برداشت سنتی پنبه از مشکلات پیش روی کشاورزان خراسان شمالی

ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779177

معاون اصلاح اصلاح نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت؛

محمدجواد تشکری گفت: با توجه به اینکه اراضی کشت پنبه در این استان از کشاورزان خرد است، امکان استفاده از کمباین پنبه در این اراضی وجود ندارد، در نتیجه کشاورز و خانواده وی این محصول را به صورت دستی برداشت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدجواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصرترک با بیان اینکه در سال 1400 در استان خراسان شمالی سطح زیر کشت پنبه 9 هکتار بوده است، گفت: 070002 تن زیر کشت پنبه در استان خراسان شمالی بوده است. پنبه از مزارع استان برداشت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال کشاورزان این استان هیچ نگرانی بابت فروش پنبه نخواهند داشت، گفت: امسال قیمت پنبه افزایش یافته است و تعدادی از کشاورزان به صورت قراردادی با کارخانه های پنبه رشد کرده اند که این کارخانه ها نیز هستند. محصول از آنها محصول را با قیمت فعلی خریداری می کنند.

این مقام مسئول افزود: افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی این محصول باعث افزایش قیمت پنبه در کشور نیز شده است.

تشکری یکی از مشکلات پیش روی پنبه کاران را برداشت سنتی این محصول عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه زمین های کشت پنبه در این استان کم است، امکان استفاده از کمباین پنبه در این مناطق وجود ندارد و در نتیجه اراضی در این مناطق امکان پذیر نیست. خود کشاورز و خانواده اش این محصول را با دست برداشت می کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به وجود دستگاه کمباین پنبه در استان گفت: این دستگاه در زمین های کشاورزی سطح بالا مورد استفاده قرار می گرفت.

وی استفاده از کیسه های پلاستیکی در زمان برداشت محصول را یکی از مشکلات تولید پنبه در این استان برشمرد و تصریح کرد: الیاف نایلون با الیاف پنبه مخلوط شده و باعث کاهش کیفیت این محصول و در نتیجه کاهش قیمت آن می شود.

معاون اصلاح نباتات سازمان کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: از کشاورزان خواسته شده هنگام برداشت پنبه از کیسه های پلاستیکی استفاده نکنند و به جای آن از کیسه های چت استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید