احتمال به تعویق افتادن مذاکرات در وین به بعد از انتخابات کنگره؛ احیای برجام در خطر نابودی بود

احتمال به تعویق افتادن مذاکرات در وین به بعد از انتخابات کنگره؛  احیای برجام در خطر نابودی بود

روز جدید یک مجله آمریکایی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا (8 نوامبر – 17 نوامبر 1401) و لزوم بازنگری مفاد برجام از احتمال به تعویق انداختن مذاکرات در وین به بعد از انتخابات مذکور خبر داد. توافق در این موسسه

مجله پولیتیکو در گزارشی از واکنش آمریکا به پاسخ ایران به اتحادیه اروپا نوشت: آمریکا پاسخ ایران را وارونه خواند و اکنون مذاکرات هسته ای در خطر نابودی است.

اختلافات عمیق و شدیدی بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در مورد بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد و این روزها تلاش جمهوری خواهان برای جلوگیری از بازگشت واشنگتن به برجام و تصمیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در … این موضوع افزایش چشمگیری داشته است.

این رسانه انگلیسی زبان با اشاره به اینکه واشنگتن پاسخ ایران را «کاملاً مأیوس‌کننده» می‌داند، افزود: در چنین فضایی مشخص نیست که دو طرف تا چه اندازه برای احیای برجام تمایل خواهند داشت.

پولیتیکو با اشاره به اینکه موضوع هسته ای هم در ایران و هم در آمریکا از حساسیت بالایی برخوردار است، نوشت: حساسیت موضوع به حدی است که روز پنجشنبه جمعی از مقامات آمریکایی در نامه ای به بایدن نسبت به ابعاد این توافق ابراز نگرانی کردند.

نشریه مذکور در ادامه اخبار منفی خود درباره احیای برجام به نقل از یک دیپلمات اروپایی بدون نام بردن از وی مدعی شد که پاسخ ایران منفی و غیرمنطقی به نظر می رسد.

پولیتیکو تصریح کرد: بر خلاف نظر حامیان برجام، پاسخ منفی دولت بایدن و همچنین منابع اروپایی به این معناست که با وجود حدود یک سال و نیم مذاکره، احیای توافق نزدیک نیست.

این مجله غربی در ادامه از لزوم بررسی توافق هسته ای در کنگره آمریکا خبر داد و نوشت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر، نمایندگان کنگره به ویژه دموکرات ها ترجیح می دهند در هفته های آینده درباره توافق هسته ای بحث کنند. با ایران کار نکن

علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران درباره ایران نیز گفت: با از دست رفتن فرصت کنونی، تصور اینکه بتوان پیش از انتخابات میان دوره ای کنگره به توافق رسید، دشوار است.

کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به اینکه کنگره آمریکا در گذشته دیدگاه مساعدی نسبت به برجام داشت و آمریکا در دوره ترامپ از آن خارج شد، نیازی به تایید مجدد آن نیست.

سفیر فرانسه: اراده سیاسی برای احیای برجام وجود دارد

همزمان در شرایطی که منابع آمریکایی مانند پولیتیکو ساز به مخالفت با توافق هسته ای دست زدند، اما برخی کشورهای اروپایی به واکنش ایران واکنش مثبت نشان دادند و سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل متحد که کشورش است. رئیس دوره ای شورای امنیت در سپتامبر امسال) گفت: به نظر می رسد اراده سیاسی برای احیای برجام وجود دارد.

نیکلاس دی ریویر، سفیر فرانسه و نماینده سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: با توجه به نشانه هایی که داریم، دستیابی به توافق دور از دسترس به نظر نمی رسد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز روز پنجشنبه در سخنرانی در جمع سفرای فرانسه گفت: امیدوارم برجام در چند روز آینده به نتیجه برسد.

دور جدید مذاکرات برای از سرگیری برجام پس از پنج ماه وقفه در 13 آگوست در وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز در 17 اوت با بازگشت هیئت‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که شامل راهکارهای به روز در خصوص رفع تحریم ها و ایران است. برنامه هسته ای . .

جمهوری اسلامی ایران در ۲۵ اوت (۱۶ مرداد) نظرات و درخواست‌های خود را در خصوص پیشنهادات اتحادیه اروپا برای مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین ارسال کرد و ایالات متحده یک هفته بعد در ۲۴ اوت (۲۴ اوت) نظر خود را در این خصوص اعلام کرد. به اتحادیه اروپا ارائه شده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که لزوم دستیابی به توافق، پایداری لغو تحریم ها به نوعی تضمین شده است و این موضوع نباید به عنوان اهرم فشاری برای استفاده در آینده علیه ایران باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید