به تعویق افتادن سن بازنشستگی؛ از انزوای مردم جلوگیری کنید

به تعویق افتادن سن بازنشستگی؛  از انزوای مردم جلوگیری کنید

روز جدید یک جمعیت شناس با اشاره به تعویق سن بازنشستگی پیشنهادی در بودجه 1401 گفت: در حال حاضر اگر فردی در سنین بالاتر و با تجربه کار فکری انجام دهد به نفع خود و جامعه است زیرا کسانی که بازنشسته می شوند منزوی و از جامعه حذف می شوند. اکنون که در صحنه اجتماعی حضور دارند، کمتر منزوی شده اند و می توانند از نظر تخصصی به جامعه خدمت کنند.

شهلا کاظمی پور با اشاره به موضوع به تعویق انداختن سن بازنشستگی مطرح شده در لایحه بودجه سال 1401 گفت: معمولا در کشورها سن بازنشستگی بر اساس امید به زندگی تعیین می شود، زمانی که کشورها 75 سال امید به زندگی داشته اند، بازنشستگی. سن حدود 65 سال بود. اکنون، اگر این وضعیت ثابت بماند و امید به زندگی افزایش یابد، صندوق‌های بازنشستگی از نظر مالی آسیب خواهند دید، زیرا بسیاری از کشورها به مرور زمان سن بازنشستگی را اصلاح و افزایش داده‌اند. بنابراین در کشور ما اگر بخواهیم تجدید نظر کنیم باید سن بازنشستگی را افزایش دهیم.

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر افراد در سن بازنشستگی آمادگی این امر را دارند؟ وی تصریح کرد: زمانی کارها دستی بود اما اگر فردی در سنین بالا و با تجربه بیشتر کار فکری انجام دهد به نفع خود و جامعه است زیرا کسانی که بازنشسته می شوند منزوی و از جامعه دور می شوند. . . اکنون که در صحنه اجتماعی حضور دارند، کمتر منزوی شده اند و می توانند از نظر تخصصی به جامعه خدمت کنند.

کاظمی پور افزود: البته در زمینه اشتغال نیز می توان گفت که اشتغال زایی رو به کاهش است. ما باید به تعویق انداختن سن بازنشستگی برای مشاغلی که نیاز به تجربه بیشتری دارند و تمرکز بیشتر روی افراد حرفه ای است، فکر کنیم. اما برای افرادی که سخت کوش هستند و کار سختی انجام می دهند بهتر است بدنشان حتی زودتر خسته شود.

وی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه «افزایش سن بازنشستگی مغایر با قانون حمایت از خانواده و جوانان است»، گفت: این طرح به یکباره اجرا نمی شود و مرحله به مرحله اجرا می شود. به نظر می رسد برای بالا بردن سن بازنشستگی باید سراغ مشاغل تخصصی و کارآفرین بروند.

دیدگاهتان را بنویسید