برندگان جایزه «قیصر امین پور» / جایزه ویژه «کاربردهای» پیمان طالبی معرفی شدند.

ساعت: 11:22
تاریخ انتشار: 1400/08/07
کد خبر: 1779818

هیئت داوران پنجمین کتاب سال دفتر شعر جوان (قیصر امین پور) با اعلام برگزیدگان این دوره، کتاب «کاربردها» نوشته پیمان طالبی را شایسته دریافت جایزه ویژه دانستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جایزه کتاب سال شعر دفتر جوان از سال 1364 آغاز شد و پس از وقفه ای در سال 1366 به یاد قیصر امین پور (1338 تا 1386) شاعر نامی به کار خود ادامه داد. مراسم اهدای جوایز پس از مدتی در سال 1389 به دلیل تغییر مدیر عامل وقت سرویس شعر جوان (محمدرضا عبدالملکیان) متوقف شد و از سال 1375 با مدیریت جدید (بیوک ملکی) برگزار می شود.

شاعران متولد 1969 و 1969 که در سال 1999 مجموعه شعر منتشر کردند، خود یا ناشران آثارشان از 22 خرداد تا 15 شهریور 1400 فرصت داشتند آثار خود را (چهار جلد از هر کتاب) برای مشارکت به دفتر شعر جوان ارسال کنند. در این جایزه قرار بود کتاب‌هایی که برای شرکت در این جایزه ارسال شده بود، مجموعه‌ای جداگانه از شاعر، چاپ اول با فونت و زبان فارسی باشد. این آثار از بین 53 عنوان ارسالی به دبیرخانه انتخاب شدند.

هیئت داوران با صدور بیانیه ای اسامی برندگان را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: هیئت داوران پنجمین دوره کتاب سال دفتر شعر جوان (جایزه قیصرامین پور) با تشکر از زحمات شاعران جوانی که آثار خود را پس از بررسی حدود 50 اثر به دبیرخانه این جایزه ارسال کردند. مرحله اول و بعد از این 23 مجموعه شعر. داوری پایانی یادآوری نکات زیر را در خصوص برآیند شعر امروز ایران و بویژه فضای حاکم بر شعر جوان امروز ضروری می داند:

اشاعه کلیشه های عروضی و کاستی های آشکار زبانی

1. هیئت داوران امیدوار است برگزاری و تداوم چنین جوایزی در روزی که هنرهای دیگری مانند داستان نویسی و سینمای مشهورتر در کنار رشد و شکوفایی خود توانسته اند جایگاه های مهمی از اعتبار و اعتبار را کسب کنند، بتواند کمک کننده باشد. که وارثان جدید هنر ملی ما از بی نظیری و امتیاز جایگاه تاریخی شعر فارسی و شاید همراهی شفیق برای جلوگیری از هر نوع خودباختگی نسل جوان در برابر فشار رسانه های موجود هستند که در بسیاری از موارد اعتبار خواهد داشت.و جایگاه شعر فارسی را به ورطه کالاهای مصرفی و مناسبت ها تقلیل می دهد.

2. به نظر می رسد که نوعی ارعاب در برابر هجمه های مختلف سلایق رسانه ای و همچنین تحمیل نظم از دیرباز با زندگی عادی و تجربه بسیاری از شاعران امروزی همراه بوده و آسیب هایی مانند کاهش فردیت و شناخت شاعرانه، فقدان را در پی داشته است. توجه به ساختار و زیبایی‌شناسی آشکار شعر فارسی، ضعف‌ها و نارسایی‌های آشکار زبان، و غلبه کلیشه‌های مستقیم عروضی بر ظرافت‌های موسیقایی برجسته و گریزان شعر و…

با عنایت به موارد فوق هیئت منصفه می‌داند که باید صریحاً مورد توجه قرار گیرد. بدیهی است که تعداد افراد برگزیده در برخی از رتبه ها به دلیل نزدیک بودن سطح آثار و نمرات منتسب به آنها است.

انتخاب شد

داوران پنجمین دفتر سال شعر جوان ابراهیم اسماعیلی ارضی، عبدالجبار کاکایی و محمد رمضانی فرهانی پس از بررسی کتاب های راه یافته به مرحله نهایی و جمع بندی آرا، برگزیدگان را به ترتیب زیر اعلام می کنند.

شعر در قالب کهن

انتخاب اول؛ کتاب همچنان از ریحانه رسول زاده (نشر نزدیکتر)

مشترک دوم: کتاب این داستان ادامه دارد جواد افرا (نشر ایهام) و کوپه سعید مبشر (نشر ایهام)

سوم با هم: کتاب آرزو سبزوار قهفرخی (نشر ایهام) و کعبه بر دیوار خانه شما محمد مهدی درویش زاده (چاپ فصل پنجم)

شعر در قالبی نو

کتاب اول انتخاب نشد.

دوم: مهران شفیعی کتاب شد (نشر سیب سرخ)

سوم: کتاب قلب من تماشای توست هانیه بهرامی (نشر اعجاز)

سرنوشت: کتاب شاهدان رویا طلاساز فیروزی (نشر ایهام)

جایزه ویژه هیئت داوران

کتاب ملحقات پیمان طالبی (نشر اخیر)

هدف دفتر شعر جوان از برگزاری این جایزه، آشنایی عموم مردم با شعر و شاعران خوب است چرا که آثار ارائه شده محدودیتی در موضوع و قالب شعری ندارند. در این تصمیم تمامی کتاب های شعر قدیم یا جدید لحاظ شده است.

قیصر امین‌پور یکی از مشهورترین شاعران معاصر است که در بیش از سه دهه فعالیت شعری، آثار بسیاری از جمله آیینه‌های ناگهانی، نفس صبحگاهی، دستور زبان عاشقانه، گل‌های آفتابگردان از خود به جای گذاشته است. او علاوه بر سرودن شعر و نویسندگی، مدرس دانشگاه نیز هست و از همان ابتدا در حوزه هنری و سپس دفتر شعر جوان، نشست های ادبی مختلفی را برگزار و اجرا می کند. توجه به شاعران جوان و نوجوانان علاقه مند به شعر و کارگردانی آثار آنها از عمده فعالیت های امین پور بود.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید