“بمب هوشمند”؛ سلاح مرگبار 110000 دلاری در کمین ارتش مسکو


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۵
کد خبر: 1918164

در بحبوحه گزارش ها از برنامه ایالات متحده برای ارسال تجهیزات پیشرفته برای تبدیل بمب های هدایت نشده به بمب های هدایت شونده در اوکراین، اسپوتنیک نگاه دقیق تری به نحوه عملکرد این بمب ها انداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید قصد دارد تجهیزات الکترونیکی پیشرفته را به اوکراین ارسال کند. تجهیزاتی که می توانند بمب های هدایت نشده را به “سوپر بمب” تبدیل کنند و به ارتش اوکراین اجازه دهند مواضع نظامی روسیه را هدف قرار دهند. اما این بمب ها چه نوع بمب هایی هستند؟

بمب هوشمند چیست؟

بمب هوشمند یا بمب هدایت شونده نوعی بمب هدایت شونده (PGM) است که دقت و کارایی بسیار بالاتری در هدف قرار دادن مواضع دشمن دارد.

این بمب ها که عمدتاً شامل بمب های هوایی می شوند، برای تعیین دقیق اهداف، کاهش خسارات جانبی و افزایش تلفات دشمن طراحی شده اند.

آمریکا از چه زمانی استفاده از بمب های هوشمند را آغاز کرد؟

نیروی هوایی آمریکا برای اولین بار در جنگ جهانی دوم از این بمب استفاده کرد. در ژوئیه 1944، آنها با استفاده از بمب هایی به نام “Azone VB-1” یک سری عملیات نظامی در غرب اروپا و میانمار انجام دادند.

این بمب یک بمب 450 کیلوگرمی غیر قابل هدایت معمولی بود که یک گیرنده رادیویی در پشت آن نصب شده بود. همچنین این بمب مجهز به ژیروسکوپ خودکار بود که به حفظ تعادل خود در مسیر پرتاب کمک می کرد.

Azone VB-1 به هیچ وجه توانایی تغییر مسیر را ندارد. یک اپراتور حاضر در هواپیمای B-24 لیبراتور، پرواز بمب را هدایت کرده و با استفاده از فرمان یا به اصطلاح «چوب بازی» مسیر آن را با دید دنبال می‌کرد. برای دید بهتر بمب، یک چراغ چشمک زن با روشنایی 600000 شمع در دم آن نصب شده است.

با نزدیک شدن به پایان جنگ جهانی دوم، بمب های VB-1 Azone با مدل پیشرفته تر Razon جایگزین شدند.

آیا بمب های هوشمند کار می کنند؟

بمب های هدایت شونده مجهز به سیستم کنترل و هدایت هستند. برخی از آنها دارای یک موتور موشک کوچک برای افزایش برد و بهبود کنترل پرواز هستند.

یک بمب هوشمند معمولاً از سه جزء اصلی تشکیل شده است: سلاحی که بمب را پرتاب می کند، سیستم هدایتی که آن را هدایت می کند و دستگاه فراری که از مختل کردن سیگنال های هدایت توسط دشمن جلوگیری می کند.

بمب های 907 کیلوگرمی هدایت نشده را می توان به سلاح های مختلف متصل کرد تا یک سیستم مهمات حمله مستقیم مشترک (JDAM) ایجاد کند. سیستمی که بعدها به عنوان نسخه های پیشرفته B-52 و B-1B روی بمب افکن های آمریکایی نصب شد.

کدام شرکت ها در آمریکا بمب های هوشمند می سازند؟

شرکت فناوری های ریتون و سیستم های دفاع یکپارچه بوئینگ

قیمت بمب های هوشمند چقدر است؟

این نوع بمب ها چندان ارزان نیستند. GBU-27 Paveway III که یکی از پیشرفته ترین بمب های هوشمند در جهان به حساب می آید، بیش از 110 هزار دلار قیمت دارد.

از زمان شروع عملیات نظامی روسیه در اوکراین در 24 فوریه (5 مارس 1400)، ایالات متحده و متحدانش بیش از 40 میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده اند.

مسکو همیشه در مورد ارسال تسلیحات به کیف هشدار داده و گفته است که این امر تنها به تشدید جنگ در اوکراین منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید