قطار طلای سفید مازندران/ حسرت روزهای خوب پنبه داری در دل کشاورزان می ماند


ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: 20/08/1401
کد خبر: 1910137

وسعت طلای سفید به چند روستای شرق مازندران محدود شد و بیشتر استان ها با کشت پنبه خداحافظی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، وسعت مزارع پنبه در مازندران به سختی به هزار هکتار می رسد و در حالی که در گذشته های نه چندان دور مزارع طلای سفید از شرق تا غرب گسترده و پراکنده بود، اما در طول چند دهه قیمت پایین و باعث شد. هزینه های بالا جایگزین کشت محصولات دیگر در مزارع پنبه شد.

در حال حاضر 95 درصد پنبه مازندران در بهشهر کشت می شود و ارقام مختلفی مانند گلستان، ساجدی، سفید، لطیف و غیره وجود دارد اما در گذشته کشتزارهای پنبه از محمود آباد به شرق استان گسترش یافته و به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، با آن مواجه بوده است. توسط برخی از کشاورزان، آنها به مقدار محدود در شرق استان پنبه می کارند.

روستای کارا تپه را می توان مهد تولید پنبه در مازندران نامید و با اینکه فصل پنبه برداری به پایان رسیده است، زنان همچنان مشغول جداسازی بوته ها و بوته های پنبه هستند و روزها و شب ها را به این کار می گذرانند.

یک بانوی روستایی که تاکنون چهار مزرعه پنبه برداشت کرده است، می افزاید: هر ساله دومین محصول پنبه را می کاریم و خوشبختانه عملکرد راضی کننده است.

گیلک با اشاره به اینکه استقبال کشاورزان از کشت پنبه در سال های اخیر فراگیر شده است، خواستار حمایت دولت از پنبه کاران شد.

بانوی دیگری که سعی در پنهان شدن از بوته های طلای سفید داشت به مشکلات تولید پنبه اشاره کرد و افزود: قیمت پنبه پایین است و از دولت می خواهیم که برای افزایش نرخ برنامه ریزی کند.

مریم احمدی افزود: لازم است قیمت خرید پنبه قبل از کاشت یا برداشت اعلام شود تا کشاورز بر اساس آن هزینه های خود را مدیریت کند زیرا هزینه سم، کود و نهاده ها زیاد است.

وی به خشکسالی به عنوان یکی از مشکلات پیش رو اشاره کرد و گفت: امسال خشکسالی و کمبود منابع آبی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی قیمت خرید پنبه را بین 25 تا 29 هزار تومان ذکر کرد و گفت: ابتدا پنبه با قیمت 30 هزار تومان و در صورت افزایش قیمت پنبه بسته به قیمت سموم و مواد اولیه خریداری شد.

خشکسالی و کمبود منابع آبی، سنتی بودن برداشت و افزایش هزینه ها، کشت پنبه را در مازندران سخت و طاقت فرسا کرده است و انگیزه جوانان را برای ادامه کار نیاکان خود کاهش داده است.مراقبت از محصول مستلزم کارهای زیادی است. مشکل، او مراقبت و حفاظت از محصول را یکی از نگرانی ها عنوان کرد.

وی بیان کرد: در صورت افزایش قیمت پنبه، اشتیاق کشاورزان و خانواده های آنها برای کشت بیشتر می شود، زیرا روند کشت تا برداشت محصول بسیار پر زحمت است و به عنوان مثال برای هر محصول باید چندین بار وجین انجام شود.

وی با بیان اینکه امسال این آفت به محصول ضربه زده است، تصریح کرد: به تاجران و دلالی هایی که از شهرستان می آیند پنبه می فروشیم.

این کشاورز با بیان اینکه در گذشته پنبه‌چینی با آداب و برنامه‌های خاصی انجام می‌شد و در حال حاضر وسعت مزارع پنبه‌کاری محدود و کاهش یافته است، گفت: امسال شرایط آب‌وهوایی برای تولید محصول مناسب بوده اما همچنان پنبه از طریق آن تولید می‌شود. واسطه فروخته شد

بیشتر پنبه مازندران در روستای کارا تپه می روید و ساقه ای از طلای سفید دارد. کمبود منابع آبی یکی از موانع توسعه کشت پنبه است، از سوی دیگر تامین بذر و خرید تضمینی آن از الزامات پنبه کاران است. هزینه های بالای برداشت نیز برای همه کشاورزان مشکل ساز است.

گلمرضا کنبری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از وجود 620 هکتار مزارع پنبه در این شهرستان خبر داد و از اجرای طرح تغذیه کشتزارهای پنبه در روستای کارا تپه خبر داد و گفت: این طرح در یک طرح اجرا شده است. مسجد یک هکتاری “

وی با بیان اینکه 280 پنبه کار در منطقه به صورت فعال مشغول به کار هستند، گفت: سطح زیرکشت پنبه در سال جاری نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش داشته و در هر هکتار سه تا چهار تن پنبه تولید شده است.

این مسئول با بیان اینکه افزایش قیمت پنبه باعث استقبال کشاورزان از کشت این محصول شده است، گفت: ارقام لطیف و مای 344 بیشترین تولید را در منطقه دارند.

قنبری کشت مکانیزه پنبه را از جمله دستاوردها برشمرد و گفت: امیدواریم در سال های آینده روند برداشت نیز مکانیزه شود.

برداشت پنبه در مناطق مختلف مازندران در تابستان به پایان رسید و اکنون زنان روستایی مشغول برداشت پنبه هستند و باید محصول را به صورت علی الحساب و چک به بازرگانان بفروشند.

مازندران در گذشته مهد طلای سفید بود و به دلیل پایین بودن قیمت خرید و نبود تجهیزات و امکانات لازم، هزینه های بالای تولید کشت پنبه به فراموشی سپرده شد. در حال حاضر کشت پنبه فقط در اراضی و مزارع دو شهرستان شرقی مازندران انجام می شود و سایر مزارع سال هاست که پنبه و طلای سفید به خود ندیده اند و این محصول به استان های دیگر از جمله همسایه شرقی در گلستان کوچ کرده است. .

در دهه 50 سطح زیر کشت پنبه در مازندران 45000 هکتار بود که در دهه 70 به 16000 هکتار، در دهه 80 به کمتر از 2000 هکتار و در دهه 90 تقریباً به صفر رسید. زمان بر بودن کشت محصولات آب بر، تبدیل مزارع طلای سفید به باغ و شالیزار و در برخی مناطق به ویلا، مازندران را از روزهای خوش کشت پنبه و از سوی دیگر سیر صعودی را از دست داد. در قیمت سایر محصولات و بسته بندی حمایت از کلزا و دانه های روغنی طلای سفید را از چرخه خارج کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید