رونق طلای سفید در سیستان و بلوچستان/ چهار شهرستان استان مشمول طرح آزمایشی کشت پنبه شدند

ساعت: 15:10
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1788554

با مشارکت دو شرکت زرین دشت فارس و آستان قدس رضوی، 4 هکتار از اراضی کشاورزی در شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور، تفتان و هش برای کشت پنبه موافقت شد.

سیستان و بلوچستان کشورهای طلای سفید هستند و تنها استان هایی هستند که می توان سالی دو بار در آن پنبه کشت کرد، هم در شمال و هم در جنوب.

این منطقه از کشور که زمانی یکی از حاصلخیزترین مناطق پنبه کشور بود، در سال 1945 میلادی به دلیل شیوع آفت کرم قرمز در برخی مناطق ممنوع شد، به طوری که با وجود پیشرفت علم و فناوری، در اطراف این ممنوعیت 60 سال است که اجرا می شود.

اما با وجود اینکه در سیستان و بلوچستان کارخانه بافندگی وجود دارد، کشت پنبه در این استان می تواند یکی از عوامل مهم برای رونق کشاورزی و صنایع تبدیلی و در کنار آن ایجاد اشتغال پایدار باشد.

با این حال، در حالی که هزاران هکتار از اراضی مستعد کشت پنبه در سیستان و بلوچستان به ویژه در ایران رها شده است، از یک سو بزرگترین کارخانه جنوب شرق کشور در تامین و تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه است. از سوی دیگر علیرغم اینکه هند و پاکستان نیز مانند ما با مشکل شیوع آفات مواجه هستند و صادرات پنبه به این دو کشور مدتی است کاهش یافته است، اما همچنان بسیاری از پوشاک به خارج از مرزها وارد می شود. همان محصول پنبه تولید شد.

اکنون پس از دهه ها برش پنبه، به طناب جهش و مرزهای تولید تبدیل شده است که بار دیگر سفید می شود.

امانولا توگی، معاون کشاورزی جهاد کشاورزی در بهسازی استان با حضور در مراسم برداشت مکانیزه پنبه در بمپور گفت: کارخانه و سایر کارخانجات کشور این ماده فرصت بی نظیری را برای توسعه کشت پنبه در منطقه فراهم کرد.

وی گفت: به منظور انتخاب بهترین زمان کشت پنبه با مشارکت دو شرکت زرین دشت فارس و آستان قدس رضوی با 5 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های ایرانشهر، بمپور، تفتان و هش برای کشت پنبه موافقت شد.

معاون بهبود اصلاح اصلاح نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در این راستا به منظور تعیین مناسب ترین رقم پنبه با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بلوچستان و منابع طبیعی، به منظور تعیین مناسب ترین رقم پنبه، با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی بلوچستان، به منظور تعیین مناسب ترین رقم پنبه اقدام شد. 10 رقم پنبه خیلی زود، زودرس و خاک رس متوسط ​​کاشته شد و با توجه به نتایج بهترین زمان برای کشت پنبه در سال برداشت فعلی بهمن ماه است.

وی افزود: با وجود اینکه در سال برداشت گذشته دو بار کشت پنبه انجام شده است اما در بهمن ماه امسال کشت در سطح وسیعتر و به صورت قراردادی در استان انجام می شود.

توگی گفت: در راستای مکانیزه شدن کشت این محصول دو دستگاه کاشت پنبه خریداری و در اختیار شهرستان ها قرار گرفت.

گفتنی است، کاشت مجدد پنبه در سیستان و بلوچستان با تلاش سازمان جهاد کشاورزی و اخذ مجوز از سازمان حفظ نباتات انجام شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید