بسیاری از شکست ها؛ مضطرب و بی سابقه

بسیاری از شکست ها؛  مضطرب و بی سابقه

روز جدید : بیش از یک ماه از عملیات بزرگ اقتصادی دولت می گذرد و در این مدت برخلاف وعده های داده شده; قیمت اجناس مختلف در بازار افزایش چشمگیری داشته و هر چند روز یکبار زمزمه افزایش قیمت بنزین به گوش می رسد. افزایش قیمت بنزین را می توان مصداق بارز پاشنه آشیل اقتصاد خانوار دانست چرا که هرگونه تغییر قیمت آن می تواند به دلیل عدم تعادل اقتصادی واکنش های بسیاری را در بین ایرانیان برانگیزد. به گزارش روزنامه دولت از ابتدای دولت سیزدهم که نزدیک به یک سال از عمر آن می گذرد; شایعه افزایش قیمت بنزین بیش از 15 بار مطرح شده و تقریبا در همه موارد این موضوع با واکنش تند مردم حداقل در دنیای مجازی مواجه شده است.

اما موضوع مهم، اظهارات برخی سیاستمداران درباره این محصول استراتژیک است که نگرانی هایی را ایجاد می کند. بنابراین پس از اجرای طرحی به نام جراحی بزرگ اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی و لغو رسمی ارز ترجیحی و گرانی انواع کالاها؛ علی رحیمی مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: زمزمه افزایش قیمت بنزین دوباره مطرح شده است. در سال 1401 قیمت بنزین افزایش نیافت و 1500 حجم در لیتر باقی ماند.

این در حالی است که در میان گمانه زنی ها، حمید پورمحمدی گفت: «قیمت واقعی بنزین 20 هزار تن است.

پرویز محمدنژاد، عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وی افزود: اگرچه معتقدیم مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده ها باید با دقت بیشتری مدیریت شود، اما برنامه ای برای افزایش قیمت آنها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

وی گفت: ما به زور قیمت بنزین را در این رقم نگه داشتیم. قیمت بنزین بالای یک دلار است و مابقی یارانه است.

انکار مکرر افزایش قیمت بنزین

شایعات افزایش قیمت بنزین در هفته سوم خردادماه با انتشار گسترده عکس های آگهی های نصب شده در پمپ بنزین ها و جایگاه های گازوئیل در برخی شهرها در خصوص جمع آوری کارت سوخت جایگاه داران شدت گرفت. علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی نفت روز گذشته این خبر را تکذیب کرد. اما با وجود تکذیب این کارمند، نگرانی مردم برطرف نشد. جواد اوجی وزیر نفت نیز تاکید کرد: امروز اعلام می‌کنم که اصلاً بحث افزایش قیمت بنزین نیست و در دستور کار دولت نیست، اما شایعات مطرح شده در فضای مجازی و جامعه کارت جمع‌آوری سوخت را کاملا تکذیب می‌کنم. جایگاه داران و در این مورد چیزی در دستور کار وزارت نفت و دولت نیست.

شکست های قبلی

با وجود امتناع وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت، متاسفانه مردم از سخنان این نزدیکان خرسند نیستند و برخی معتقدند این امتناع ها عملی بوده و این رفتار حداقل در دولت های گذشته علیرغم امتناع مکرر بی سابقه بوده است. قیمت بنزین. هم اکنون نیز عملکرد ضعیف دولت در کنترل قیمت سایر کالاها نشان می دهد که سایه گرانی بنزین و گازوئیل همچنان ادامه دارد و در ماه های آینده با بدتر شدن شرایط اقتصادی و کاهش درآمدهای ارزی منتفی نیست. ، قیمت این محصول استراتژیک یک شبه به طور ناگهانی افزایش می یابد. به بیش از یک دلار برسد. لازم به ذکر است که انتشارات مکرر و تکذیبیه های متعدد افزایش قیمت بنزین در راستای امنیت روانی جامعه است.

لزوم حذف “غذای اضافی” در بودجه

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی درباره اینکه چرا شایعات افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی اقتصاد ایران بیشتر شده و آیا این شایعات را می توان مقدمه ای برای افزایش قیمت این محصول دانست یا خیر؟ وی به توسعه ایرانیان گفت: وضعیت دولت و کشور به گونه ای است که دولت با کسری بودجه زیادی مواجه است. من معتقدم بودجه متأسفانه مملو از به اصطلاح «نان آوران اضافی» است که بسیاری از ردیف های هزینه را بر عهده گرفته اند، در حالی که اغراق شده است و می توان بدون به خطر انداختن تولید ملی آن را حذف کرد.

راهبردهای جبران کسری دولت

وی ادامه داد: با وجود شرایط فعلی می توان گفت دولت به دنبال جبران کسری بودجه با کاهش هزینه ها نیست، بلکه به دنبال درآمدهای جدید است. در وهله اول قیمت ها بالا رفت به خصوص نرخ ارز که بازار را شوکه کرد. به‌عنوان تصمیم دوم، به نظر می‌رسد که دولت امسال برای افزایش درآمدهای مالیاتی، اقدامات سخت‌گیری را اعمال کرده است، که اگر در ریاضت‌ها افراد بسیار ثروتمندی با فرار مالیاتی بالا مشارکت داشته باشند، خوب است، هرچند به نظر می‌رسد که به دنبال اعمال مالیات متوسط ​​است. کلاس و چون این افراد در دسترس تر هستند و نمی توانند از مالیات فرار کنند، پایین آمده اند، بنابراین فشار بیشتری بر آنها وارد خواهد شد.

انتشار شایعه افزایش قیمت بنزین بی معنی نیست

وی افزود: سومین راه برای کسب درآمد بیشتر می تواند افزایش قیمت کالاها و خدمات ارائه شده توسط دولت باشد، مانند حامل های انرژی مانند آب، برق، گاز و همراه با بنزین و سوخت. لازم به ذکر است در سال های اخیر برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت باید یارانه های پنهان انرژی را حذف کند و به نظر من دولت و مجلس به دنبال راه هایی برای افزایش قیمت بنزین هستند اما به دلیل تجربه افزایش قیمت بنزین در سال 1398 در نتیجه محتاط هستند و گمان می‌کنم شایعات افزایش قیمت بنزین در ماه‌ها و هفته‌های اخیر در سنجش میزان استقبال مردم از این موضوع بسیار مهم بوده و در صورت مشاهده، مناسب است قیمت بنزین را افزایش یا بخشی از آن افزایش دهند. قیمت گذاری کرده و عده ای را در قالب یارانه و سهمیه اختصاص دهند تا تصور نکنند افزایش قیمت بنزین در جامعه چشمگیر خواهد بود. وی تاکید کرد که انتشار چنین شایعاتی بیهوده نیست.

افکه در گفت و گو با توسعه ایرانیان: فکر می کنم دولت و مجلس به دنبال راهی برای افزایش قیمت بنزین هستند، اما با توجه به تجربه افزایش قیمت بنزین در سال 1398 و پیامدهای آن، محتاطانه عمل می کنند و حدس می زنم شایعه افزایش قیمت بنزین در سال 1398 منتشر شود. قیمت بنزین در ابتدا قرار بود واکنش مردم به این مشکل را نیز ارزیابی کند

پیامدهای افزایش قیمت بنزین به دلیل شرایط خاص اقتصادی

مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز با تشریح پیامدهای افزایش قیمت بنزین در جامعه به دلیل تغییر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نسبت به سال 1398 اظهار کرد: مردم اکنون با مشکلات عدیده ای برای افزایش نرخ ارز مواجه هستند و باید در اجرای این گونه طرح ها دقت لازم را داشته باشند. . وی تصمیماتی گرفت زیرا نسبت به سال 1398 وضعیت مالی و معیشتی مردم بسیار بدتر شده است و این برای کشور سخت تر و گرانتر از سایر موارد است.

مردم از وضع تعرفه های بین المللی برای فروش بنزین گلایه دارند

وی در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان مجلس و دولتمردان از لزوم نزدیک‌تر شدن قیمت بنزین به بین‌المللی صحبت می‌کنند و برخی از قیمت بنزین به ازای هر دلار و حداقل 20 هزار تن و … یاد می‌کنند، در حالی که این موضوع با واکنش‌های فراوانی همراه بوده است. متأسفانه برخی از نمایندگان و دولتمردان از این روش استدلالی به عنوان گروهی از اقتصاددانان به اصطلاح بی‌فهم اقتصاد تعبیر شده‌اند. توزیع و توصیه کنید. متأسفانه این افراد واقعیت اقتصاد ایران را درک نکرده‌اند و تنها مشتی تئوری‌ها و تئوری‌های اقتصادی وارداتی هستند که با شرایط ایران سازگاری ندارند. این استدلال ساده لوحانه ابتدا توسط اقتصاددانان آزاد مطرح شد. آنها استدلال می کنند که قیمت بنزین بین المللی و قیمت نیروی کار محلی است که این نظر منطقی و علمی تلقی نمی شود، زیرا ارزان بودن نیروی کار به دلیل مدیریت ضعیف منجر به حداقل پرداخت ها شده است.

دیدگاهتان را بنویسید