رتبه بندی معلمان شامل 30 درصد معلمان نمی شود

رتبه بندی معلمان شامل 30 درصد معلمان نمی شود

«ارزیابی معلمان» در قالب لایحه دولت در تاریخ 25 اسفند 1399 به مجلس فرستاده شد که در 18 خرداد 1400 به طور کامل به تصویب رسید، اما به دلیل تغییرات قابل توجه در لایحه توسط نمایندگان مجلس و کمبود بودجه، پس از آن. تاخیر چند ماهه مجلس توسط شورای نگهبان رد شد و به مجلس بازگشت.

با اصلاحات مجلس، اسفندماه سال گذشته رتبه بندی توسط شورای نگهبان و رئیس مجلس برای اجرا به دولت و توسط رئیس جمهور به وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه تصویب شد. سازمان اداری و کار کشور برای تدوین آیین نامه اجرایی ابلاغ شد.

*** ذینفعان چه کسانی هستند؟

با ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون نظام ارزشیابی معلمان، وظایف مشمولان ارزشیابی، نحوه تغییر وضعیت معلمان جدید، امتیاز و شرایط لازم برای کسب رتبه های پنج گانه و میزان افزایش حقوق. با توجه به رتبه مشخص شد.

مشمولان این طرح معلمان و کارکنان توانبخشی مدارس استثنایی هستند که در حال حاضر فقط در واحدهای آموزشی و یادگیری به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند یا کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم استخدام شده اند و یا آن دسته از کارکنان اداری شاغل در مقاطع کارشناسی و بالاتر. سمت هایی که مدتی به عنوان معلم کار کرده اند. اما نیروهای فاقد کد شناسایی کارگری مورد تایید سازمان اداری و کارگری کشور، مستخدمین منصوب یا منتقل شده به سایر دستگاه های اجرایی، کارمندان منصوب به مدارس غیردولتی، نیروهای مازاد و یا در اختیار آموزشگاه، کلیه کسانی که دریافت می کنند. بیش از یک صندوق حقوق، افراد مرخصی بدون حقوق، انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و مشمولان تحصیل مشمول این آیین‌نامه نمی‌شوند.

*** نظر سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در مورد رتبه بندی معلمان

بیست و پنجمین ماه جاری، صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در توییتی اعلام کرد: دستورات اعضای کمیسیون های بازرسی برای اجرای نظام ارزشیابی معلمان از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر شد. سازمان سنجش توسط مرکز منابع انسانی وزارتخانه انجام شد.

همچنین رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ارزشیابی معلمان باید از سی و یکم شهریور ماه توسط دولت اجرا شود، گفت: بر این اساس و با توجه به بودجه 38 میلیاردی، حقوق معلمان به میزان قابل توجهی خواهد بود. بین 1 میلیون و 700 از هزار به پنج میلیون تومان می رسد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در عین حال گفت: طرح رتبه بندی باید از 10 شهریور 1401 اجرا شود و برای امسال 38 هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است. همچنین بودجه سال گذشته نیز توسط دولت از محل فروش املاک مربوط تامین شده است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش روز سه شنبه 13 مردادماه در حاشیه بازدید از نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران از تلاش برای نهایی شدن قوانین ارزشیابی معلمان در هفته جاری خبر داد و از اجرای ارزشیابی ها از 31 شهریور ماه خبر داد. امسال (1401).

وی با تاکید بر اینکه معلمان نگران نباشند و این طرح اجرایی می شود، گفت: خواسته معلمان اجرای قانون ارزشیابی معلمان است و انتظار دارند زودتر انجام شود اما این موضوع مهمی است و مراحل قانونی وجود دارد تا باید دنبال شود. کمیسیون تلفیق قوانین و مقررات مجلس ایراداتی به این مصوبه داشت که در چند روز گذشته به اطلاع ما رسید. ایرادات در کمیته مربوطه رفع شد و در آن کمیته قرار شد در اولین جلسه شورای دولت این مصوبه نهایی شود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: به همین دلیل تلاش می کنیم این آیین نامه را که رئیس جمهور بر اجرای آن تاکید دارند در سریع ترین زمان ممکن در جلسه هیات دولت نهایی کنیم.

** انتقاد عضو كميسيون بودجه از درج نشدن 300 هزار معلم

رحیم زارع، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: پس از بررسی تعدادی از کارشناسان حوزه قانونگذاری مجلس و برخی از کارشناسان حوزه آموزش، مغایرت های متعددی بین مصوبه مجلس با آیین نامه های ابلاغی دولت مشاهده شد. در رابطه با رتبه بندی معلمان مشخص شده است.

وی افزود: با تصویب هیات وزیران پیش بینی مجلس برای رتبه بندی معلمان به طور کامل محقق نمی شود زیرا با اجرای این آیین نامه تنها 700 هزار نفر از فرهنگیان کشور از نظام رتبه بندی مصوب بهره مند می شوند. مجلس 300000 معلم بدون حضور می مانند.

زارع تاکید کرد: دغدغه مجلس اجرای قانون نظام ارزشیابی معلمان برای همه یک میلیون جامعه فرهنگی کشور بود که با تصویب دولت این هدف محقق نشد.

این نماینده مجلس با اشاره به تبصره ۲ این آیین نامه که ۲۱ تیرماه توسط هیات وزیران ابلاغ شد، گفت: همه مبتدیان و معلمان باید برای تبدیل وضعیت خود امتیاز کسب کنند، در حالی که بسیاری از معلمان در حال حاضر مشمول این شرایط نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید