خودکشی و خودسوزی مضطرب به دلیل فقر اقتصادی در ایران

خودکشی و خودسوزی مضطرب به دلیل فقر اقتصادی در ایران

روز جدید : از زمان خروج آمریکا از برجام به دستور ترامپ به دلیل تحریم نفتی این کشور و گسترش ولیعهد، بیش از یک میلیون ایرانی شغل خود را از دست داده اند و بیکاری بیش از 10 درصد افزایش یافته است. در بین جوانان این درصد تقریبا دو برابر است. فرار سرمایه به خارج از ایران به 30 میلیارد دلار رسیده است.

آسوشیتدپرس با اشاره به ناامیدی فزاینده مردم از وضعیت اقتصادی کشور و خودکشی و خودسوزی گزارش داد: «روهولا»، مردی 38 ساله با موهای خاکستری و سبیل های پرپشت، به شدت به دنبال کار بود. او پدر سه فرزند در جنوب ایران بود. وی برای کمک به جانبازان، خانواده های آنان و خانواده شهدا وارد دفتر بنیاد شد. روحولا کمک خواست. رسانه های محلی گزارش دادند که او به کارکنان این بنیاد گفته است که اگر به او کمک نکنند، خود را از پشت بام پرت می کند. سعی کردند او را متقاعد کنند و قول قرض دادند، اما او ناراضی رفت. خیلی زود به ساختمان روبروی فونداسیون برگشت، بنزین ریخت و خودش کبریت روشن کرد. او دو روز بعد در 21 اکتبر بر اثر سوختگی شدید درگذشت. خودسوزی این جوان در یاسوج بسیاری را در ایران مات و مبهوت کرد. «او فرزند یکی از شهدای جنگ ایران و عراق بود.

مینا احمدی، دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در شمال تهران گفت: با وجود بحران اقتصادی، افزایش بیکاری و افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی، خشم و نارضایتی عمومی افزایش یافته است. من از شنیدن آن تعجب کردم. «من همیشه بر این باور بودم که خانواده‌های شهدای جنگ ایران و عراق از حمایت سخاوتمندانه دولت برخوردارند.

در پی خودسوزی این جوان، بنیاد دو تن از مسئولان ارشد استانی را برکنار کرد و خواستار آزادی سایر مشاوران و مددکاران اجتماعی شد که هیچ اقدامی برای جلوگیری از خودسوزی وی انجام ندادند. حتی مشاور مقام معظم رهبری نیز این موضوع را به عنوان یک هشدار تلقی کرده و آن را نتیجه ماندن جامعه در وضعیت بیکاری و فقر و اخلال در روابط عمومی توسط مسئولان ارزیابی کرد.

خودکشی این جوان یکی از چندین خودکشی و خودسوزی سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی است. بر اساس تحقیقی که روزنامه اعتماد به آن اشاره کرده است، گسترش تاج و پیامدهای اقتصادی ویرانگر آن، نرخ خودکشی در ایران را بیش از 4 درصد افزایش داده است. برای بسیاری در خاورمیانه، خودسوزی یک اعتراض است، مانند خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس، که به دلیل نارضایتی گسترده از مشکلات اقتصادی و کمبود فرصت، خیزش های بهار عربی را در سال 2011 آغاز کرد.

رضا هاشمی، معلم ادبیات یکی از دبیرستان های تهران می گوید: «به دلیل فقر نمی دانم کجا و به کجا می رویم.

آسوشیتدپرس گزارش داد: از زمان خروج آمریکا از برجام، بیش از یک میلیون ایرانی شغل خود را از دست داده اند و از زمان فرمان ترامپ به دلیل تحریم نفتی و گسترش بیکاری بیش از 10 درصد افزایش یافته است. تاج: درصد جوانان تقریبا دو برابر است، فرار سرمایه به خارج از ایران به 30 میلیارد دلار رسیده است.

محمد قاسم عثمانی نماینده سابق مجلس گفت: “نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی کنونی قابل کتمان نیست، ساختار کشور معیوب و بیمار است. ما نیازمند انقلاب اقتصادی هستیم.” پول ایران از سال 2018 بیش از 50 درصد ارزش خود را از دست داده است و دستمزدها برای جبران ضرر افزایش نیافته است. بر اساس آمار وزارت کار، بیش از یک سوم جمعیت ایران در فقر شدید به سر می برند.

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون بودجه مجلس هفته گذشته در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: حدود 40 میلیون نفر در کشور نیازمند کمک فوری هستند.

آسوشیتدپرس گفت: “فقر فراتر از اعداد و ارقام است و به بخشی قابل مشاهده از زندگی روزمره تبدیل شده است. در خیابان های تهران، کودکانی دیده می شوند که در چهارراه ها و پشت چراغ های راهنمایی و رانندگی دستمال می فروشند. در خیابان های تهران، افراد بیشتری در حال پرتاب زباله هستند.” یک دهه پیش در ایران کمتر رایج بود، دزدی های خرد در ایران افزایش یافته است و هفته گذشته دادگاه مردی را به دلیل سرقت چند بسته بادام هندی به 10 ماه زندان و 40 ضربه شلاق محکوم کرد. او گفت: «بیش از نیمی از کل بازداشت شدگان سال گذشته برای اولین بار محکوم شدند.

دیدگاهتان را بنویسید