بعضی ها نمی خواهند بدانند چرا ایران 6 گل خورد

بعضی ها نمی خواهند بدانند چرا ایران 6 گل خورد

پیام پیام فیض: تیم ملی فوتبال در اولین گام خود در جام جهانی 2022 قطر سنگین ترین شکست تاریخ حضور خود در جام جهانی را متحمل شد. علیرغم تلاش دولت و صداوسیما، تیم ملی فوتبال در حاشیه اتفاقات اخیر در کشور شرکت کرد و کی روش پس از بازی مقابل انگلیس از هواداران فوتبال خواست که در صورت عدم حمایت از این تیم به ورزشگاه نیایند. تیم ملی ستاره سوب در رابطه با این موضوع با دکتر محمدجواد حق شناس یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

به نظر شما چرا با وجود تلاش دولت و صدا و سیما سرمایه اجتماعی همراهی تیم ملی فوتبال را ندارد؟

به نظر من این موضوع مربوط به دیروز و امروز نیست بلکه یک سری اقدامات و برخوردها با اتفاقات کشور باعث بروز چنین اتفاقی شد.بخش بزرگی از مردم که احساس نزدیکی به دولت و مجلس نمی کنند.

رفتار برخی از کارکنان به گونه ای است که نمی توان نامی جز خودزنی بر آن نهاد. بخش بزرگی از اقشار میانی و جریان میانی که در تمام این سال‌ها پل ارتباطی بین مردم و قدرت بود، برداشته شد.

شرایط کشور به گونه ای بود که تیم ملی فوتبال بین دو قطب جامعه قرار گرفته بود، تیم ملی نمی دانست به سمت معترضان برود یا به سمت دولت، حرکت به هر یک از این دو قطب عواقبی در پی خواهد داشت. به تیم ملی سخت گرفت.متاسفانه مسئولان حوزه ورزش هوش لازم را به کار نگرفتند تا اعضای تیم ملی مجبور به انتخاب یکی از طرفین نشوند.حفظ هواداران و دریافت کمک های دولتی دو مورد بود. بالهایی برای فوتبال تیم ملی برای حضور در مسابقات جام حذفی جهانی موفق شد اما به دلیل سوء مدیریت مسئولان یکی از اعضای اصلی جناح تیم فوتبال محروم شد.

به نظر شما سرمایه اجتماعی برای موفقیت یک جامعه در عرصه بین المللی چه جایگاهی دارد؟
مهم ترین مسئله برای ورود به عرصه بین المللی سرمایه اجتماعی است، برای موفقیت در عرصه ورزش به ویژه فوتبال که ورزشی بسیار اجتماعی و پرطرفدار است حضور مردم ضروری است به طوری که به آن یاور دوازدهم و ضروری می گویند.به ویژه اگر فوتبال در یک رویداد مهم بین المللی مانند جام جهانی شکل بگیرد.

امروزه دولت ها و صاحبان ثروت با تقویت جایگاه های تیم ملی و یا خرید باشگاه های معروف و معتبر سعی در تامین سرمایه های اجتماعی برای کشور، شهر و یا حتی برای خود دارند که تخریب آن در عرصه های مختلف زیان هایی را به دنبال دارد.

از بحث های فنی که بگذریم، فکر می کنید اگر این مسابقه در شرایط فعلی کشور برگزار نمی شد، نتیجه ای حاصل نمی شد؟

فکر می کنم مشکل اصلی تیم ملی فوتبال مقابل انگلیس مشکل روحی بازیکنان بود. بازیکنان با حالتی متزلزل وارد زمین شدند. تماشاگران همیشه مانند تیم دوازدهم جدی و حمایت کننده بودند، اما با توجه به کشوری که مسابقات تا این لحظه نزدیک برگزار می شود. در کنار ایران نبود اما حضور ایرانی ها در قطر و به خصوص در ورزشگاه چشمگیر نبود. در واقع اگر اتفاقات اخیر در کشور رخ نمی داد و مردم حامی تمام عیار یک تیم فوتبال بودند، حضور پر رنگی برای حمایت از تیم ملی داشتند.

تعداد زیادی از تماشاگران حاضر به سفر به قطر نشدند، حتی برخی از تماشاگرانی که به جای تشویق تیم ملی به ورزشگاه رفته بودند، یک ملی پوش سابق حاضر در تظاهرات را تشویق کردند.

این اتفاقات ذخایر زیادی برای اعضای تیم ملی و کادر فنی ایجاد کرد.
– باخت 6-2 مقابل انگلیس چه ربطی به شرایط فعلی کشور دارد؟
باخت تیم ملی با این تعداد گل نشان داد که تیم ملی از هم گسیخته، بدون پشتوانه و در شرایط جامعه دوقطبی است که مجبور است به یک سمت برود. شرایط لازم برای هماهنگی و انسجام در اختیار بازیکنان نبود، این مشکل در آمار بازی مانند درصد مالکیت توپ، تعداد خطاها و یا تعداد شوت هایی که دو خودی به یکدیگر زدند که این مشکل در آمار بازی بود. باعث تعویض اجباری شد، آشفتگی در تیم ملی را نشان داد نحوه بازی تیم ملی فوتبال مقابل انگلیس نشان دهنده وضعیت فعلی کشور است.

با وجود اینکه اعضای تیم یکی از بهترین ترکیب های تیم ملی در تاریخ بازی ها هستند اما نتیجه ای که به دست آمد بسیار ناامید کننده بود، شکست سنگینی رقم خورد.

به گزارش تیتر یک خبرگزاری فارس، به نظر شما بهره برداری سیاسی از تیم فوتبال چه تأثیری بر عملکرد مردم خواهد داشت؟

فکر می کنم رویکرد خبرگزاری فارس و یارانش عامل بروز این اتفاقات در کشور است، این طرز فکر نه شکست 6 بر 2 را می بیند، نه انسجام می بیند، نه روحیه تیمی را می بیند، نه روحیه تیمی را می بیند، نه می بیند. بی احترامی به سرود ملی را ببینید اما آدرس اشتباهی می دهد که این بازی به آن دست یافته است.

این تفکر می خواهد از سرمایه فوتبالی مثل مهدی طارمی برای منافع خود استفاده کند، برای موفقیت باید نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرد و شناخت لازم را در مورد مشکل انباشته کرد تا در مسائل دیگر دچار مشکل نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید