برندگان و بازندگان اصلی افزایش قیمت دلار؛ چرا اسلات ها می خواهند کشور تحریم شود و دلار افزایش یابد؟

برندگان و بازندگان اصلی افزایش قیمت دلار؛  چرا اسلات ها می خواهند کشور تحریم شود و دلار افزایش یابد؟

روز جدید بر اساس آمارها، رشد نرخ ارز در دوره یک ساله دولت ابراهیم رییسی بیشترین شتاب صعودی را نسبت به دولت های گذشته داشته است. اگرچه رئیس جمهور اعلام کرد که «اطلاعات دقیقی داریم مبنی بر اینکه برخی تلاش می کنند دلار را افزایش دهند، اما نام «برخی» را به نام آن ذکر نکرد. بر اساس شواهد، به نظر می رسد که تنها ذینفعان و کسانی که برای افزایش نرخ ارز تلاش می کنند، خود دولت، خانواده های الیگارشی وابسته به اقتصاد دولتی و نخبگان هستند.

تصاویر زیر گزیده‌ای از گزارش تحلیل حساسیت سود هر سهم و گزارش مربوط به درآمد عملیاتی شرکت پالایش نفت لاوان، شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت پالایش نفت بندرعباس است.

این 4 شرکت به این دلیل انتخاب شده اند که جزو شرکت ها و سهام قوی بازار فعلی محسوب می شوند و در تمامی این گزارش های تحلیلی، مدیریت به طور واضح به دو شرط برای رشد درآمد خود وابسته است. افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت های جهانی

تقریبا هیچ شهروند ایرانی نیست که متوجه تاثیر مخرب رشد دلار و کاهش ارزش پول ملی بر تورم نباشد. با کاهش ارزش پول ملی، نرخ مبادله مرجع، یعنی. دلار افزایش می یابد و تقریباً بلافاصله مکانیسم مخرب و روانی رشد قیمت در بازار به کار گرفته می شود.

بر اساس آمارها، رشد نرخ ارز در دوره یک ساله دولت ابراهیم رییسی بیشترین شتاب صعودی را نسبت به دولت های گذشته داشته است. اگرچه رئیس جمهور اعلام کرد که «اطلاعات دقیقی داریم مبنی بر اینکه برخی تلاش می کنند دلار را افزایش دهند، اما نام «برخی» را به نام آن ذکر نکرد.

بر اساس شواهد، به نظر می رسد که تنها ذینفعان و کسانی که برای افزایش نرخ ارز تلاش می کنند، خود دولت، خانواده های الیگارشی وابسته به اقتصاد دولتی و نخبگان هستند.

در 4 شرکت فوق الذکر و سایر شرکت های بزرگ بورسی، افزایش نرخ دلار چیزی است که می تواند حاشیه سود و درآمد عملیاتی را افزایش دهد.

اخیراً افت موقت قیمت دلار، خبر آغاز دور جدید مذاکرات و ترس سهامداران از تکرار سقوط سال 1398، بازار سرمایه را قرمز کرد.

کاهش ارزش دلار باعث می شود تا شرکت های موسوم به صرافی های دلاری با بحران ریزش قیمت ها و در نتیجه نوسانات منفی سهام مواجه شوند. مقامات پیشتر گفته بودند که 1000 نفر برندگان واقعی سقوط بازار سهام در سال 2019 بودند. به نظر می رسد این انگشتر و ویژگی های خاص همه چیز را انجام می دهد تا قیمت دلار کاهش نیابد، بلکه افزایش پیدا کند.

چرا که نماد شرکت های دلاری یکی از نمادهای مولد جریان در بازار سرمایه است. بدیهی است که سقوط آنها باعث سقوط کل بورس می شود. در واقع شکست مذاکرات برجام و اخبار منفی این مذاکرات با وجود تأثیر منفی طولانی مدت بر اقتصاد کشور، خبر چندان بدی برای این شرکت ها و محیط های اقتصادی نیست. دولت خود یکی از ذینفعان افزایش نرخ دلار است، سامانه نیمایی به گونه ای طراحی شده است که افزایش نرخ دلار منجر به افزایش مستقیم و فوری درآمد دولت می شود.

شرکت های دلاری نیز معمولاً دولتی هستند. اگرچه بازنده اصلی بازی دلار مردم عادی هستند و پشت آنها کسانی هستند که زیر فشار تورم راکد خم می شوند، اما شرکت های منابع طبیعی کشور و هزاران خانواده الیگارشی از این راه سود زیادی می برند.

در ایران سیاست و اقتصاد به هم گره خورده است، پیچیده است و صداقت در آن اثر چندانی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید