سناتور آمریکایی: احیای برجام تا انتخابات میان دوره ای آمریکا به تعویق خواهد افتاد

سناتور آمریکایی: احیای برجام تا انتخابات میان دوره ای آمریکا به تعویق خواهد افتاد

روز جدید :گراهام گفت که او راهی برای کنگره نمی بیند که مانع از پیشبرد توافق شود: «ما باید اکثریتی داشته باشیم که قدرت لغو وتوی رئیس جمهور (بیش از 67 رای در سنا) را داشته باشد، که ما به آن نمی رسیم. دریافت کنید (در میان ترم).”

یک سناتور ارشد آمریکایی مخالف برجام پیش بینی کرده است که احیای برجام احتمالا تا انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا به تعویق خواهد افتاد.

سناتور لیندسی گراهام که هفته گذشته همراه با هیئتی از سنا به اسرائیل سفر کرد، در مصاحبه با مجله Jewish Insider پیش بینی کرد که توافق جدید ایران قبل از انتخابات میان دوره ای آتی بین ایالات متحده و اسرائیل نهایی نخواهد شد.

وی گفت: من نمی‌خواهم با ایران درگیری داشته باشیم. من اصرار دارم که آنها سلاح تولید نمی کنند… من حاضرم هر کاری که لازم است انجام دهم تا جلوی آنها را بگیرم.

این سناتور آمریکایی در عین حال با تاکید بر اینکه دولت بایدن به شدت به دنبال توافق با ایران است، گفت: فکر نمی کنم احتمال توافق قبل از انتخاب ما یا انتخابات در اسرائیل وجود داشته باشد. [که در اوایل نوامبر (آبان) امسال برگزار خواهد شد] اعلام شود زیرا اعلام توافق با ایران به نفع فضای سیاسی دو کشور آمریکا و اسرائیل در آستانه انتخابات نیست. اما با وجود شکست‌های جدید در آخرین دور مذاکرات، فکر می‌کنم دولت بایدن قطعاً با ایران به توافق خواهد رسید، زیرا آنها به دنبال توافق هستند.»

گراهام گفت که او راهی برای کنگره نمی بیند که مانع از پیشبرد توافق شود: «ما باید اکثریتی داشته باشیم که قدرت لغو وتوی رئیس جمهور (بیش از 67 رای در سنا) را داشته باشد، که ما به آن نمی رسیم. دریافت کنید (در میان ترم).”

گراهام گفت مطمئن نیست که اکثریت بیش از 60 سناتور علیه برجام در سنای آتی وجود داشته باشد و افزود که احیای برجام احتمالاً به شکل نهایی توافق بستگی دارد.

سناتور کارولینای جنوبی همچنین تهدید کرد که قصد دارد قوانین تحریمی بیشتری را علیه ایران در پاسخ به تلاش های این کشور برای حمله به مقامات سابق آمریکا در خاک آمریکا تصویب کند.

او همچنین گفت که انتظار دارد یک طرح مشترک با باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، ارائه شود تا به گزارش‌های منظم و جامع به کنگره درباره وضعیت تلاش‌های هسته‌ای و تسلیحاتی ایران تا پایان سال نیاز داشته باشد. گراهام و منندز برای گنجاندن آن در قانون مجوز دفاع ملی 2022 فشار می آورند.

این طرح به عنوان تلاشی برای دادن نقش بزرگتر به کنگره در تعیین سیاست ایران تلقی می شود.

سناتور آمریکایی: احیای برجام تا انتخابات میان دوره ای آمریکا به تعویق خواهد افتاد

گراهام همچنین گفت که او و منندز در حال بررسی امکان یک معاهده دفاعی دوجانبه “محدود” بین ایالات متحده و اسرائیل در مورد “تهدیدات وجودی برای دولت یهود” هستند.

وی در این باره گفت: چنین پیشنهادی به دنیا می فهماند که آمریکا از اسرائیل حمایت می کند – و سعی می کند به گونه ای این کار را انجام دهد که اقدامات مستقل نیروهای دفاعی اسرائیل (علیه برنامه هسته ای ایران) را از بین نبریم.

دیدگاهتان را بنویسید