میزان یارانه مستقیم ارزی دولت اصلی برای مردم در ماه مشخص شد؛ 110000 تن یک ایرانی آسیب پذیر

میزان یارانه مستقیم ارزی دولت اصلی برای مردم در ماه مشخص شد؛  110000 تن یک ایرانی آسیب پذیر

بر اساس برنامه اولیه دولت و در صورت جمع بندی نهایی، پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تنی، ماهانه ۱۱۰ هزار تن به هر ایرانی در گروه های آسیب پذیر پرداخت می شود.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره دیدار شب گذشته رئیس جمهور با اقتصاددانان گفت: وی تامین مواد غذایی، تامین مواد اولیه دام و تامین دارو را از دیگر بخش های مورد اشاره اقتصاد دانست. کارشناسان گاه تناقضاتی به وجود می آمد، برخی هشدار می دادند که برخی حمایت می کردند و برخی مخالف بودند، شنیدن نظرات همه کارشناسان کشور راه و روش دولت است، گفت: دولت آماده شنیدن نظرات همه صاحب نظران با همه سیاسیون است. سلایق و تفکر اقتصادی برای استفاده از نکات مثبت و احتمالی دولت برای جلوگیری از انحرافات در جامعه و سیاست اقتصادی دولت قصد پیگیری آن را ندارد.وی تاکید کرد: این جلسات باعث می شود هم در حضور رئیس جمهور و هم در ترکیب کارشناسان ادامه می یابد.»

در همین حال احمد توکلی یکی از اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت: موضوع جلسه پاسخ به این سوال بود که آیا ارز 4200 تومانی که برای 5 تا 7 قلم پرداخت شده است، ادامه یا حذف مناسب است. کالاهای اساسی.» پاسخ من این بود که بستگی به تصمیم دولت دارد، اگر قرار باشد ارز دوبرابر شود باز هم مشکل ایجاد می کند و به اقشار ضعیف جامعه فشار می آورد و ما باید این تفاوت پول را بدهیم. وی در پاسخ به این سوال که چه میزان غرامت باید به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود، گفت: هنوز قطعی نشده است اما بر اساس این برنامه پس از حذف 4200 تن یارانه به هر یک از اقشار آسیب پذیر ماهانه 110 هزار تن پرداخت می شود. تا زمانی که ممکن است.” به دلیل تورم، این رقم برای آنها هم خوب نیست. اقتصاددانان با این نظر مخالف هستند و گفت: دولت باید برای کنترل تقاضای ارز، بخشی از تقاضای ارز وارداتی، بخشی حفظ دارایی، بخشی از فرار سرمایه و بخشی از بازار آزاد سفته بازی، کاری کند. اگر عرضه و تقاضای ارز متعادل باشد، مشکلی وجود ندارد، اما با افزایش نرخ، تقاضا برای سفته بازی نیز افزایش می یابد. بله، این باعث ایجاد تبعیض می شود و هر کاری که انجام دهید برای عده ای رانت ایجاد می کند، بنابراین ما به التفاوت آن را باید به صورت نقدی به افراد کم درآمد پرداخت کنیم و این یکی از سیاست های دولت در این زمینه است.

دیدگاهتان را بنویسید