سیستان و بلوچستان اولین تولیدکننده آب در کشور/ طلای سیاه بلوچستان نیازمند حمایت سرمایه گذاران است


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: 1401/04/16
کد خبر: 1881524

سیستان و بلوچستان با داشتن شرایط آب و هوایی تقریبا گرمسیری، گرم و مرطوب، منبع تولید متنوع ترین میوه های گرمسیری کشور است و حتی در تولید برخی میوه ها در ایران بی نظیر به حساب می آید که مهمترین آنها خرما است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، خرما به عنوان میوه ای خاص و مقوی همواره مورد توجه بوده است تا جایی که خداوند بارها در قرآن کریم از نخل و خرما یاد کرده است، به گونه ای که امروزه مسلمانان میوه به دلیل تأکید ائمه عطار (ع)، قرآن کریم و همچنین خواص شگفت انگیز آن، یکی از میوه های بهشتی است.


مصرف خرما فواید زیادی دارد از جمله کاهش کلسترول، پیشگیری از شب کوری، بهبود کم خونی، درمان یبوست، درمان اسهال، درمان سرطان معده، حفظ سلامت سیستم عصبی، درمان آلرژی، حفظ سلامت دندان ها و حفظ سلامت پوست.


خرما در 15 استان ایران کشت می شود و کشور دارای بیش از 250 هزار هکتار نخلستان است و از میان استان های خرما، پنج استان بیش از 99 درصد خرمای کشور را تولید می کنند.


به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، این استان از نظر سطح زیر کشت با حدود 63 هزار هکتار نخیلات رتبه نخست را دارد.

در رتبه های بعدی استان های خوزستان با 35 هزار هکتار، بوشهر با حدود 34 هزار هکتار، هرمزگان با 33 هزار هکتار، فارس با 31 هزار هکتار و جنوب کرمان با 30 هزار هکتار قرار دارند.


اردشیر شهرکی افزود: استان سیستان و بلوچستان از نظر تولید با تولید سالانه بیش از 250 هزار تن خرما رتبه نخست کشور را دارد.



مشکلات نخل کاران

خرمای سیستان و بلوچستان با این ویژگی های خاص نیز با مشکلات و چالش های مهمی مواجه است که توجه بیشتر مسئولان و متولیان جهاد کشاورزی را می طلبد.


9432ef0a d308 4e69 b2ba f2a82a721541 خبر خاکستری

نخل کاران سراوانی، عدم وجود برند خرما در سیستان و بلوچستان به ویژه سراوان که قطب تولید خرما در این استان است، یکی از مشکلات و چالش های پیش روی نخل کاران جنوب شرق کشور است. .

برخی کشاورزان نبود صنعت بسته بندی، خرید خرمای نارس از نمایندگی ها و فروش آن با برندها و نام های مختلف را از مهم ترین مشکلات خود عنوان کردند.


یکی از نخل کاران سراوانی گفت: خرما به صورت عمده از تجار و دلالان خریداری می شود که پس از بسته بندی با برند مورد نظر خود، آن را صادر می کنند.

افزایش ظرفیت سردخانه خرما در سیستان و بلوچستان

اردشیر شهرکی; مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیش از 100 نوع خرما در استان تولید می شود که بیشترین رقم آن مضافتی است، افزود: در اکثر شهرستان های جنوبی کشور تولید خرما داریم. استان با شهرستان سراوان به عنوان قطب تولید خرما. در استان مطرح می شود.

وی افزود: خرمای تولیدی استان علاوه بر سایر استان ها به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و روسیه صادر می شود.


شهرکی گفت: فرآوری خرما با ظرفیت 15 هزار تا 280 تن در حال حاضر در استان انجام می شود و بیشترین فرآوری ها شامل شکلات خرما، کلوچه خرما، قهوه خرما، رب خرما و کلوچه خرما در کارگاه ها و کارخانه های فرآوری است. خرما در حومه شهر آن تولید می شود.


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه در گذشته به دلیل کمبود کارگاه های بسته بندی خرما در استان، خرما با برندهای دیگر صادر می شد، گفت: در حال حاضر با افزایش ظرفیت کارگاه های بسته بندی خرما در استان تا سقف 48850 تن خرمای تولیدی استان با برند خود استان صادر می شود.


وی نبود سردخانه با ظرفیت بالا در گذشته را یکی دیگر از دلایل فروش عمده خرما در استان عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ظرفیت سردخانه به 78 هزار و 600 تن افزایش یافته است و برای رفاه و حفظ بهتر آن برنامه داریم. خرما از کشاورز است در آینده سردخانه های 100 تنی در حاشیه باغ ها راه اندازی خواهیم کرد.


05dc193e 9c75 4d5b a1c7 860157b5c1ae خبر خاکستری

یکی از اهالی منطقه به نام “ملکساده” که در سال 1397 کارخانه فرآوری خرما را در نقطه صفر مرزی احداث کرد، در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: در این کارخانه محصولات بیسکویت خرما، شکلات خرما، خمیر خرما، کیک خرما، پودر قهوه خرما و پودر مغز خرما با برند خود استان تولید و بسته بندی شده و به بازار داخلی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود.


وی افزود: شکلات خرمایی و کلوچه خرمایی دو محصول این کارخانه در سبد غذایی رایگان گنجانده شده است و در جلسه ای که با معاون وزیر جهاد کشاورزی داشتیم و در تست محصولات تولیدی کارخانه ما این محصولات را دریافت کرد. خیلی خوب و اگر بتوانم قول حمایت برای رسیدن به تولید بالا را داد.


وی از سرمایه گذاران خواست تا این کارخانه را در تولید انبوه فرآورده های فرآوری خرما یاری کنند تا بتواند محصولات را با برند معروف استان خود به کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی صادر کند.


در مجموع، اگر بخواهیم مزایا و فرصت های از دست رفته استان سیستان و بلوچستان از جمله پایتخت نهفته در قلب بلوچستان را بشماریم، ساعت ها و سال ها زمان می برد، بنابراین به این نتیجه می رسیم که نامگذاری این منطقه حاصلخیز اسلامی وطن چون لیشن اصلا شایسته نیست پس بهتر است او را مظلوم تعبیر کنیم زیرا با وجود همه نعمت هایی که خداوند داده هنوز مردمش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید