اشارات معنادار به مخالفان برجام/ احیای تحریم‌ها فقط برای برندگان تحریم‌ها موهبت است

اشارات معنادار به مخالفان برجام/ احیای تحریم‌ها فقط برای برندگان تحریم‌ها موهبت است

با نهادینه شدن تحریم ها، اگرچه مشکلات زیادی در حوزه معیشت خانواده و اقتصاد کشور به وجود می آید، اما حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز گرفتار معضل تحریم ها شده است.
اشارات معنادار به مخالفان برجام/ احیای تحریم‌ها فقط برای برندگان تحریم‌ها موهبت است

فاطمه راکعی نماینده سابق مجلس در روزنامه اعتماد به بررسی عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در قبال تحریم ها پرداخت و نوشت:

اگرچه دولتمردان و مدیران اصولگرا همواره منکر نقش تحریم ها در پیدایش عرصه های اقتصادی، ارتباطی، اجتماعی و… هستند. مشکلات، واقعیت این است که تحریم ها مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرد و معیشت خانواده ها را با مشکلات جدی مواجه کرد. معتقدم پس از شکل‌گیری طیف وسیعی از کاستی‌ها، مشکلات، کاستی‌ها و کاهش سایر شاخص‌ها، زمان آن فرا رسیده است که مسئولان و سیاستمداران کشور در جهت رفع مشکلات و موانع پیش روی کشور گام بردارند و به آن پایان دهند. جاده تحریم ها تحریم‌هایی که نه تنها در بخش‌های اقتصادی و معیشتی، بلکه در سایر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و رفتاری نیز منشأ رنج‌های فراوانی هستند.

متأسفانه در اغلب تحلیل‌ها می‌بینیم که ابعاد و زوایای اقتصادی مشکلات ناشی از تحریم‌ها بررسی و تحلیل می‌شود و به ندرت می‌بینیم که پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و آموزشی تحریم‌ها بررسی و بررسی شود.

با نهادینه شدن تحریم ها، اگرچه مشکلات زیادی در حوزه معیشت خانواده و اقتصاد کشور به وجود می آید، اما حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز گرفتار معضل تحریم ها شده است. واقعیت این است که با ادامه تحریم ها و کاهش شاخص های اقتصادی، فقر گسترش می یابد و معیشت خانواده ها تنگ می شود. در آینده باعث آسیب های جدی اجتماعی و فرهنگی می شود.

ایران سال هاست که با مشکل افزایش آسیب های اجتماعی مواجه است. آسیب هایی که باعث انگیزه های فرهنگی و مشکلات جدی آموزشی می شود.

مردم ایران هنوز فراموش نکرده اند که در اسفند 1397 و در دوران رهبری محمدجواد ظریف در رأس هرم سیاست خارجی کشور، امکان احیای برجام و پایان تحریم ها ایجاد شد، اما به دلایل سیاسی و جناحی پنجره بسته شد تا اینکه دستاوردهای احیای برجام به نام دولت جدید صدر باید نشسته نوشته شود. اما چرخ زندگی آنطور که برخی افراد و جریان ها تصور می کنند نچرخیده است، بنابراین در ۲ سال اخیر مردم زیر شدیدترین فشار اقتصادی و معیشتی قرار گرفته اند.

واقعیت این است که اصلاح طلبان بر خلاف رقبای خود هرگز به دنبال ثبت دستاوردها به نام خود نبودند. هر دولتی که بتواند رنج ملت را کم کند باید حمایت شود. مردم ایران سال هاست که تحت فشار تحریم ها هستند و تاوان تحریم ها را می پردازند. در عین حال، دستفروشان تحریمی موانعی را بر سر راه احیای برجام ایجاد می کنند و تحریم ها را نوعی نعمت می دانند. تحریم ها فقط برای کاسبان تحریمی نعمت است، اما برای مردم تهدید و فاجعه است.

دیدگاهتان را بنویسید