بهره بردار غیرقانونی معدن منوجان با حکم رئیس جمهور برکنار شد


ساعت: 11:21
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885081

در پی سوء مدیریت و اعتراض 1200 کارگر معدن منوجان که بزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه است، بهره بردار آن معدن با حکم رئیس جمهور در شورای عالی معادن برکنار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از راه آرمان ، گنجینه ای از کرومیت در جنوب کرمان قرار دارد، اما شاید کمتر کرمانی بدانند که یکی از بزرگترین معادن کرومیت جهان نیز در استان کرمان واقع شده است. اما بسیاری نام معدن فاریاب را شنیده اند این معدن عظیم 70 درصد کرومیت در ایران دارد و بیشترین تولید کرومیت را در ایران دارد.

این معدن برای هزاران نفر در جنوب کرمان در شهرستان منوجان شغل ایجاد کرده است، کرومیت ثروتی با خلوص بسیار بالا است که می تواند نقش مهمی در توسعه استان کرمان داشته باشد.

معدن آسمینون منوجان شرکت معدنی فاریاب یکی از معادن مهم کرومیت کشور است که در جنوبی ترین نقطه کرمان واقع شده است.

بهره برداری از این معدن از این نظر بسیار حائز اهمیت است که یکی از استراتژیک ترین معادن فلزات کرومیت در کشور و منطقه خاورمیانه است و نقش مهمی در تولید فولاد کشور دارد.

کارگران این معدن در اردیبهشت و آذر سال گذشته برای تامین امنیت شغلی، طبقه بندی مشاغل و سایر مطالبات رفاهی خود دست به تجمع و تجمع صنفی در محور ترانزیتی کرمان – بندرعباس زدند و این مسیر برای چند روز مسدود شد.

دو نشست کارگری سال گذشته استاندار کرمان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران منجر به برگزاری این مراسم شد، در همین حال مدیر معدن فاریاب کرومیت با وعده‌هایی از جمله انعقاد قرارداد یک ساله با کارگران و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و استفاده از ظرفیت مدیران خبره. بومی از ادامه تجمعات جلوگیری کرد.

متاسفانه به دلیل سوء مدیریت در بزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه، هر ساله تجمعات کارگری و مسائل امنیتی در شهرک منوجان احاد شاهد بودیم.

1200 کارگری که علیرغم تاخیر در پرداخت حقوق و مزایا و تامین نشدن مطالبات خود برای فعالیت های تولیدی مانند معدن و شرایط، تا پایان قرارداد یک ساله کارگران نیز پیشرفت خوبی داشته اند.

اما از اول خرداد 1401 با پایان یافتن قراردادهای سال گذشته، انعقاد قرارداد با شرکت های پیمانکاری و همچنین لحظه انعقاد قراردادها، کارفرما باز هم موفق به توافق با کارگران نشد و اعلام کرد تعلیق به دلیل عدم امضای قرارداد توسط کارگران.

متأسفانه علیرغم تذکرات مداوم مسئولان و پیگیری های مکرر، کارفرما به وعده های خود در خصوص معیشت کارگران و رعایت نکات ایمنی در محیط کار عمل نکرده و تعطیلی معدن را نادیده گرفته است.

برای حل مشکل بیش از 10 جلسه تخصصی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پنج جلسه در فرمانداری و چندین جلسه در فرمانداری منوجان برگزار شد.

در حالی که سوء مدیریت شغل بیش از هزار کارگر زحمتکش و خانواده های آنها را به خطر انداخته است.

شکرالهی نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی استان کرمان در نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به تعطیلی و اعتراضات معیشتی، رفاهی و ایمنی بیش از هزار کارگر معدن آسمینون واقع در تهران شد. جنوب استان کرمان

این نماینده تصریح کرد: معدن کرومیت آسمینون به فردی واگذار شده که با وجود درآمد هنگفت از محل معدن، از پرداخت حقوق قانونی کارگران محروم زحمتکش خودداری کرده است.

وی با اشاره به تعطیلی 2 ماهه این معدن گفت: پس از اعتراضات شدید کارگری موضوع برکناری بهره بردار این معدن در دستور کار هیات تامین استان قرار گرفت.

نماینده مردم کهنوج، فاریاب، رودبار جنوب، قلاگنج و منوجان در شورای اسلامی شهر تصریح کرد: با نظر رئیس جمهور موضوع خلع ید از بهره بردار در دستور کار شورای عالی معادن قرار گرفت و شورای عالی معادن موضوع خلع ید تصویب و به سلسله مراتب اداری ابلاغ خواهد شد.

وی از جمله تخلفات این اپراتور را رعایت نکردن مسائل ایمنی محیط زیست و عدم پرداخت معیشت عنوان کرد.

شکرالهی به شعار سال مقام معظم رهبری به نام تولید دانش بنیان، اشتغال زایی اشاره کرد و گفت: فعالیت های استثماری خلاف شعار رهبر معظم انقلاب است که به فضل الهی معزول شدند.

اما این را هم باید در نظر داشت که شهرهای جنوبی استان کرمان از محرومیت عمیقی رنج می برند و ایجاد زیرساخت های اقتصادی در این شهرها برای توسعه اقتصادی بسیار موثر است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید