حذف کاراته از المپیکی ها توازن مجمع به هم خورد/ ضرب و شتم برای به تعویق انداختن انتخابات


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887323

با حذف کاراته از فدراسیون های المپیک و فرو ریختن ترکیب مجمع، برخی بر طبل تعویق انتخابات می کوبند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس تصمیم کمیته ملی المپیک، انتخابات این کمیته برای انتخاب رئیس، نایب رئیس و اعضای هیات اجرایی قرار است ۱۵ شهریورماه برگزار شود. در همین راستا ثبت نام از کاندیداها از 14 مرداد ماه آغاز شد اما هنوز ثبت نام به پایان نرسیده است، زمزمه هایی مبنی بر تعویق انتخابات به گوش می رسد. توجیه این بار خروج کاراته از فدراسیون های المپیکی است.

کمتر از یک ماه مانده به انتخابات، کمیته ملی المپیک در مورد شرایط کاراته از کمیته بین المللی المپیک استعلام کرد و با توجه به استعلام و نامه کمیته ملی المپیک به کمیته ملی المپیک ایران، از آنجایی که کاراته دیگر در بازی های المپیک شرکت نمی کند. باید از لیست رشته ها حذف شود فدراسیون های المپیک باید لغو شوند و فدراسیون المپیک محسوب نشوند. در نتیجه 29 فدراسیون المپیک در نشست کمیته ملی المپیک به 28 فدراسیون کاهش یافت.

به این ترتیب سید حسن طباطبایی رئیس فدراسیون کاراته نمی تواند کاندیدای عضویت در هیات اجرایی کمیته ملی المپیک باشد اما با حق رای در مجمع حضور خواهد داشت.

به این ترتیب یک فدراسیون دیگر از تعداد فدراسیون های المپیک کاسته شده و بر اساس اساسنامه برگزاری انتخابات ممکن است با چالش جدی مواجه شود. به نظر می رسد با حذف کاراته از فهرست رشته های المپیک و با توجه به شرایط موجود، اختیارات قانونی مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک نیز از بین خواهد رفت.


069500ea aa7f 4b66 88f8 a4f3079f7d93 خبر خاکستری


اساسنامه چه می گوید؟

طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، رای فدراسیون های المپیک و 6 نماینده ورزشکار باید بر غیر المپیکی ها ارجحیت داشته باشد و نصف به علاوه یک آرای مجمع را تشکیل دهد.

با توجه به وجود کاراته به عنوان یک فدراسیون غیر المپیکی و طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک 64 نفر عضو مجمع هستند که از این تعداد 34 عضو 28 فدراسیون المپیکی و 6 ورزشکار منتخب کمیته ورزشکاران المپیکی هستند. اعضا و 30 عضو باقی مانده اعضای غیر المپیکی هستند. طبق اساسنامه کمیته ملی المپیک، نصف به علاوه یک اعضای مجمع باید از اعضای المپیک تشکیل شود.

در حال حاضر بدون احتساب کاراته، 28 فدراسیون المپیکی هستند و از مدت ها قبل و با توجه به نامشخص بودن وضعیت ریاست در چند فدراسیون المپیکی، این نگرانی وجود داشت که فدراسیون های المپیک در روز انتخابات به سهمیه نرسند.

در حال حاضر وظایف 5 فدراسیون المپیکی وزنه برداری، فوتبال، دوچرخه سواری، ژیمناستیک و شمشیربازی بر عهده سرپرست است و به دلیل عدم حضور رئیس نمی توانند در جلسه حضور یابند. دوره ریاست فدراسیون بدمینتون نیز به پایان رسیده است که البته رئیس همچنان در آن فدراسیون حضور دارد. انتخابات فدراسیون سوارکاری از سوی وزارت ورزش به رسمیت شناخته نمی شود، البته رئیس این فدراسیون نیز فعال است. در صورت عدم معرفی ناظر بدمینتون و سوارکاری تا جلسه انتخاباتی کمیسیون، این 2 فدراسیون در بین فدراسیون های المپیکی باقی می مانند.
در این شرایط با کاهش تعداد المپیکی ها و مدیریت فدراسیون کاراته به 5 فدراسیون با سرپرست، 23 فدراسیون المپیک و 6 عضو کمیسیون ورزشکاران، در مجموع 29 نفر به عنوان المپیکی در مجمع حضور خواهند داشت. اعضا.

از سوی دیگر تعداد اعضای غیرالمپیکی مجمع نیز به این دلیل است که فدراسیون ورزش بانوان رئیس ندارد و تکلیف این فدراسیون مشخص نیست و با اضافه شدن فدراسیون کاراته به تعداد فدراسیون های غیر المپیکی 29 نفر خواهد بود.

بنابراین در این شرایط با فرض عدم انتخاب ناظر فدراسیون بدمینتون و سوارکاری تا زمان برگزاری جلسه و همچنین عدم حضور ناظر فدراسیون سوارکاری و یا عدم حضور یکی از نمایندگان ورزشکاران در روز. تعداد اعضای مجمع المپیک نسبت به غیر المپیکی ها 29 نفر است. – 29 نفر خواهد بود و حداکثر حضور المپیکی ها در مجمع رعایت نمی شود.

با توجه به این شرایط، وزارت ورزش و جوانان باید برنامه ریزی کند زیرا وظیفه برگزاری انتخابات و تعیین وضعیت اداره فدراسیون ها با این وزارتخانه است و امیدواریم با برنامه وزارت ورزش و جوانان ، ورزش با چالش بزرگی روبرو نخواهد شد.


192a2314 f5b4 4a58 a4aa 8f30d71eb680 خبر خاکستری


انتخابات به تعویق افتاد؟

به نظر می رسد این ماجرا فصل طولانی دارد و برخی بر طبل تعویق انتخابات می کوبند. هرچند با توجه به شرایطی که در اساسنامه و کناره گیری کاراته از اعضای المپیکی مجمع و البته بلاتکلیفی 5 فدراسیون وجود دارد، تعداد نفرات المپیکی و غیرالمپیکی برابر خواهد بود و این با نصف + یک در تعارض است. بند المپیکی‌ها، اما این مشکل با تمهیداتی حل می‌شود، مثلاً انتقال یکی از فدراسیون‌های غیرالمپیکی می‌تواند توسط خود وزیر یا رئیس کمیته ملی المپیک منحل شود.

با این حال، به نظر می رسد که در پشت صحنه، عده ای که خواهان حفظ وضع موجود و ادامه بلاتکلیفی کمیسیون هستند، بر تعویق این انتخابات تاکید دارند. اتفاقی که فقط می تواند به نفع عقب مانده ها و البته اعضای بیکار شورای اجرایی باشد. برخی از افرادی که خبر حضور خود در انتخابات کمیته ها را شنیده اند و هنوز مجوز یا شرایط لازم برای شرکت در انتخابات جاری را ندارند، می خواهند انتخابات را به تعویق بیندازند تا بتوانند در این انتخابات شرکت کنند.

اتفاقی که البته به صلاح ورزش و منافع ملی نیست. انتخابات کمیسیون پیش از این یک بار به تعویق افتاده است و با توجه به اتمام دوره ریاست و معاونت رئیس جمهور و هیئت اجرایی، تا 18 شهریور ماه در بلاتکلیفی خواهد بود و به تعویق افتادن مجدد آن ممکن است آسیب بیشتری به مجلس وارد کند. ورزش در کشور یادمان باشد ورزش ایران سال مهمی خواهد داشت و در سال 1402 بازی های آسیایی در هانگژو برگزار می شود.

به این ترتیب رقابت های انتخابی المپیک در بسیاری از مناطق آغاز می شود و این رویدادهای مهم نباید در سایه برخی قدرت طلبان گم شود.

انتخابات کمیته ملی المپیک باید به هر شکل ممکن و تحت هر شرایطی برگزار شود. این تنها گزینه روی میز است.


ترکیب اعضای مجمع

اعضای مجمع انتخابات کمیته ملی المپیک به شرح زیر است:
1- وزیر ورزش و جوانان
2- رئیس کمیته ملی المپیک
3- نایب رئیس کمیته ملی المپیک (2 نفر)
4- کارشناسان ورزشی (5 نفر)
5- ورزشکاران منتخب کمیسیون ورزشکاران (6 نفر)
6- رئیس آکادمی ملی المپیک
7- رئیس کمیته ملی پارالمپیک
8- رئیس فدراسیون ورزشهای پزشکی
9- رئیس فدراسیون عمومی
10- رئیس فدراسیون ورزش دانش آموزی
11- رئیس فدراسیون ورزش کارگری
12- رئیس فدراسیون کشوری ورزش های دانشگاهی
13- سرپرست بانوان فدراسیون
14- رئیس ورزش نیروهای مسلح
15- نمایندگان باشگاه (2 نفر)
16- نمایندگان داوران و مربیان (2 نفر)
17- فدراسیون های ملی عضو فدراسیون های بین المللی که منطقه یا مناطق آنها در بازی های المپیک زیر نظر کمیته بین المللی المپیک می باشد. (28 فدراسیون شامل؛ اسکی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، تکواندو، تیراندازی، تیراندازی با کمان، تنیس، تنیس روی میز، جودو، دوچرخه‌سواری، دو و میدانی، ژیمناستیک، سوارکاری، سه‌گانه، شمشیربازی، شنا، شیرجه و واترپلو، فوتبال، قایقرانی، کشتی ، گلف، والیبال، وزنه برداری، هندبال، هاکی، انجمن های ورزشی، سنگنوردی و اسکیت)
18- فدراسیون های ملی عضو فدراسیون های بین المللی حاضر در بازی های آسیایی (6 فدراسیون شامل: ووشو، کاراته، شطرنج، اسکواش، کبادی، بولینگ و بیلیارد)
19- فدراسیون های ملی که رشته آنها ریشه در فرهنگ غنی ایران دارد (2 فدراسیون ورزشی کشتی و پاورلیفتینگ و یک فدراسیون چوگان).

اسامی اعضای المپیک مجمع به شرح زیر است:
روسای فدراسیون های اسکی، والیبال، بسکتبال، بوکس، دوومیدانی، تیراندازی، تیراندازی با کمان، ورزش سوارکاری، کشتی، جودو، انجمن های ورزشی، سنگنوردی، اسکیت، هندبال، قایقرانی، شنا، شیرجه، واترپلو، تنیس، تنیس روی میز، گلف ، هاکی، تکواندو سه گانه، بدمینتون.
نمایندگان ورزشکاران: سجاد گنج زاده، الهه احمدی، حمیده عباسعلی، محمد باقری معتمد، بهداد سلیمی، مجتبی عابدینی.

اسامی اعضای غیر المپیکی مجمع به شرح زیر است:
وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک، 2 نایب رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس کمیته پارالمپیک، 2 نماینده داوران و مربیان، 2 نماینده باشگاه ها، 5 کارشناس ورزشی، نمایندگان نیروهای مسلح، نمایندگان آکادمی ملی المپیک، مدیران فدراسیون های پزشکی ورزشی، دانشی، آموزشی، دانشجویی، کارگری و جامعه، روسای فدراسیون های ووشو، کاراته، شطرنج، اسکواش، کبدی، بولینگ، پاورهاوس و چوگان.

دیدگاهتان را بنویسید