بصیرت برای درمان قیام / مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت بصیرت در مقابله با قیام

ساعت: 18:24
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796249

در مواجهه با حوادث و آشوب‌های سیاسی مختلف که در جامعه رخ می‌دهد، بصیرت یکی از مهم‌ترین مسائل است و در اغتشاش سال 1367، بصیرت مردم آتش شورش‌ها و دشمنان داخلی و خارجی را خاموش کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حضور بصیرت یکی از مهم ترین مسائل در مواجهه با حوادث و آشوب های مختلف سیاسی است که در جامعه رخ می دهد.

جدای از بصیرت مردم، رهبری مدبرانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب نیز از موضوعات مهمی بود که مسیر غبار آلود قیام را برای مردم روشن کرد. بر این اساس، به مناسبت نهمین اقدام، بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت بصیرت در برابر اغتشاشات و راهکارهای تقویت آن قرائت شد.

****

«در جنگ صفین، یکی از مهمترین وظایف آقای عمار یاسر، تبیین حقیقت بود. 88/5/5 «دید عده ای مشکوک شدند; او به آنجا رسید و سخنرانی کرد. یکی از استدلال های ایشان این بود که «این همان پرچمی است که در جبهه مقابل می بینید… زیر این پرچم جلوی پیامبر ایستادند… اینها بینش است». 88/10/19

قیام 1367 یکی از حوادث انقلاب بود که اهمیت بصیرت و درک صحنه را نشان داد. عده ای به جای پذیرش نتایج رای، علیه دموکراسی و انتخابات قیام کردند: «انتخابات برگزار می شود، حرکت قانونی وجود دارد، نتیجه می دهد. آنها می خواهند این نتیجه را به زور تغییر دهند.» 1/1/89 در این آشوب اولین اتفاقی که افتاد زیر سوال بردن کار مسئولین کشور بود. «در کار هیئت امنا، در کار وزارت کشور». 4/9/88 سپس “مردم را به خیابان ها دعوت کردند… برای هرکسی که می خواهد هرج و مرج ایجاد کند، پناهگاه امنی می سازند.” 88.11.13 “اجازه دهید آتش بزنند، بانک را آتش بزنند، اتوبوس را آتش بزنند تا عواقب قانونی لغو شود”. 1/1/89 جنایت یاغی بازی در نقشه دشمن بود: «اینها که شما آنها را سران شورش می نامید، همانهایی بودند که در وسط صحنه توسط دشمن هل داده شدند. البته اشتباه می کردند. «لازم نیست انسان بازیچه دشمن باشد». 19/10/89 و «خیلی ها در این حوادث که در همان شورش سال 1367 رخ داد، لغزیدند. آنها افراد بدی نبودند [امّا] آنها لغزیدند زیرا بصیرت نداشتند.» 94/8/20

* نفوذ و عبور از فضای غبارآلود

«کوتاه» ویژگی هایی دارد که تنها راه مقابله با آن «روشنگری و تبیین» است. اولین ویژگی رویدادهای شورش مانند این است که «فضا غبارآلود است. آنها در حمایت از قانون شعار می دهند، آشکارا خلاف قانون عمل می کنند». 31 شهریور 1367 «یک حرف حق با یک کلمه باطل آمیخته می شود، حق برای حافظان حق مشکوک می شود». 88/9/22 علت ناراحتی دشمنان ملت از شفافیت فضا است. آنها فضای شفاف را تحمل نمی کنند. فضای غبارآلود می خواهند… فضای غبارآلود شورش است. 8 مهر 1367 و به دنبال آن «مشکل است مهاجم و مدافع شناخت ظالم و مظلوم، سخت شناخت دشمن و دوست». 23 خرداد 1367 در این فضا هدف «دشمن آشکار است که بتواند چهره خود را پنهان کند، وارد میدان شود و ضربه بزند». 8 مهر 1367 و علاج قیام «توضیح صریح حقیقت است… وقتی جنبشی را به بهانه انتخابات می بینی، در این فضای غبارآلود «عامل دشمن» وارد میدان می شود… این حد است. «روشن کن.» 29 اکتبر 1988 اما در قیام 1988، شورشیان از تعیین مرز خود با دشمن خودداری کردند.

سرانجام پس از آشکار شدن ماهیت یاغیان، حماسه روز نهم پدیدار شد: «آنها به خیابان ها ریختند و موضع صریح خود را علنا ​​اعلام کردند». 89/7/27

* بصیرت روشنگر است

پس با بصیرت باید به جنگ شورش رفت: «روشنگری، روشنگر است; بصیرت قبله و قطب ماست». 89/4/89 «بصیرت یعنی راه را گم نکردن، راه را اشتباه نرفتن، فریب نخوردن، تحت تأثیر وسوسه های خان ها قرار نگرفتن و در کار و هدف اشتباه نکردن». 90.10.19 «بصیرت این است که انسان بداند، حقایق را بفهمد، جایگاه خودش را، جایگاه کشورش، جایگاه ملتش، جایگاه منطق انقلاب، جایگاه صراط مستقیم و صراط مستقیم را بشناسد. . خطی که امام در کشور کشیده است; موقعیت اینها را حدس بزنید. “این یک بینش است.” 94/04/94 بنابراین بصیرت در زندگی فردی و اجتماعی لازم است: «بی بصیرت مانند نداشتن چشم است; انسان راه را نمی بیند. بله، شما عزم دارید، اراده دارید، اما نمی دانید کجا بروید. 28 مهر 92 «نابیناها فریب خورده اند. نابینایان در طرف اشتباه هستند. – بدون اینکه بدانم. 22/4/71 بی بصیرت خطرات جدی را به دنبال دارد: «اگر بصیرت نداشته باشی، دوستت را نشناسی، دشمن را نشناسی، ناگهان آتش توپخانه تبلیغاتت را می بینی و گفت و گو و عملت را با قسمتی که دوستان در آن ادغام می شوند “بدون دشمن.” 5/5/88 در نتیجه برخورد و اقدام صحیح در قیام، تلاشی برای «بصیرت و بصیرت افزایی» و «تبیین حقایق» است: «در قیام همگان باید روشنگری کنند; “همه باید بصیرت داشته باشند.” 88/2/7 «گره باید باز شود. باید حقیقت را باز کرد، گره های ذهن را باید باز کرد. “و این نیاز به توضیح دارد.” 88/6/14

* شما باید حقیقت را بدانید …

اما برای اینکه در کسب بصیرت موفق باشیم باید عوامل ایجاد بینش را در خود تقویت کنیم. اولین سؤال در این زمینه این است که بدانیم اساس بصیرت «داشتن نگاه توحیدی به جهان» است، زیرا نگاه مادی ناقص و محدود است: «انسان با نگاه توحیدی به عالم طبیعت بصیرت می یابد. «تفاوت دیدگاه توحیدی با دیدگاه ماتریالیستی در این است: با نگاه توحیدی این جهان مجموعه ای نظام مند است، مجموعه ای از قوانین… این اساس اساسی دانش و بینش است.» ۸۹/۴/۸ دوم. عامل «ایمان و تقوا» است: «آنچه در موارد مختلف و در حوادث مختلف و در زیر غبار تبلیغات متناقض دشمنان بینش و بصیرت انسان را تضمین و حفظ می‌کند، قلب مؤمن، پاک و نورانی است. دلی که ایمان داشته باشد و در اندیشه و عمل مایه تقوا باشد فریب تبلیغات دشمنان را نخواهد خورد. 82/6/29

«اخلاص در عمل» عامل دیگری است که بصیرت انسان را روشن می کند: «هر چه با اخلاص عمل کنید، خداوند متعال بصیرت شما را افزایش می دهد. «خداوند ولی مؤمنان است و آنان را از تاریکی های نور بیرون می آورد». خداوند نگهبان شماست. هر چه به خدا نزدیکتر شوید، بصیرت بیشتری خواهید داشت و حقیقت را بیشتر خواهید دید. وقتی نور وجود داشت می شد حقایق و واقعیت ها را دید. “وقتی نور نباشد، نمی توان حقایق را دید.” 89/4/9 یک نکته مهم این است که «امیرالمومنین؟ با چهره ها نمی توان حقیقت را گفت. یک شخصیت موجه، قابل احترام، پذیرفته شده، مورد احترام است. اما نمی تواند نشانگر حق باشد. گاهی افراد موجهی مانند برخی از یاران پیامبر فریب می خورند و اشتباه می کنند. ما باید حقیقت را بدانیم، باید بدانیم چگونه بفهمیم این شخص درست می گوید یا اشتباه. کسی که این راه را می پیماید بر حق است. «هر کس راه راست را نپیماید مردود است». 89/8/2

* تفکر و بینش کلان راه هایی برای تقویت بینش است

اما در کنار تقویت عوامل عقیدتی و مذهبی، لازمه درک و تحلیل صحیح نیز در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. مهم ترین رکن داشتن «دید کلان» است: «ما باید نگاه کلان و جامع داشته باشیم. این دیدگاه کلان به ما دانش و بینش می دهد که ابتدا موقعیت خود، موقعیت خود، موقعیت خود را در شرایط فعلی بازیابی کنیم و بفهمیم در چه وضعیتی هستیم. سپس به ما یاد می دهد که در آینده چه کار کنیم.» 93/06/13 مورد بعدی «تدبر در وقایع» و سطحی نگریستن است: سعی کنید از حوادث به صورت مبتذل و سطحی نگذرید. به تعبیر امیرالمؤمنین برای تأیید: فکر کنید و بر اساس این فکر تأیید کنید. یعنی با احتیاط سؤاالت را سنجید – «و اصالت البصیر» – با این سنجش بصیرت به دست آورد. «۸۹/۴/۸ دیگر بصیرت پرهیز از تعصب است: «بصیرت یافتن کار سختی نیست». برای اینکه قربانی تله‌های مختلف نشویم، از دوستی‌ها، دشمنی‌ها، هوای نفس و تعصبات گوناگون، نیاز به بصیرت نیست». ۸۹/۴/۸ و اینکه ارتباط با دانشمندان و خواندن کتابهای خوب در زمینه کسب بصیرت سودمند است: هر چه می گویید قبول می کنید «نه نمی خواهم – نابودش کنید».

* در اینجا نحوه کاهش سرعت تمام تیغه های دشمن آمده است …

نكته آخر اينكه طغيان را بايد شناخت، او گرفتار شباهت حق و باطل نشد و با استفاده از عنصر بصيرت كوشيد تا شورش ها را از بين ببرد. راه خنثی سازی اغتشاشات، بصیرت و تبیین و روشنگری است و باید دانست که «ملتی که بصیرت دارد، جوانان یک کشور وقتی بصیرت دارند، آگاهانه حرکت می کنند و قدم برمی دارند، همه تیغ های دشمن در مقابل. آنها سرگرم کننده خواهند بود این یک بینش است. «وقتی بصیرت بود، غبار شورش ها نمی توانست آنها را فریب دهد. 88/7/15

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید