 5 سال به سقف سنی پذیرش معلم اضافه می شود که البته نباید بیش از 40 سال باشد.

سن استخدام چقدر است؟

داشتن حداقل سن بیست سال و حداکثر چهل سال برای استخدام رسمی و برای متخصصان دارای مدرک دکتری چهل و پنج سال. پیش از این، پارلمان دستور انتصاب معلمان برای آموزش، خرید خدمات، سن پیش دبستانی و حرکت را تا 17 اکتبر 2012 داده بود، اما از آن تاریخ تاکنون هیچ وظیفه ای تعیین نشده است.

رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس ۲۵ خرداد سال گذشته از مصوبه کمیسیون برای تعیین تکلیف معلمان از سال ۹۱ تا ۹۹ خبر داد. تعهدات

احمد حسین فلاحی، یکی از اعضای کمیسیون آموزش نیز از برنامه ریزی برای نیروهای جدید آموزش و پرورش برای جبران کمبود 220 هزار نفر خبر داد. وی تاکید کرد: اخیرا آموزش و پرورش ضمن جذب راهنمایی و رانندگی، مربیان پیش دبستانی و حق التدریس لایحه ای را برای جذب 35 هزار نفر از افراد واجد شرایط جذب قانونی ارائه کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که حدود 253 معلم که پس از 26 مهر 91 در آموزش و پرورش ثبت نام کرده اند، تا پایان همان سال از قرار ملاقات بازمانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید