کشف بزرگترین معدن مس و طلای کشور در انبار غله ایران/ معدن جانجا; رونق و شکوفایی سیستان و بلوچستان


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908876

با توجه به سطح اکتشافات انجام شده، معدن مس جنجا یکی از بزرگترین معادن جنوب شرق کشور است و با ادامه فعالیت های اکتشافی، ذخایر این معدن رو به افزایش و بهره برداری از ذخایر مس جنجا در حال افزایش است. می تواند علاوه بر توسعه اقتصادی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی شود و تأثیر مستقیمی بر گردشگری منطقه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، مهرماه سال گذشته گواهی افتتاح یکی از بزرگترین معادن مس کشور صادر شد و به گفته مدیرعامل شرکت تولید و تامین مواد معدنی ایران، معدن مس و طلای جنجا در شهرستان نیمروز و یکی از معادن در سطح جهانی به شمار می رود.

با توجه به اهمیت زیاد و روزافزون مس و وجود ذخایر غنی مس در کشور، شرکت «وامادان» تصمیم گرفت با ورود به این حوزه از ذخایر مس در منطقه «جنجه» بهره برداری کند. جذب سرمایه گذار برای بهره برداری از این معدن سال گذشته توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) در مزایده کنسرسیوم معدنی به سرپرستی شرکت توسعه معادن و فلزات با حضور شرکت های بزرگی چون چادرملو، گلغر، گهرزمین، سرمایه گذاری غدیر و تجلی واگذار شد. معادن و فلزات.


این معدن با توجه به میزان اکتشافات انجام شده با ذخیره تعریف شده 101 میلیون تن و ذخیره احتمالی 202 میلیون تن مواد معدنی یکی از بزرگترین معادن جنوب شرق کشور است.


بر اساس تعهد سرمایه گذار، در پنج سال آینده با احداث کارخانه تولید کنسانتره مس (ظرفیت سالانه حداقل 130 هزار تن) و ایجاد صنایع پایین دستی، شرایط برای رشد تولید فراهم خواهد شد. و ایجاد اشتغال در این منطقه است.


با انجام بررسی های تکمیلی و قرار دادن قطعات مختلف مانند کارخانه، سد، دپو تا پایان سال انجام می شود و از ابتدای سال آینده عملیات اجرایی این پروژه آغاز می شود. مطالعات و آزمایشات مربوط به نمونه های شناخته شده و آزمون های پردازشی نیز توسط مشاوران مربوطه انجام می شود. کمبود زیرساخت ها از جمله آب و غیره نیز از جمله نکاتی است که باید در محاسبات لحاظ شود. که مشاوران مربوطه در بخش های آب و برق در حال بررسی سناریوها و طرح های مرتبط هستند.


پروژه مس جنجا با توجه به اهمیت آن و اینکه یکی از پروژه های پیش برنده دولت است مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و باید برای رفع مشکلات این پروژه حمایت بیشتری صورت گیرد اما متاسفانه در سال جاری مورد حمایت قرار نمی گیرد. بحث عملیاتی که امیدواریم به این سمت سوق داده شود.


تامین امنیت، توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه مردم منطقه از اثرات اجرای پروژه مس جنجا است که همراه با توسعه معدن و احداث تاسیسات فرآوری انجام می شود.



پروژه جنجا نیمروز را از سایر پروژه های مس متمایز می کند

امین صفری معاون معادن و صنایع معدنی وامدان پروژه جنجا نیمروز را با سایر پروژه های مس متفاوت دانست و گفت: با توجه به کمبود زیرساخت های مورد نیاز برای استخراج معادن در سیستان و بلوچستان و نیروی کار متخصص در این منطقه قابل مقایسه نیست. با سایر استان های معدنی مانند کرمان و یزد.


معاون وزیر معادن و صنایع معدنی ادامه داد: میزان ذخایر معدنی حدود 300 میلیون تن با عیار 0.26 درصد است. به دلیل کم بودن میانگین محتوای معدن، حجم عملیات بسیار بالاست و اینکه کارخانه های مشابهی با این کیفیت در کشور وجود ندارد و نیازمند فناوری و تحقیقات شرکت های معتبر است. حجم فعالیت های معدنی در این حوزه معدنی بالا خواهد بود و باید سالانه 70 تا 80 میلیون تن عملیات معدنی انجام شود.

وی بیان کرد: مهمترین چالش پروژه جانمایی قطعات مختلف است که به دلیل عدم انجام مطالعات تکمیلی در داخل و خارج محوطه و همچنین مسدود شدن بخشهایی از مناطق اطراف توسط نهادهای دیگر از جمله طبیعی منابع و انرژی هسته ای، شرایط اولیه استقرار مربوط به مشکلاتی است که با تکمیل یافته ها و پیگیری با نهادهای مربوطه، مشکلات اولیه برطرف می شود.


صفری بیان کرد: با اجرای این طرح حدود 1500 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و میزان اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده چندین برابر این رقم خواهد بود با توجه به اینکه معدن مس جنجا در مناطقی با بیشترین نرخ بیکاری قرار دارد، این میزان شغل ایجاد بسیار موثر این است که بومیان حافظ مواد معدنی شوند و از مهاجرت در این شهرها جلوگیری شود.



معدن مس و طلای یانژا وارد مرحله میدانی و ارزیابی زیست محیطی شده است


داود شهرکی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: معدن مس و طلای جنجا یکی از معادنی است که در اواخر سال 1398 در شهرستان نیمروز با ذخیره بیش از حد شناسایی شد. یک میلیارد تن و با اکتشاف و کشف ذخایر بیشتری پیدا می شود.


وی با بیان اینکه این معدن به یکی از بزرگترین معادن کشور تبدیل می شود، افزود: در فاز اول پروژه جنجا قرارداد اعلام و زمین واگذار شد و در فاز اول ساخت کارخانه و تولید کنسانتره مس توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا وارد مرحله جدیدی از عملکرد خود شد که به توسعه معدنی و صنعتی منطقه سرعت بخشید.


معاون اقتصادی استانداری با اشاره به مرحله اجرای این معدن ادامه داد: این پروژه در مرحله ارزیابی زیست محیطی است که مقدمات آغاز کار میدانی از جمله احداث کارخانه، تشکیل کارگاه ها را فراهم می کند. و امکانات فنی و طراحی، حمل و نقل و پیش بینی معدن لوله کشی و ال.


شهرکی با اشاره به اشتغالزایی در پروژه معدن جانجا گفت: این پروژه در مدت بهره برداری بیش از هزار نفر را به صورت مستقیم مشغول به کار خواهد کرد و طراحی سایت، مطالعات ارزیابی زیست محیطی باید توسط نیروی کار محاسبه شود تا وارد فاز اجرایی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید