بزرگترین اجتماع انسانی جهان در پیاده روی اربعین ایجاد می شود


ساعت: 10:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۶
کد خبر: 1897807

راهپیمایی و راهپیمایی بزرگ اربعین یکی از رویدادهای مهمی است که دارای همه ارزش های خبری مانند عظمت، تازگی، مجاورت، شمولیت، غافلگیری و برخورد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، همایش و راهپیمایی اربعین یکی از رویدادهای بزرگی است که همه ارزش های خبری از جمله عظمت، تازگی، قرب، شمولیت، شگفتی و دیدار، از ویژگی های منحصر به فرد اربعین است. روند، آن را به یک موضوع بسیار مهم در علوم اخبار و ارتباطات تبدیل می کند.

این راهپیمایی سرمایه بزرگ اجتماعی و معنوی کشور است، بنابراین کشوری که چنین سرمایه ها و حمایت هایی داشته باشد قطعا سربلند و پایدار خواهد بود، زیرا این رویداد یک قرارداد اجتماعی بین مردم نیست، بلکه یک پیوند قلبی است و مردم در آن شرکت می کنند. با تمام وجود .

پیوند عاطفی و حماسی با سیدالشهدا نقش اساسی در اسلامی شدن زندگی انسان دارد. از آنجایی که اساساً فلسفه عاشورا احیای دین و زنده نگه داشتن دین محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) است، چنین رفتاری که سرشار از معنویت، شور، عاطفه و حماسه است، در بازگرداندن هویت دینی بسیار مؤثر است. انسان را تقویت و استحکام می بخشد.

چند سالی است که همزمان با رونق پیاده‌روی اربعین شبکه‌های اجتماعی نیز تحت تاثیر این رویداد قرار گرفته‌اند در سه سال گذشته پیاده‌روی اربعین نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است.

حسن میرشکار کارشناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ماه های محرم و صفر از آیین هایی است که هر ساله در فقه شیعه در سطح جامعه به شکل های مختلف برگزار می شود.

وی با اشاره به فواید پیاده روی اربعین افزود: پیاده روی اربعین به عنوان بزرگترین اجتماع انسانی در سال های اخیر از چنان رشدی برخوردار بوده که تعجب پژوهشگران اجتماعی را برانگیخته است.

میرشکار تصریح کرد: اربعین حسینی (ع) یکی از مهمترین ادوار تاریخ پس از واقعه عاشورا است که نقطه عطفی در تاریخ اسلام و تشیع شد.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به آیین پیاده روی اربعین اذعان می کند: این پیاده روی همه ساله در روز بیستم صفر و همزمان با اربعین شهادت حضرت سیدالشهدا در جاده های منتهی به کربلای معلی برگزار می شود. علی به دلیل حضور میلیون ها نفر از اقشار مختلف و ملیت های مختلف شیعه و سنی به طور قابل توجهی از سراسر جهان به ویژه در سال های اخیر گسترش یافته و به یکی از بزرگترین جوامع مذهبی در جهان تبدیل شده است.

وی گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته خیل عظیم زائران از کشورهای مختلف و با حضور مسلمانان اعم از شیعه و سنی و پیروان ادیان الهی مراسم پیاده روی اربعین با بیشترین شکوه برگزار شد. نکته این است که هر سال بر تعداد زائران افزوده می شود

میرشکار افزود: مسلم است که چنین مراسم ساده و در عین حال باشکوهی آثار و برکات فراوانی از جنبه های مختلف مذهبی، اجتماعی، سیاسی و غیره به همراه دارد و فرصت های ارزشمندی را در اختیار ما قرار می دهد.

این کارشناس اجتماعی خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای اربعین حسینی تأثیر شگرفی بر اخلاق فردی و اجتماعی شرکت کنندگان است. زیرا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم منشأ همه فضایل و در قله های اخلاق و معنویت هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید