آیا فاطمی امین با حکم رئیس جمهور برکنار می شود؟

در جلسه علنی روز گذشته استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شد. بحث استیضاح وزیر صمت در تیرماه نیز مطرح شد اما کلیباف، رئیس مجلس از دولت خواست تا دو ماه فرصت دهد تا وزارت صمت را جدا کند. اما با وجود گذشت بیش از دو ماه از آن زمان، تفکیک وزارت صمت انجام نشد و در نهایت وزیر صمت بار دیگر استیضاح شد.

دیدار رئیس جمهور با استیضاح های وزیر صمت
لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به دیدار رئیس جمهور با استیضاح های وزیر صمت گفت: این جلسه به دعوت وزیر صمت برگزار شد. دفتر رئیس جمهور آقای رئیسی در دیدار با اینجانب و دو استیضاح دیگر، اقدامات نمایندگان در کلیه امور نمایندگی اعم از استیضاح، مشاوره و استیضاح را برای حفاظت و استفاده از این ابزار از جمله وظایف نمایندگان بررسی کردند. او هیچ توصیه ای برای پرهیز از استیضاح وزیر صمت نکرد. وی ادامه داد: به نظر من دیدار رئیس جمهور با نمایندگان استیضاح برای این بود که آقای رئیسی نظرات استیضاح ها و پاسخ هایی را که وزیر صمت باید بدهد، ارزیابی کند.

این نماینده مجلس در خصوص نظر رئیسی درباره تفکیک وزارت حریم خصوصی گفت: دولت لایحه تفکیک وزارت حریم خصوصی را تصویب کند. اما احتمالاً فکر می کنند طرحی که قبلاً در مجلس بود باید دوباره در دستور کار قرار گیرد. بنابراین هنوز تصمیمی در خصوص جدایی وزارت صمت گرفته نشده است. آقای رایضی با جدایی وزارت صمت موافق بود و احساس می کرد که باید وزارت بازغانی ایجاد شود. بنابراین مجلس و دولت باید در جلسه ای برای شکستن سکوت چاره اندیشی کنند.

سیاهکلی در خصوص تعداد امضاها برای استیضاح وزیر صمت، خاطرنشان کرد: استیضاح در سایت 31 امضا دارد. اما در واقع حدود 40 امضا وجود دارد که ما وقت نکردیم این امضاها را در سایت ثبت کنیم. وی ادامه داد: وزیر 10 روز کاری فرصت دارد به دادگاه بیاید. به نظر می رسد در 19 آبان وزیر برای استیضاح در دادگاه حاضر شود. این نماینده مجلس با اشاره به تلاش دولت برای عقب نشینی استیضاح، ادامه داد: طبیعی است که دولت باید برای عقب نشینی استیضاح تلاش کند. اما وزیر صامت دو بار به کمیته استیضاح آمد و هر دو بار نتوانست از کمیته رای اعتماد بگیرد.

فشار بر نمایندگان مردم برای پس گرفتن امضاها
احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز و یکی از نمایندگان استیضاح وزیر صمت در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از عملکرد وزیر صمت گفت: کشور با مشکلات بزرگی در حوزه صمت مواجه است. حوزه تولید که البته همه این مشکلات مربوط به وزیر صمت نیست و مربوط به سیاست های اساسی دولت است که باید در مسیر رونق تولید قرار گیرد. اما این طوری نیست. وزیر صمت نتوانسته است نشان دهد که می تواند شرایط فعلی را تغییر دهد و نتیجه اصلاحات را نمی بینیم. وی با اشاره به فشارهایی که به نمایندگان برای پس گرفتن امضا برای استیضاح وزیر صمت وارد شد، تاکید کرد: فشارهای زیادی بر نمایندگان استیضاح برای پس گرفتن امضا وجود داشت. اما دولت شکست خورد. این نماینده مجلس ادامه داد: تفکیک وزارت حریم خصوصی هم مطرح شد که کذب محض بود. چون دولت برای جدایی نیاز به تصویب مجلس داشت. اما دولت با این مشکل زمان می خرد تا بتواند رضایت عوامل استیضاح را جلب کند. اما شکست خوردند.

صنعت خودرو در حیاط خلوت دولت
از سوی دیگر مصطفی رضا حسینی قطب آبادی نماینده شهربابک و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با «دنیای اختیار» در مقابل استیضاح وزیر صمت گفت: در حال حاضر وضعیت دولت، صلاح نیست وزیر صمت در حال تغییر است.

آقای فاطمی امین جوان و با تجربه است. بعضی جاهایی که ما از او انتظار داریم کار کند، دست او نیست. وی ادامه داد: یکی از محورهای استیضاح بحث واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی است. اما این حوزه در دست آنها نیست، دیدگاه حاکمیت است. آنها 43 سال است که تلاش می کنند این کار را انجام دهند. اما هیچ کس موفق نشد و بعد از آن هیچ کاری در این زمینه انجام نخواهد شد. چون صنعت خودرو حیاط خلوت دولت هاست. این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از ایرادات وارده به وزیر صمت استفاده از معاونان و مدیران است که باعث سرخوردگی و عدم پیشرفت پروژه ها شده است. بنابراین باید در حوزه مدیریت اصلاحاتی صورت گیرد. فاطمی امین مرد مناسب برای وزارت صمت است و امیدوارم رای استیضاح صادر نشود.

خود رئیس جمهور فاطمی امین را جابجا می کند
رضا حسینی گفت: به نظر می رسد آقای رئیس جمهور اجازه نمی دهد استیضاح صورت بگیرد. با توجه به اینکه وزیر صمت استیضاح شده است، آقای رئیسی می توانند کارنامه خود را منتقل کنند و از فاطمی امین در جای دیگری استفاده کنند تا استیضاح در دولت آنها انجام نشود. برداشت من از شخصیت آقای رئیسی این است که او خواهان استیضاح در دولتش نیست و انتقال آرام قدرت را انجام خواهد داد. این عضو کمیسیون صنعتی ادامه داد: تقسیم بندی وزارت صمت برای وقت گذرانی بود و فرار برای به تعویق انداختن چند ماهه استیضاح برای ایجاد تعامل بین دولت و نمایندگان بود. در همین رابطه مصطفی میرسلیم نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به مشکلات عدیده وزارت حریم خصوصی گفت: وزیر حریم خصوصی وظایف زیادی بر عهده دارد و او نیز مسئولیت دارد. نتوانست به تمام مسئولیت های خود عمل کند. وزیر صمت پس از طرح استیضاح وعده هایی به نمایندگان داد. اما این وعده ها عملی نشد. پاسخ وزیر سکوت استیضاح ها را قانع نکرد. وی با بیان اینکه مخالف تفکیک وزارت حریم خصوصی است، تاکید کرد: تفکیک وزارت حریم خصوصی خلاف سیاست کلی است و نباید دولت را گسترش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید