دولت اصلی وارث ناکارآمدی دولت قبل است/ 5 میلیون غیر ایرانی از یارانه ایرانی استفاده می کنند!


ساعت: 16:44
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837627

استاد دانشگاه اصفهان گفت: متاسفانه دولت آقای رئیسی وارث نقدینگی و بدهی بسیار بالا و کسری بودجه بسیار جدی است که در تاریخ جمهوری اسلامی بی سابقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در روزهای اخیر خبر افزایش قیمت اقلامی مانند آرد و ماکارونی و شایعه کمبود روغن و شکر و تصمیم دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی و تورمی 4200 تنی دولت قبل در صدر اخبار رسانه ها و بازتاب ها و واکنش های مختلف جریان های سیاسی قرار گرفته است. به دنبال داخلی و خارجی.


* میراث دولت روحانی، نقدینگی و بدهی بسیار بالا و کسری بودجه بسیار شدید و بی سابقه.

سیدجلال حسینی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی با اشاره به جنجال رسانه ای بر سر افزایش قیمت نان و ماکارونی در روزهای اخیر گفت: متاسفانه دولت آقای رئیسی وارث نقدینگی و بدهی بسیار بالا و کسری بودجه بسیار شدید است که در تاریخ اسلام بی سابقه است.

این استاد دانشگاه اصفهان میزان بدهی دولت قبل را بی سابقه دانست و خاطرنشان کرد: این در حالی است که بدهی دولت خاتمی نسبت به دولت هاشمی رفسنجانی حدود 4.5 برابر شده است و میزان بدهی دولت خاتمی نسبت به دولت هاشمی رفسنجانی حدود 4.5 برابر شده است. دولت احمدی نژاد نسبت به دولت خاتمی 3.5 برابر بیشتر بود بدهی دولت روحانی نسبت به دولت احمدی نژاد بیش از 130 برابر شده است.

وی با اشاره به نقدینگی بسیار بالای به جای مانده از دولت قبل، افزود: هزینه های دولت تقریباً 8.5 تا 9 برابر دولت قبل است و 4 میلیون میلیارد تن نقدینگی باقی مانده است که با این حجم نقدینگی از هر دولت دچار بحران می شود. دولت آقای رئیسی هنوز نتوانسته جلوی افزایش نقدینگی را بگیرد و 4000 نفر اکنون به 4700 رسیده است.

حسینی با بیان اینکه دولت آقای رئیسی علیرغم اقداماتی که تاکنون انجام داده، هنوز نتوانسته نقدینگی را محدود کند، گفت: دره عمیقی در پیش روی دولت سیزدهم است. قبل از هر کاری باید ابتدا این دره را آسفالت کرد تا دولت بتواند از آن عبور کند، دولت اصلی نمی تواند مانند دولت احمدی نژاد از بانک مرکزی وام بگیرد و در مناطق فقیرنشین هزینه کند.


* سیاست دولت آقای رئیسی برای مهار تورم و افزایش نقدینگی در تاریخ ایران بی سابقه است.

وی سیاست آقای رئیسی را از بدو تأسیس بانک مرکزی در تاریخ ایران بی سابقه خواند و گفت: وی توانست از بانک مرکزی استقراض کند، پول چاپ کند و در اختیار مردم قرار دهد و مردم را راضی کند، اما این امر وضعیت اقتصادی را بدتر می کند. .

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در حالی که نقدینگی همچنان رو به افزایش است، آقای رئیسی سیاستی را در پیش گرفته است که علاوه بر تلاش برای عدم استقراض، بخشی از بدهی ها و وام های دولت قبل به بانک مرکزی را نیز بازپرداخت می کند. “


* تاثیر جنگ روسیه و اوکراین همه کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است

وی برخی از مشکلات را افزایش قیمت مواد اولیه در جنگ اوکراین و روسیه دانست و خاطرنشان کرد: روسیه و اوکراین 30 درصد غذای جهان و 70 درصد غلات جهان را تامین می کنند و جنگ بین دو کشور مشکل ساز است. به گفته قاسمی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی، اگر اوکراین نتواند در چند روز آینده رشد کند، بعید است که بحران از این هم بدتر شود و اگر جنگ کمی گسترش یابد، ممکن است بدتر شود. به آرامی

حسینی ادامه داد: در کشورهای شمال آفریقا که وابستگی بسیار بیشتری به واردات غلات دارند، قیمت غلات چندین برابر شده است. در کشورهای اروپایی مانند آلمان مشکلات زیادی وجود داشت و حتی برخی از اقلام کمیاب شد. طبیعتاً این مشکلات باعث افزایش قیمت غلات می شود.» این موضوع روی کل کشور تأثیر می گذارد، یعنی وقتی غلات در همه کشورهای دنیا افزایش می یابد، البته در کشور ما متأسفانه چون واردکننده هستیم، تأثیرش هم دارد.


* عمده مشکلات و پیامدهای افزایش پرداخت یارانه ها

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه بیشتر مشکلات بزرگی را ایجاد می کند، اضافه کرد: اولین مشکل این است که یارانه را به عنوان یارانه مشخص برای نان، ماکارونی و چند ماده غذایی در نظر بگیریم که در واقع میزان قاچاق را افزایش می دهد، زیرا متاسفانه قیمت مواد غذایی با کشورهای منطقه بسیار متفاوت است و چون ما یارانه می پردازیم، قیمت ها نیز پایین نگه داشته می شود، بنابراین قاچاق بسیار بالا خواهد بود، یعنی برای قاچاقچیان سود بیشتری دارد که به خارج از کشور قاچاق کنند.


* 5 میلیون مهاجر و غیرایرانی از یارانه نان استفاده می کنند

استاد دانشگاه اصفهان به حدود 5 میلیون مهاجر و اتباع خارجی در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود 5 میلیون مهاجر در کشورمان نان یارانه ای و غذای یارانه ای مصرف می کنند، این در حالی است که برخی به دلیل کیفیت، خانوارهای ما بیشتر از نان باز استفاده می کنند. بیشتر نان با یارانه مصرف کنید، اما مهاجران و شهروندان به راحتی از نان، ماکارونی و سایر کالاهای یارانه ای استفاده می کنند.

وی نقدینگی بالا را یکی دیگر از مشکلات اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: مشکل نقدینگی باعث می شود اقتصاد متوقف شود، مانند خودرویی که در گل گیر کرده و نمی تواند عبور کند و گل و لای زیاد باعث کاهش سرعت خودرو شده است. دولت این کار را انجام داده است: «این کار را نکنید، قیمت‌های جهانی افزایش یافته در ایران، قیمت برخی مواد غذایی نیز افزایش یافته است، افزایش 50 درصدی و افزایش درآمد برخی اقشار آسیب‌پذیر، البته این افزایش دستمزدها نیز تورم‌زا است.

حسینی پرداخت یارانه را یکی دیگر از راه حل های مشکلات ناشی از افزایش قیمت ها و حذف ارز ترجیحی عنوان کرد و ادامه داد: صهیونیست ها مهره و سرمایه در داخل کشور هستند، این گونه انتقاد می شد در حالی که این افراد جنجال ایجاد کردند. این اتفاق خیلی خوبی است و همه اقشار متوسط ​​جامعه ایران می توانند از یارانه دولتی برای نان استفاده کنند و مهاجران و ثروتمندان کمتر از جامعه استفاده کنند. البته دولت در این زمینه برنامه هایی دارد و کم کم مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع زیرساخت ها اصلاح شود.


* ارز ترجیحی مفسده و تورم زا بود

وی به حذف ارز ترجیحی اشاره کرد و افزود: ارز ترجیحی 4200 جلدی در ابتدا به حدود 26 قلم کالا و محصول اختصاص یافت اما پس از آن به 16 کالا و سپس به 11 کالا اختصاص یافت و اکنون به طور کامل حذف شده است. اواخر دولت قبل بود که متأسفانه ارز ترجیحی عاملی برای افزایش نقدینگی و فساد بود و به گفته کارشناسان تنها 25 درصد ارز ترجیحی به دست مردم می رسید و مابقی به دست سودجویان می رسید و زمانی که ارز گران شد، آن ها نیز گران شدند. آن را فروختند و اصل پول را پرداخت کردند و سودهای کلانی به دست آوردند، دیگران ارز ترجیحی را گرفتند و کالاهای غیرضروری را که در کشور تولید می شد و به قیمتی که مجانی می فروختند، وارد کردند، دیگران ارز را گرفتند و کالا وارد کردند اما مجانی فروختند. به طور کلی ارز ترجیحی مفسده و تورم زا بود، دولت باید راهکار بهتری برای مدیریت ارز ترجیحی ارائه می کرد و این موضوعی است که دولت در روزهای آینده در مورد آن تصمیم گیری خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که تغییر جهت و رویکرد بسیار مهمی در دولت ایجاد شده است. رویکرد غیرانقلابی جای خود را به رویکرد انقلابی داد که با نص صریح قرآن کریم اهل بیت(ع) و حتی برخلاف آنچه علم سیاست به ما و انسانها و تجربیات تاریخی و تاکیدات امام و رهبری ایستادند، اندیشه دولت قبل، اندیشه ای بود که جز بدبختی و بدبختی برای ملت در پی نداشت. ما باید به این تغییر جهت و رویکرد امیدوار باشیم. امروز کارمندان دولت دیگر به غرب نگاه نمی کنند، بلکه به ظرفیت های داخل کشور نگاه می کنند. اگر چه مشکلات فراوانی وجود دارد، اما خداوند بر اساس وعده خود قطعاً برکات خود را خواهد آورد. مشکلاتی وجود دارد و باید امیدوار بود.


* ترمیم میزان خسارت‌ها و بسیاری از مشکلات و زیرساخت‌های هشت ساله دولت قبل ظرف یک ماه حل نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز کسانی که با تغییر دولت و افزایش فروش و درآمدهای نفتی مطالبه و توقع ایجاد می کنند، همان افرادی هستند که در 8 سال گذشته نسبت به حجم تصادفات، عقب ماندگی ها و مشکلات عدیده سکوت کرده اند و امروز سکوت کرده اند. انتظار: «همه مشکلات باید فوراً حل شود و در عرض چند ماه به آنها بگویید که افزایش فروش نفت امروز خودبه‌خود با تغییر دولت و تغییر رویکرد و سیاست‌گذاری عمومی اتفاق نیفتاد، چه رسد به صف‌های مرغ و غیره. تسلط یافته اما هنوز حل نشده است. اگر به دولت وقت بیشتری بدهیم، برکات دیگری را خواهیم دید.

حسینی افزود: به هر حال 8 سال راه را اشتباه می رود، زیرساخت ها ایجاد نمی شود، همه نگاه ها به بیرون بود. حالا فقط به عقب نگاه کن مشکلات هنوز حل نشده است. مشکلات هم زیرساختی است. منتظر بمانیم و از مردم بخواهیم مشکلات ناشی از نقدینگی 9 برابری دولت قبل، کسری بودجه 450 تریلیون تنی، بدهی 1500 میلیارد تنی را در یکی دو سال حل کنیم، انتظارات بالا و غیرواقعی است. و انتظارات این است که مردم این را مطرح کنند. برای کسانی که می دانند خیانت است و برای کسانی که نمی دانند نشانه جهل است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید