رفع محدودیت رتبه بندی معلمان بر حسب سابقه خدمت/شامل معلمان جدید با کمتر از 2 سال سابقه خدمت

رفع محدودیت رتبه بندی معلمان بر حسب سابقه خدمت/شامل معلمان جدید با کمتر از 2 سال سابقه خدمت

روز جدید سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه همه معلمان بدون در نظر گرفتن ارشدیت در رتبه بندی معلمان قرار می گیرند، گفت: در فرآیند رتبه بندی رقابتی است و همه معلمان در قالب های عمومی، حرفه ای، تخصصی و صلاحیت های تجربه را می توان طبق قانون طبقه بندی کرد از طبقه بندی استفاده کنید.

صادق ستاری فرد با حضور در شبکه عقوف به سوالاتی درباره ارزشیابی معلمان پاسخ داد و گفت: ارزشیابی از سال 1382 در قانون برنامه چهارم توسعه یک تکلیف بود اما اجرایی نشد. در سال 1398 در سند تبدیل اصلی الزامی شد و اجرا نشد، در برنامه ششم توسعه نیز الزامی بود، اما در نهایت پس از 10 سال کشمکش، این لایحه در اسفندماه 1397 در مجلس مطرح شد.

وی افزود: این لایحه ایرادات زیادی داشت و 20 هزار میلیارد تومان برای سه سال تامین شد.

ستاری فرد افزود: با روی کار آمدن دولت جدید موضوع رتبه بندی به عنوان مطالبه جدی فرهنگیان هم به دنبال رضایت از کار معلمان و هم ارتقای کیفیت نظام آموزشی مطرح شد و در نهایت در آن تصویب شد. شکل فعلی در مجلس و از سوی دولت اعلام شد.

وی با بیان اینکه 38 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی در بودجه سنواتی پیش بینی شده است، در پاسخ به این سوال که چرا معلمان جدیدالورود با سابقه کار کمتر از دو سال در رتبه بندی قرار نگرفتند، گفت: هم در قانون و هم مفاد آیین نامه به نحوی پیش بینی شده است که تمامی معلمان بدون در نظر گرفتن ارشدیت در رتبه بندی قرار گیرند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: هفته گذشته برخی رسانه ها عنوان کردند که معلمان با سابقه کمتر از دو سال در رتبه بندی قرار نمی گیرند، اما خوشبختانه مفاد آیین نامه را بررسی کردیم و در گفتگو با سازمان اداری و کار، تصویب و پذیرفته شد و با توجه به صراحت متن قانون، کلیه معلمان بدون در نظر گرفتن ارشدیت در رتبه بندی قرار می گیرند.

ستاری فرد گفت: البته در متن قانون درج در رتبه بندی محدودیت هایی وجود دارد که منصوبین سایر دستگاه های اجرایی را می توان در این میان قرار داد اما خوشبختانه محدودیتی از نظر سنوات خدمت وجود ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که ادعا می شود آیین نامه به گونه ای است که معلمان هر چقدر کار کنند نمی توانند به سطح بالایی برسند، گفت: خیر اینطور نیست. اما نه همه اساتید دانشگاه به درجه استاد تمام می رسند و نه همه نیروهای نظامی به درجه سرلشکری ​​می رسند. در رتبه بندی فرآیند رقابتی است. کلیه معلمان دارای مدارک عمومی، حرفه ای، تخصصی و مجرب می توانند طبق ترتیبی که قانون تعیین می کند از امتیازات رتبه بندی برخوردار شوند.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: فقط معلمانی که 15 و 21 سال سابقه کار داشته باشند می توانند مدعی ارتقای رتبه های 4 و 5 شوند. حداکثر امتیاز 1000 است. رتبه 5 نیاز به 900 امتیاز و رتبه 4 نیاز به 750 امتیاز دارد و دارای مولفه ها و شاخص های مختلفی است که در آیین نامه مشخص شده است.

ستاری فرد در پایان گفت: آیین نامه اجرایی از نظر کارشناسی مشکلاتی دارد که قابل بررسی و انعکاس است که در کمیسیون تطبیق مجلس مورد توجه قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید