برگزیدگان دومین کتاب تاریخ انقلاب اسلامی معرفی شدند.


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823324

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه دومین جایزه تاریخ انقلاب اسلامی گفت: انقلاب می تواند جلوی تحریف تاریخ را بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مراسم اختتامیه «جایزه دومین کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» در مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد.


63936b8d b6ab 463b 9502 d9299d28e593 خبر خاکستری

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین با یادآوری تاریخ نگارانی که در عرصه نگارش تاریخ انقلاب فعالیت داشته اند، گفت: بزرگان بسیاری سال ها در این عرصه فعالیت کرده اند که برخی از آنها نمی کنند. امروز از ما دور می‌شوند. «با دور شدن از روزهای انقلاب اسلامی، جریان‌های قوی دلاری وجود داشتند که ارزش تحریف تاریخ انقلاب اسلامی را داشتند، می‌توان اطلاعات نادرست داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به اهدای جوایزی مانند کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: امیدوارم این حرکت بتواند از جریان مخرب تحریف تاریخ انقلاب جلوگیری کند.


هدف این جایزه تعمیق، نوآوری و جلوگیری از تحریف تاریخ ایران است


7ab03f2b 8c59 4160 9820 a6b2bfedaa92 خبر خاکستری

موسی حکانی، دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی نیز این جایزه را گامی در جهت شناساندن ملت و جوانان دانست و گفت: یکی دیگر از اهداف این جایزه تجلیل از دست اندرکاران است. و si چپ; اگر چنین برنامه هایی وجود نداشته باشد، آنها و کارشان اجرا نمی شود. این جایزه با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشگاه تاریخ معاصر برگزار شد.

به گفته وی، جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی از دو سال پیش آغاز شده است.

هاکانی ادامه داد: امسال نگاهی به آثار مربوط به سال های 98 و 99 داشتیم. اولین سال اهدای این جایزه از سال 1957 تا 1998 بررسی شد. هدف از این جایزه کمک به تعمیق، نوآوری و جلوگیری از تحریف تاریخ ایران است. امیدواریم این جلسات باعث ایجاد انگیزه در نویسندگان شود و با توجه به نکات اعلام شده در دعوتنامه، اقدامات جدی برای مقابله با تحریف پهلوی انجام شود.

دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی افزود: در بررسی اولیه 20 جبهه مخالف در عرصه تاریخ را شناسایی کردیم که برنامه ریزی شده عمل می کنند. به نظر من این افراد در عرصه تاریخ معاصر کشور ابتدا دچار یک لغزش تاریخی و سپس عقیدتی شدند.


تاریخ انقلاب اسلامی را دیگران برای ما نوشته اند


4513b379 357d 49b7 ae0c 3d39f2079184 خبر خاکستری

محمدحسین صفرهندی، رئیس هیئت نظارت بر صدا و سیما از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی در خصوص لزوم ثبت تاریخ انقلاب گفت: لزوم انجام این کار به دلیل جهاد با دشمنی است که قبل از ما در این زمینه سرمایه گذاری کرده بود. انقلاب از دیگران درباره ما می نویسد. ما نتوانستیم به درستی از اموال خود دفاع کنیم. بحث از زمانی جدی تر شروع شد که افرادی مانند موسی نجفی، موسی هاکانی و دیگران. وارد راهی شدند که دشمن در پیش گرفته بود.

صفر هرندی افزود: هنر افرادی که وارد این عرصه شده اند ارائه مشکلات نادیده گرفته شده و مبارزه با القای تاریخی است که سال ها در ذهن مردم جا افتاده است. اما تغییر این لجن ها دشواری های زیادی دارد و این گونه تحرکات جنگ طلبانه ثمربخش خواهد بود.


جنگ امروز، جنگ داستانی است


9b2645b1 f64a 42e8 a785 2e32f7436755 خبر خاکستری

در این مراسم خجت الاسلام احمد هزائی، رئیس پژوهشکده پژوهشکده مطالعات و تحقیقات سیاسی، قصه گویی را کار اصلی دانست و گفت: باید بدانیم قصه گویی باید منظم و از قواعد مشخصی پیروی کند. جنگ امروز جنگ داستانی است. در این جبهه کار افرادی که تاریخ انقلاب را می نویسند ثواب دارد. گاهی به تاریخ دروغ می گوییم و تاریخ را نادرست معرفی می کنیم یا تحلیل می کنیم، این گناه کبیره است. متولیان این حوزه باید فعالیت بیشتری داشته باشند و به مشکلات توجه کنند.

به گفته وی، روش های تاریخ نگاری و مطالعه سند امروزه از اقدامات اجباری است.

خزاعی گفت: در عرصه تاریخ نیازمند مجتهدی هستیم که اسناد تقویمی را نیز ارزیابی کنند تا در میان روایات مغشوش روایت درست را بیابند. دشمن باید بداند آنچه در مراکز تولید می شود قوی است و باید با دشمن مقابله کنیم.


تاریخ شناسنامه یک ملت یا قوم است


35808cbe 0d08 492b 8044 49023566e9eb خبر خاکستری

محمدحسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، با تاکید بر اینکه تاریخ شناسنامه یک ملت یا قوم است، ادامه داد: از آنجا که شناسنامه بیانگر هویت یک فرد است، هر جامعه ای شناسنامه ای دارد و آن شناسنامه هویت آن است. هویت تاریخی . . استعمار با دادن اطلاعات نادرست به مردم محلی به دنبال دستیابی به اهداف خود است. در تاریخ معاصر کشورهای اسلامی در دو سه دهه اخیر شاهد جریانات ملی گرای متعصبی بوده است که به عنوان تاریخ نگاری جدید معرفی می شوند. آنها قبایل زنده را به قبایل جنگجو تبدیل کردند.

وی شناسایی شگردهای استعماری در حوزه تاریخ نگاری را از وظایف انسان امروزی اعلام کرد و ادامه داد: مرور تاریخ شفاهی و مکتوب بر عهده مراکز، ارگان ها و پژوهشکده های تاریخ کشور است. همچنین باید تاریخ نگاری جدیدی را با عزم راسخ و همت آغاز کنند و تاریخ نگاری جدیدی برای نسل جدید ابداع کنند. من نشانه‌های این حرکت را در سال‌های اخیر احساس می‌کنم، امیدوارم این آرزو با کمک مورخان محقق شود.


برندگان جایزه دوم کتاب تاریخ انقلاب اسلامی

در پایان این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد، علی رمضانی مدیر عامل موسسه کتاب و ادبیات ایران، موسی هاکانی دبیر علمی جایزه دومین کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام احمد هزائی، رئیس پژوهشکده مطالعات و تحقیقات سیاسی و مهدی رمضانی، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهدای لوح و جوایزی به برگزیدگان این جایزه اهدا کردند.

برندگان و برگزیدگان «جایزه دوم کتاب تاریخ انقلاب اسلامی»:


اسناد و تحقیقات اسنادی:

اثر برگزیده: ارزش مطلق توطئه: کودتای نیکوبانی به روایت اسناد شاداب عسگری و اسماعیل گامریانه معماره، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1388، 687 ص.


تاریخ شفاهی:

گزیده اثر مسجد رهبر: تاریخ شفاهی مسجد کرامت، تالیف مرتضی انصاری زاده، مصاحبه: احمد عسگری، حسن سلطانی و سید محمد امیر احمدی طباطبایی، تهران: رهیار، 1388، 543 ص.

جایزه شایسته سپاس: به رنگ صبر: خاطرات سرکار خانم فاطمه صدر، به کوشش فاطمه نقوی، تهران: مؤسسه فرهنگی پژوهشی امام موسی صدر، 1395، 556 ص.


تحقیق تاریخی:

اثر برگزیده: ایران در انقلاب: امام خمینی و چالش سنت و مدرنیته، به کوشش سید مصطفی تقوی مقدم، تهران: مؤسسه تاریخ معاصر ایران (پژوهشگاه تاریخ معاصر)، 1399، 722 ص.

دو کتاب زیر به طور مشترک انتخاب شدند:

سند گزینش: حکایتی از انتخاب رهبران انقلاب اسلامی پس از امام خمینی (1368-1362)، به کوشش محسن سام، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1398، 688 ص.

انقلاب اسلامی در اردبیل، رجب ایزدی و رحیم نیکبخت، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1399، 628 ص.


دفتر خاطرات، بیوگرافی و زندگی نامه

برگزیده اثر: سلوکی در پروا: گذری بر زندگی سیاسی و اجتماعی آیت الله حاج شیخ هادی باریک بین، به کوشش مسعود آتشگران، تهران: سوره مهر، 1399، 362 ص.


مستند:

اثری در خور قدردانی از روزگار سبزوار، پژوهشی از اسماعیل هاشم آبادی و محمد اصغرزاده، تصحیح محمود شام آبادی، محمد کیحسروی و ابوالفضل رضایی، تهران: رهیار، 1399، 380 ص.


حفظ چهره های متوفی:

شادروان حسن شایانفر، جریان ساز خوش فکر و سازنده سریال نیمه پنهان در افشاگری عوامل نفوذ.

مرحوم سیدهادی خسروشاهی، مورخ و فعال فرزانه، در شناساندن جریانات و جریانات انقلابی به جهان اسلام فعال بود.

مرحوم روح الله حسینیان، روحانی مبارز و انقلابی و خالق آثار مبارزات قدرت شیعه در تاریخ معاصر.

مرحوم علی اکبر رنجبر کرمانی، مترجم انقلابی و محقق و جهادگر در زمینه تبیین علیه پهلوی.

مرحوم علی سلیمانی هنرمند متعهد، محبوب و کوشا در عرصه ارائه کتاب در عرصه انقلاب اسلامی.


بخش جانبی:

تاریخ نگار پیشکسوت تاریخ انقلاب اسلامی، سید جلال الدین مدنی کرمانی

پژوهشگر و منتقد در زمینه آثار و اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، عباس سلیمی

ناشر آثار تاریخ انقلاب اسلامی، مؤسسه فرهنگی قدر ولایت

«جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» به منظور ارتقای فرهنگ و حافظه تاریخی جامعه اسلامی ایران و حفظ استقلال و هویت فرهنگی، شناسایی و ارائه بهترین کتاب‌های تاریخ انقلاب اسلامی (ریشه‌ها و پیامدها)، کمک به ارتقای سطح دانش تاریخی و فرهنگ مکتوب پژوهشکده تاریخ معاصر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید