توضیح جزئیات پرداخت معوقات «رتبه بندی معلمان» / مستمری بگیران قبل از 1400 شهریور شامل رتبه بندی نمی شوند.


ساعت: 09:46
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881011

وزیر آموزش و پرورش در این برنامه تلویزیونی اعلام کرد؛

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از تصویب سند اصلاحات اساسی، رتبه بندی به عنوان یکی از ارکان ارتقای کیفی و افزایش صلاحیت حرفه ای معلمان تلقی می شود، گفت: در نهایت اراده دولت و مجلس بر اجرای رتبه بندی گذاشته شد و در حال حاضر فرآیندهای مربوطه طی شده و ضمن ارتقای صلاحیت حرفه ای، طبیعتاً این امر به بهبود معیشت معلمان کمک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ دستورالعمل اجرایی رتبه بندی معلمان، درباره زمان اجرا و نحوه پرداخت معوقات ناشی از اجرای این قانون گفت: براساس قانون، رتبه بندی باید از سال جاری اعمال شود. 31 شهریور 1400 که امسال 38 هزار میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده است. بر اساس وعده رئیس سازمان برنامه و بودجه، پس از صدور احکام، معوقات بر اساس نیاز دولت پرداخت خواهد شد.

یوسف نوری با حضور در خبر سیما از جزئیات اجرای قانون ارزشیابی معلمان خبر داد و اظهار داشت: آیین نامه اجرایی قانون نظام ارزشیابی معلمان ابلاغ شده و نسخه اولیه آیین نامه اجرایی آیین نامه آماده خواهد شد. روز سه‌شنبه و قرار است جلسات مشترکی با سازمان استخدامی و این سازمان برگزار شود. برنامه و بودجه شکل می گیرد و انتظار نداریم بیش از یک هفته زمان ببرد تا نهایی شود.

وی افزود: در تبصره ماده 4 آیین نامه اجرایی مقرر شد با همکاری سازمان استخدامی و امور برنامه و بودجه نسبت به انجام مراحل اجرایی آیین نامه اقدام کنیم که به سرعت انجام خواهیم داد و برخی موارد سایر وظایف، همانطور که قبلا مشاهده شد، آماده شدند تا به سرعت آماده شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از تصویب سند اصلاحات اساسی، رتبه بندی به عنوان یکی از ارکان ارتقای کیفی و افزایش صلاحیت حرفه ای معلمان تلقی می شود، گفت: در نهایت اراده دولت و مجلس بر اجرای رتبه بندی گذاشته شد و در حال حاضر فرآیندهای مربوطه طی شده و ضمن ارتقای صلاحیت حرفه ای، طبیعتاً این امر به بهبود معیشت معلمان کمک می کند.

نوری درباره تغییرات آیین نامه فعلی نسبت به طرح اولیه و برخی نارضایتی های جامعه فرهنگی از نسخه های اولیه آیین نامه گفت: جمعیت بهره برداران رتبه تقریباً 800 هزار نفر است و می توان گفت همه را قانع می کند. اما می توان گفت که رتبه بندی برای رسیدن به هدف ارتقای کیفیت شروع شده و در نهایت رتبه به سمت هدف نهایی خود پیش می رود.

وی افزود: آیین نامه پیشنهادی ما با آیین نامه فعلی تفاوت معناداری ندارد، اما جزئیاتی مشخص شده است، به عنوان مثال مشخص شده است که چه کسانی مشمول رتبه بندی نیستند، چه کسانی به سایر دستگاه های اجرایی تعیین یا منتقل می شوند، نیروهای مازاد. یا در اختیار مدرسه و غیره. .. از جمله آنها هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بازنشستگان قبل از شهریور 1400 مشمول رتبه بندی نمی شوند، اظهار داشت: رتبه بندی ویژه معلمان شاغل است. با سرعت و دقت لازم به سمت اجرای رتبه بندی پیش می رویم. کارکنان اداری در رتبه بندی قرار نمی گیرند و اگر شایستگی معلمی را داشته باشند و کار آموزشی انجام دهند در رتبه بندی قرار می گیرند اما نمی توانند به مدیریت برگردند، هرچند بازگشت آنها به آموزش و پرورش بر اساس نیازی است که ما داریم.

نوری در پاسخ به این سوال که چرا معلمانی که در ارزشیابی نمره لازم را نگرفته اند تنزل رتبه می کنند؟ وی گفت: بر اساس احکام قانونگذار ارزشیابی معلمان باید هر سه سال یکبار انجام شود. اگر معلمان نتوانند نمره بعدی را در دوره ارزشیابی دریافت کنند، به مرخصی اداری مستقر خواهند شد. فردی که معلم است باید چهار مولفه شایستگی های معلمی را به مرور زمان کسب کند و برای رهبری معلم مطرح کند و در صورت عدم موفقیت باید به مجموعه اداری برود و نمی تواند به عنوان یک معلم به خدمت ادامه دهد. معلم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم باید همیشه آماده باشد که به طور کلی همین طور است. یکی از شایستگی هایی که نادیده گرفته می شود، کلی است. شایستگی‌های فردی مبتنی بر باورها، اعتقادات و انگیزه‌ها هستند و همین‌ها هستند که شایستگی‌های بعدی را می‌سازند. این موارد توسط ارزیاب های حرفه ای و متخصص ما ارزیابی می شود. ویژگی های ارزیابان مشخص شده است که یکی از آنها فوق لیسانس و بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه اجرایی در تدوین دستورالعمل کلیات را مطرح و جزئیات بیشتری را مشخص کرده است، گفت: نکات به کارهای پژوهشی کیفی معلمان مانند اقدام پژوهی رفته است تا مستندسازی و غیره. این رتبه بندی برای شروع چرخش نظام آموزش همگانی از یک پایه به شش پایه است.

آیا روشن است که اگر معلم نمره طبقه را نگیرد چه اتفاقی می افتد؟ وی گفت: توسط قانونگذار پیش بینی شده و اعلام شده است که اگر هر یک از فرهنگیان حداقل نمره را کسب نکنند و رتبه را کسب نکنند، از مزایای رتبه اول برخوردار خواهند شد. تربیت معلم، اما برای کسب رتبه به آنها مهلت یک ساله داده می شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییر وضعیت معلمان نیز گفت: تازه منصوبان، تغییر وضعیت آنها منوط به کسب رتبه «مربی» است و در صورت کسب رتبه مربیگری پس از دو دوره ارزشیابی، تغییر وضعیت می دهند. البته در فرآیند رتبه بندی لحاظ می شوند.

وی با بیان اینکه امکان دریافت و ثبت اعتراض وجود دارد، گفت: در صورت وجود تخلف از سوی ارزیابان و ارزیابان، معافیت آنها در ضوابط قید شده است تا همه بتوانند به وظایف خود دقیق عمل کنند.

نوری درباره مبنای انتخاب کمیته های ارزشیابی گفت: تعداد کمیته های ارزشیابی در قانون تعریف شده است که شامل افرادی از کادر اداری، کارکنان، نمایندگان معلمان و رئیس دانشگاه می شود و البته لایه هایی نیز وجود دارد. و به عنوان مثال رتبه استاد در کمیسیون تصدیق بررسی مرکزی و رتبه دانشیار یا معلم باید در کمیسیون بررسی مرکزی تایید شود. آیین نامه به گونه ای دیده شده که کمترین ایراد را داریم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص مبنای محاسبه و پرداخت معوقات گفت: در قانون اعمال رتبه از 31 شهریور 1400 دیده شده و در جدول 9 قانون بودجه 38 هزار میلیارد تومان برای آن لحاظ شده است. . پس از تصمیمات بخشی از معوقات مربوط به اسناد بدهی خواهد بود. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، پرداخت ها بر اساس نیاز دولت انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مهلتی برای دستیابی به اهداف رتبه بندی تعیین شده است؟ وی بیان کرد: در این مصوبه مقرر شده است که این وزارتخانه گزارشی از تاثیر رتبه بندی بر نظام آموزشی تهیه و پس از دو سال اجرا به هیئت دولت ارائه کند.

نوری گفت: انتظار می رفت این رتبه بندی با سرعت بیشتری اجرا شود، اما باید سریع و دقیق انجام شود. ما از نظرات قدردانی می کنیم، اما چیزهایی مانند این زمان می برد. به عنوان مثال قانون نظام هماهنگ پرداخت در سال 86 تصویب شد اما در سال 88 اجرا شد، اما دولت پس از 6 ماه رتبه بندی را اجرا کرد و بودجه آن نیز تامین شد. باید بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم. آیین نامه اجرایی رتبه بندی دارای 26 بازنگری و حذف و اضافات بوده است. من ندیده ام که این همه روی مفاد قوانین دیگر کار شده باشد.

وزیر آموزش و پرورش در دومین بخش از سخنان خود به موضوع ثبت نام مدارس و مشکلات پیش روی اولیا پرداخت و اظهار داشت: در سال های گذشته سامانه های خوبی داشتیم اما در دو سال گذشته رها شد که مشکلات زیادی ایجاد کرد که منجر شد. اصلاحات در سال جاری

وی افزود: ثبت نام بین کلاس ها به صورت خودکار توسط مدارس انجام می شود مگر اینکه بخواهند پرونده را به مدرسه دیگری منتقل کنند که باید به صورت الکترونیکی انجام شود. نیازی به مدارک نیست و فقط در درجه یک نیاز به شناسنامه است. گرایش به مدارس دولتی افزایش یافته است اما در برخی مناطق مدارس دولتی کم داریم به خصوص در شمال و مناطق مرکزی تهران و املاک ما که مثلاً در اختیار مدارس غیردولتی است باید به عادی تبدیل شود. مدارس

نوری در پاسخ به اینکه به نظر می رسد خط کشی مدارس از رده خارج شده است، گفت: با همکاری شهرداری هم اکنون تعیین حریم شده است. تلاش ما این است که مشکلات را حل کنیم. ما گروهی از بازبینان عملکرد را برای حل مشکلات مردم منصوب می کنیم. مردم برای نظارت بر ثبت نام به ستاد تهران مراجعه کنند و از مدیرکل شهرات تهران می خواهم این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا شرایط محدودیت جغرافیایی برای ثبت نام منشا مشکلات بیشتری برای مردم نشود.

انتهای پیام
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید