تلاش اسرائیل برای به تعویق انداختن مذاکرات برای احیای برجام تا پس از انتخابات آمریکا

تلاش اسرائیل برای به تعویق انداختن مذاکرات برای احیای برجام تا پس از انتخابات آمریکا

روزنامه هاآرتص با اشاره به تلاش‌های مداوم مقامات اسرائیلی برای جلوگیری از دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات برای احیای برجام، یکی از تاکتیک‌ها در این زمینه، به تعویق انداختن ادامه مذاکرات به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا است. در نوامبر با امید به پیروزی جمهوریخواهان.

پس از سفر هفته گذشته گانتز به واشنگتن، تصور او این است که احتمال توافق با ایران کمتر و کمتر می شود.
پس از سفر هفته گذشته گانتز به واشنگتن، تصور او این است که احتمال توافق با ایران کمتر و کمتر می شود.
هاآرتص امروز یکشنبه ۲۲ شهریور به نقل از یک مقام اسرائیلی مطلع از مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و جمهوری اسلامی ایران نوشت: «اگرچه به نظر می رسد توافق رو به مرگ است، اما هنوز تا اعلام مرگ آن فاصله داریم. بسیاری از طرف‌ها علاقه‌مند به این توافق هستند و می‌خواهند آن را در دور آینده احیا کنند [مذاکرات] آنها تلاش خواهند کرد.» به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران به طور مستمر از اخلال و تأخیر به عنوان یک تاکتیک مذاکره استفاده کرده است. موضوع اخیر که به اصلی ترین مناقشه مانع توافق تبدیل شده است، اصرار این کشور بر بستن پرونده تحقیقاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی است. یکی دیگر از منابع اسرائیلی در مصاحبه اخیر با همین رسانه، این ارزیابی را تکرار کرد که مذاکرات برای احیای برجام ممکن است تا انتخابات میان دوره ای آمریکا به تعویق بیفتد. نوامبر.

بر اساس گزارش هاآرتص، فرض اسرائیل این است که ایالات متحده می خواهد برای حل مشکل هر چه سریعتر توافقنامه را امضا کند، در حالی که ایران به دنبال دستیابی به بیشترین دستاوردهای ممکن قبل از تصمیم گیری در مورد امضای توافقنامه جدید یا خروج است. روند مذاکره.reach گزارش ادامه می دهد: «اسرائیل همچنان استدلال می کند که علیرغم این واقعیت که ایران اقداماتی را برای آماده کردن افکار عمومی برای امضای نهایی توافق انجام داده است، شکاف بین دو طرف اصلی مذاکرات بر روی چندین نکته کلیدی باقی مانده است. مسائل در عین حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که گفته می‌شود مخالف این توافق است، نظر خود را تغییر داده و به مقامات پایین‌رده اجازه امضای آن داده است.»

دیوید بارنیا، رئیس موساد، آژانس اطلاعاتی و عملیات ویژه اسرائیل، روز دوشنبه به واشنگتن سفر خواهد کرد تا با مقامات ارشد آمریکایی درباره این موضوع دیدار کند. او سومین فرستاده اسرائیل است که در دو هفته گذشته به این کشور اعزام شده است تا بر مقامات ارشد دولت آمریکا در مورد توافق فشار بیاورد. ایال هلاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل حدود دو هفته پیش با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد و پس از آن وی اعلام کرد که آمریکا در حال تشدید موضع خود علیه تهران است.
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل که هفته گذشته به واشنگتن رفت، برداشت او از مذاکراتی که با آمریکایی ها داشت این بود که احتمال توافق با جمهوری اسلامی ایران کمتر و کمتر می شود. به گزارش هاآرتص، «مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی خود به صراحت اعلام کردند که ایالات متحده در مورد آنچه که در حال حاضر یک اختلاف اصلی در مذاکرات تلقی می‌شود، یعنی درخواست تهران برای پایان دادن به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، تسلیم نخواهد شد. چنین اقدامی قدرت آژانس بین المللی انرژی اتمی را برای نظارت بر تاسیسات هسته ای در سراسر جهان زیر سوال می برد و تصمیمات این سازمان را سیاسی می کند.

با توجه به این بلاتکلیفی، اسرائیل در تلاش است تا از راه های دیگر امکان توافق را تضعیف کند: بر اساس این گزارش، در چند روز گذشته مقامات اسرائیلی درخواست هایی را برای افزایش محدودیت ها در سایر بندهای پیش نویس توافق به دولت آمریکا ارسال کرده اند. در رابطه با تعویق لغو تحریم های اصلی علیه ایران پس از امضای توافق هسته ای که در حال حاضر قرار است در چهار مرحله انجام شود. تمایل آمریکا برای تقویت موضع خود در قبال خواسته های اسرائیل می تواند در چند هفته آینده رسیدن به تفاهم با جمهوری اسلامی ایران را دشوار کند. به گزارش هاآرتص، اسرائیل همچنین از دولت آمریکا خواسته است تا با به تعویق انداختن اجرای بندهای مختلف این توافق که در حال حاضر برای آمریکا قابل قبول نیست، کل روند را طولانی کند.

دیگر منابع اسرائیلی به هاآرتص گفتند که به تعویق انداختن توافق تا پس از انتخابات میان دوره ای آمریکا به نفع اسرائیل و هدف مهمی برای مقامات این کشور است: اگر جمهوری خواهان بتوانند اکثریت قابل توجهی را در کنگره به دست آورند، بایدن برای حمایت باید اکثریت کنگره را به دست آورد. توافق و رای به تصویب آن با مشکل مواجه است.

منابع سیاسی اسرائیل پیش بینی می کنند که نمایندگان جمهوری خواه طرحی را برای کنار گذاشتن توافق هسته ای ایران ارائه خواهند کرد که می تواند حمایت اکثریت را به دست آورد. اگر چنین طرحی تصویب شود، البته، بایدن می‌تواند آن را وتو کند و آن را برای رای‌گیری بازگرداند، اما در این سناریو برای لغو طرح جمهوری‌خواهان و کسب موافقت برای توافق هسته‌ای به سختی تحت فشار قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از عواملی که مقامات اسرائیلی می گویند می تواند دولت آمریکا را به مخالفت با این توافق سوق دهد، مربوط به روسیه است. اخیراً در حوزه سیاسی آمریکا درباره نگرانی هایی که روسیه از سرگیری برجام و لغو تحریم ها علیه ایران به دست می آورد، بحث هایی مطرح شده است. روند این کار به این صورت است که ایران در این شرایط تبدیل به «پناهگاهی» می‌شود که روسیه می‌تواند عملیات خود را که تحت تأثیر تحریم‌های اخیر آمریکا و اروپا به دلیل تجاوزاتش به اوکراین قرار گرفته است، به آنجا منتقل کند. منابع اسرائیلی گفتند در حالی که این بحث می تواند به تضعیف تلاش های اسرائیل برای از سرگیری مذاکرات برجام کمک کند، اما این کشور در حال حاضر درگیر نیست.

اسرائیل همچنین نگران گرم شدن روابط امنیتی ایران و روسیه است و توافق دو کشور برای ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه می تواند همکاری آنها را عمیق تر کند. منابع اسرائیلی معتقدند ایران با سوء استفاده از بحران روسیه به دلیل تحریم های بین المللی، تلاش خواهد کرد تا سامانه های ضدهوایی اس-400 را از مسکو خریداری کند. این سامانه‌ها از سامانه اس-300 پیشرفته‌تر هستند و می‌توانند از حمله ارتش‌های خارجی به عمق ایران جلوگیری کنند. ایران بارها اقدام به خرید این سامانه ها از روسیه کرده است اما موفق نشده است. البته در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر انجام چنین توافقی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید