شناسایی برندگان و بازندگان سال فوتبال ایران

امیر کالا نوی

حضور او در فهرست برندگان کاملاً غیرمنتظره است. درست مثل انتخابش به عنوان سرمربی تیم ملی! هر قدر در سال گذشته به بالا و پایین نگاه کنید، هیچ نشانه ای از شایستگی و شایستگی برجسته امیر در رسیدن به این لیست نمی بینید، اما به هر حال مهر او بر دل مدیران فدراسیون افتاده و این مربی را در لیست قرار داده اند. با ارزش ترین نیمکت فوتبال کشور طبق گزارش واضح تر Kalanui، او مبارزه نکرد، اما بلیت او برنده شد و با یک شانس، به لیست برندگان سال راه یافت! در غیر این صورت، ارائه او در Calvary بسیار معمولی بود.

مورایس

مورائیس سابقه کمک به ژوزه مورینیو را در کارنامه خود دارد و به عنوان سرمربی موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ های کره جنوبی و عربستان سعودی شده است. سپاهان برای پایان دادن به عطش 8 ساله قهرمانی به سراغ این مربی پرتغالی رفت و به نظر می رسد او انتخاب خوبی کرده است. مورائیس تاکنون از نظر تکنیکی خوب عمل کرده و در پایان سال توانست تیم پر ستاره خود را به بالای جدول برساند، اما این تنها امتیاز او نیست زیرا مربی پرتغالی بسیار آرام و نجیب در رفتار و شخصیت است.

رضا اسدی

او برنده بزرگ سال فوتبال ایران است. او پس از تلاش بسیار ناموفقی که در پرسپولیس داشت و مورد انتقاد قرار گرفت، توانست در تراکتورسازی جانی دوباره بگیرد. یکی از خوش شانسی های اسدی این بود که با پست پاکو حمز در آنجا برخورد کرد. سرمربی اسپانیایی که این بازیکن را به خط حمله رساند و اسدی را با زدن 8 گل در صدر جدول بهترین گلزنان لیگ برتر قرار داد. در مورد تراکتور نیز باید به ریکاردو آلوز اشاره کرد. بهترین خرید فصل از پرتغال که با 12 پاس گل بهترین پاسور جدول است.

ساپینتو

او ابتدا که به استقلال آمد طرفداران زیادی نداشت. کارنامه او نشان داد که او مردی غمگین است. علاوه بر این او در استقلال جایگزین مربی و قهرمان محبوبی چون فرهاد مجیدی شد. فرم کاری و نتایج استقلال در ابتدای کارش برای هواداران راضی کننده نبود. با این حال، هر چه جلوتر می رفتیم، وضعیت برای ساپینتو بهتر بود. استقلال اکنون فوتبال خوبی را به نمایش می گذارد و نتایجی کسب کرده که به این تیم شانس تکرار عنوان را می دهد. خود ساپینتو با اشتیاق بی حد و حصرش بسیار محبوب شد.

مهدی رحمتی

شاید این انتخاب برای شما کمی غیرمنتظره باشد. با این حال مهدی رحمتی استانداردهای ورود به لیست برندگان را دارد. ارائه ایشان در آلومینیوم اراک واقعا قابل قبول بود. ستاره سال های قبل استقلال فصل گذشته با آلومینیوم توانست به فینال جام حذفی برسد، البته در آنجا مغلوب نساجی شد. تیم اراکی امسال موفق شد در رده هفتم جدول قرار بگیرد که با توجه به کیفیت این تیم واقعا قابل قبول است. آلومینیوم که امسال از همه مدعیان امتیاز گرفت، در نیم فصل دوم فقط یک امتیاز کمتر از پرسپولیس گرفت.

تیم ملی

طبیعتا لیست برتر بازنده های سال را باید به تیم ملی نسبت داد. تیمی که بارها از سوی بازیکنانش «نسل طلایی» و بهترین تیم تاریخ فوتبال ایران لقب گرفته اما در جام جهانی عملکرد فوق العاده ضعیفی داشت. تیم ملی که توانایی های خود را نشان نداد از حضور در مرحله حذفی مسابقات جهانی محروم شد. این همان ماموریتی بود که به قطر رفتند، اما در حالی که 3 تیم آسیایی به دور بعد راه یافتند، تیم ملی ایران از انجام این کار محروم شد.

کارلوس کی روش

او در هر شرایطی حامیان و منتقدان سرسخت خود را داشته است، اما اگر به طور کلی به جایگاه او در ایران نگاه کنیم، روندی نزولی را شاهد خواهیم بود. کی روش در سال 2014 در اوج محبوبیت خود بود، اما هرچه پیش می رفتیم پایگاه او کاهش می یافت. بنابراین پس از جام جهانی 2022 انتقادات از این مربی پرتغالی به سطح بی سابقه ای رسید. کی روش برای سومین بار از ادامه همراهی تیم ملی تا حذفی های جام جهانی خودداری کرد و البته مقابل انگلیس، سنگین ترین شکست تاریخ تیم ملی در این مسابقات بود.

سیاوش یزدانی

سال سیاه شاید بهترین تعبیر برای سیاوش باشد. این بازیکن که زمستان سال گذشته در اوج فوتبالش بود، محبوبیت زیادی داشت و هوادارانش حتی فکر می کردند او باید در تیم اصلی جام جهانی بازی کند. با این حال همه چیز برای یزدانی وارونه شد. رفتار غیرحرفه ای او با ملوان پس از سربازی این تیم، سرآغاز افت حرفه ای یزدانی است. این بازیکن با حضور ساپینتو فقط نیمکت نشین شد و در نهایت به سپاهان پیوست. در سپاهان فاجعه با اعلام دو پنالتی مقابل پرسپولیسی ها رخ داد که جامی از زمین طلایی ها ربود.

یحیی گل محمدی

از نظر «فنی» هم سال خوبی نداشت. شروع سال برای یحیی با اهدای جام قهرمانی به فرهاد مجیدی و رقیب دیرینه استقلال همراه بود. روند قهرمانی پرسپولیس توسط یحیی قطع شد و البته لیگ امسال هم برای او خوب پیش نمی رود. 7 هفته مانده به پایان فصل، پرسپولیس 4 امتیاز از سپاهان فاصله دارد و دیدارهای سخت تری مقابل حریف دارد. شکست در مصاف با سپاهان پایان تلخ سال بدشانس گل محمدی بود.

جواد نکونام

افول عجیب نکونام در سال 1401 واقعاً نادر است. او که فصل گذشته با فولاد قهرمان جام حذفی شد و مورد استقبال قرار گرفت، امسال تمام تلاش خود را کرده است. با وجود خریدهای مهم، نتایج فولاد به هیچ وجه چشمگیر نبود. در همان زمان نام نکونام به عنوان گزینه مربیگری و سپس سرمربی تیم ملی اضافه شد که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه نشد. از همه بدتر استعفای ناگهانی و بی دلیل نکونام قبل از بازی با الهلال در لیگ قهرمانان آسیا به اعتبار این مربی لطمه جدی وارد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید