برندگان جایزه هانیپور معرفی شدند.


ساعت: 13:01
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812060

برگزیدگان بخش های مختلف بیست و یکمین جایزه ادبی شهید حبیب هانی پور معرفی شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد ناصری، یکی از اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه و دبیر جشنواره، از برگزاری مراسم اختتامیه مراسم اهدای جوایز امروز (دوشنبه 9 اسفندماه) به مناسبت سالگرد درگذشت شهید حبیب هانی پور خبر داد: هیئت داوران رمان بزرگسال. از میان هزار و 645 اثر منتشر شده در چاپ اول در سال 1399 در این بخش، 31 عنوان پس از چندین مرحله افول به مرحله نهایی راه یافتند که اسامی آنها پیش از این در اطلاعیه های جشنواره قبلی اعلام شده بود.

در نهایت هیئت داوران متشکل از ابراهیم زاهدی مطلق، گلعلی بابایی و مصطفی حرمان، کتاب صنم نوشته ملیحه ذوالفقاریان از انتشارات سروش را به عنوان تنها کتاب سال بیست و یکمین دوره در این بخش انتخاب و ارائه کردند.


eaacb242 1157 4a12 9599 a7ce74b78bd9 خبر خاکستری

همچنین به گفته محمد ناصری، داوران بخش جوانان پس از بررسی 711 اثر از چاپ اول منتشر شده در سال 1399 در این بخش، 41 عنوان را پس از چند مرحله به مرحله نهایی رساندند که پس از بررسی و بحث دقیق در جلسات حضور در نهایت چهار اثری را که در اطلاعیه های قبلی جشنواره به عنوان کاندیدای نهایی معرفی شده بودند معرفی کرد. اما پس از معرفی رسمی کاندیداها، هیئت داوران این بخش در جلسه نقد و بررسی به بحث و تبادل نظر پرداختند و کتاب «پاره آتش» نوشته فاطمه بختیاری از انتشارات کتاب جمکران را به عنوان «اثر سرنوشت» بخش جوانان ارائه کردند. .


ed92f078 5661 4800 aaa3 5b0bbfb5b166 خبر خاکستری

داوری این بخش از جشنواره را حبیب یوسف زاده، خسرو بابهانی و محمدعلی گوربانی بر عهده داشتند.

دبیر این دوره از جشنواره همچنین اعلام کرد: داوران بخش کودک پس از بررسی 975 اثر از چاپ اول سال 1399 و در چند مرحله، 59 عنوان را به مرحله نهایی اهدا کردند. در مرحله آخر، این 59 اثر توسط تمامی داوران مورد بررسی دقیق قرار گرفت و پس از بحث و تبادل نظر، در نهایت پنج اثری که در اطلاعیه های قبلی جشنواره ارائه شده بود، به عنوان نامزد نهایی معرفی شدند.
اما پس از معرفی رسمی کاندیداها، هیئت داوران این بخش در جلسه نقد و بررسی به بحث و تبادل نظر پرداختند و اثر «نامه های موش بی سواد» نوشته سپیده هلیلی از انتشارات مدرسه را به عنوان «اثر سرنوشت» ارائه کردند. از بخش کودکان


b35046ca 14c0 4367 9176 31e484ee7b2f خبر خاکستری

هیئت داوران بخش کودک ناصر نادری، محمدحسن حسینی و علی عسگر جعفریان بودند.


وزارت ارشاد از جایزه غنی پور حمایت می کند

دبیرخانه جایزه شهید حبیب غنی پور با تبریک موفقیت برندگان جوایز در کسب رای داوران گفت: طبق اخباری که معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه کتاب و ادبیات به دبیرخانه رسیده است. ایران میلیون تومان و سه میلیون تومان به برندگان اهدا می کند.


اعلامیه جایزه هانیپور

در بخشی از بیانیه پایانی بیست و دومین دوره جایزه «شهید سال حبیب هانی پور» می خوانیم:

اختتامیه این دوره با توجه به شرایط خاص ولیعهد و لزوم رعایت دستورات بهداشتی همزمان با شب عید سعید فطر و سالروز شهادت حبیب عزیز در عملیات کربلای معلی به صورت غیرحضوری برگزار می شود. V.

عید سعید فطر، عید بزرگی که مژده الهام بخشیدن به مردی نمونه و خلاق دارای فضایل اخلاقی و آراسته به وحی و عصمت است، یعنی وجود نازنین حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و سلم. بر او؛ پیامبری که فلسفه بعثت او رهایی انسان از زنجیرهای درونی و بیرونی است. رستگاری در درون و عدالت و آزادی در بیرون. احترام به حقوق بشر و ارتقای حقوق و عدالت در جوامع بشری.

همان ضایعه ای که جامعه ایران را در انقلاب اسلامی به مبارزه واداشت و حکومت از دل باورهای دینی و اراده جمعی مردم شکل گرفت.

جایزه شهید و مردمی شهید و حبیب هانی پور که در زمان حیات امیرحسین فردی با چهره وارسته و مومن ادبیات معاصر ایران و تداوم ارج نهادن به ادبیات داستانی خلاق و متعهد در جامعه ایران تأسیس شد، اکنون به بیست سالگی رسیده است. -گام اول؛ جایزه ای که با رعایت موازین ادبی و جنبه های زیباشناختی ادبیات داستانی، اثری خلاقانه در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال، سعی در توجه بیشتر به مضامین انسانی، اخلاقی و دینی دارد.

در این دوره، داوران جشنواره به نقد و بررسی آثار نوشته شده در حوزه داستان کودک، رمان نوجوان و رمان بزرگسال در سال 1399 پرداختند.

اعضای هیئت داوران بخش کودک بر این باورند که باید به ثبت و انتقال تجربیات نویسندگان پیشکسوت ادبیات داستانی کودک به نویسندگان جدید و همچنین نهادهای مرتبط با فرهنگ و کتاب توجه جدی شود. این سوال کمبود جدی منابع آموزشی کاربردی، بومی و فنی در زمینه نظریه پردازی ادبیات داستانی کودکان است. نقش مراکز دانشگاهی متصل و تلاش متخصصان در این زمینه حائز اهمیت است. عدم توجه به «تخیل و زبان کودکان»، «مراقبت فعلی از کودکان» و «تنوع انواع داستان» در تحلیل کلی آثار این حوزه مشهود است. توجه به «ویرایش زبان»، «رعایت اصول حرفه ای در تولید کتاب» و «جنبه های روانی و جامعه شناختی کودکان» از جمله اصول مغفول مانده در تولید برخی آثار در حوزه کودک است. گرایش و سرمایه گذاری برخی ناشران برای تولید رمان های کودک و نوجوان به ویژه معرفی چهره های جدید و مستعد در عرصه خلق این آثار قابل تحسین است.

هیئت داوران بخش جوانان معتقد است رمان جوان در سال 1399 دچار افت شدید کمی و کیفی شد که احتمالا یکی از دلایل رکود ناشی از فوران تاج و پیامدهای آن است. اما نباید از نظر دور داشت که این گروه سنی حساس که در مرحله بلوغ جسمی و روحی قرار دارد بیش از هر چیز به ادبیات اختصاصی، هویت ساز و آگاهی بخشی نیاز دارد. از این رو شایسته است مدیران فرهنگی کشور با آسیب شناسی دقیق و فراهم آوردن شرایط و امکانات مناسب، از حوزه ادبیات کودک و نوجوان حمایت کافی کرده و به رشد فکری آینده سازان میهن اسلامی توجه بیشتری داشته باشند.

تنوع ناشران در این مدت بسیار کم است و همین چند عنوان کوچک و متوسط ​​توسط چندین ناشر بزرگ در بازار عرضه می شود. همان طور که در نگاه اول مشاهده می شود اکثر ناشران کمبانیه در شرایط کنونی بازار نشر از نظر مالی در حاشیه هستند که نگرانی جدی است و ادامه این وضعیت می تواند به نوعی انحصار فرهنگی در این حوزه منجر شود. از ادبیات کودک

هیئت داوران بخش رمان بزرگسال معتقد است که رمان های سال 1999 عمدتاً انتقادی هستند. ما کمتر از نسل قدیم (بیش از 50 سال)، اما بیش از نویسندگان 30 تا 40 ساله رمان می بینیم. محتوای آثار بیشتر اجتماعی یا تاریخی است. آثار سیاسی اغلب نمادین و روایتی از دوران پهلوی هستند. به نظر می رسد دلیل این امر نقد شرایط فعلی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید