به نظر می رسد تمام شده است، اما حقوق بازنشستگی افزایش نیافته است

به نظر می رسد تمام شده است، اما حقوق بازنشستگی افزایش نیافته است

«استقلال» یکی از شاخصه های نهادی اصلی تأمین اجتماعی است. سازمانی که با وجود اینکه درصد، کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده به جامعه هدف خود طی چند دهه رو به کاهش بوده است، اما همچنان فاقد جرقه تصمیم گیری مستقل است، هرچند با انحلال شورای عالی تامین اجتماعی، امروز هیات حاکمه آن ، این سازمان کاملاً دولتی است و با تصویب و تعیین وزیر کار منصوب می شود.

سازمان تامین اجتماعی؛ غیردولتی یا دولتی؟

در بند اول قانون بیمه های اجتماعی آمده است: «تامین اجتماعی یک سازمان بیمه گر عمومی و غیردولتی است». اما سازوکارهای ارتباطی دوسویه آن با دولت، نحوه اداره آن و عدم نقش مشارکتی بیمه شدگان تا حد زیادی عمومی و غیردولتی بودن سازمان را زیر سوال می برد. تصویب قانون تامین اجتماعی در تیرماه 1354 و تشکیل سازمان تامین اجتماعی را می توان سرآغاز تحولی جدید در نظام تامین اجتماعی کشور دانست. در سال 1355 با تصویب قانونی که منجر به انحلال وزارت رفاه اجتماعی و تشکیل وزارت بهداشت، درمان و رفاه اجتماعی شد، سازمان تامین اجتماعی به صندوق تامین اجتماعی تغییر نام یافت و وظایف و امکانات درمانی آن به این صندوق واگذار شد. وزارت بهداشت و رفاه اجتماعی وجود ندارد و با تصویب لایحه ای در شورای انقلاب در سال 1358 احیا شد. اما سازمان تامین اجتماعی به تنهایی نمی تواند نقش حمایتی را برای جامعه بیش از 50 میلیون بیمه شده ایفا کند، تا زمانی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط دولت مدیریت شود و ذینفعان نقش شایسته ای در تصمیم گیری نداشته باشند.

و یکی از نشانه های بارز نقض این نیمه استقلال، عدم موافقت با تصمیم افزایش مستمری بازنشستگان پس از گذشت بیش از سه هفته است. تأخیر طولانی و دردناکی که برخلاف رویه معمول سال های گذشته و به گفته علیرضا حیدری (کارشناس بهزیستی و تامین اجتماعی و نایب رئیس اتحادیه ایثارگران کارگری) نوعی «بدعت» است؛ نوآوری که می تواند مفهوم معادلات پارامتری سازمان تامین اجتماعی و استقلال آن در تامین مالی را مخدوش کند.

2.5 میلیون خانواده با حقوق 4 میلیون تومان و کمتر به شهرستان های فرارودین و اردیبهشت نقل مکان کردند.

اردیبهشت ماه به پایان رسید و با وجود وعده های کارکنان مبنی بر اینکه «بازنشستگان نگران نباشند، حتی اگر دو روز مانده به پایان اردیبهشت افزایش حقوق بازنشستگان اعلام شود، مابه التفاوت پرداخت می شود»، نه مابه التفاوت پرداخت شد و نه مصوبه هیئت دولت اعلام شد. ; دردناکتر از همه این است که 65 درصد از جمعیت حدود 4 میلیونی بازنشستگان طبقه کارگر (حدود 2.5 میلیون خانواده) حداقل دستمزد یا حتی زیر حداقل دستمزد دارند که دو ماه اول سال جدید را با درآمد 4 میلیون فولاد یا فولاد سپری می کنند. با وجود آزادسازی و تورم کمتر. در این شرایط یدالله فرجی (کارگر بازنشسته و رئیس سابق شورای اسلامی شرکت جنرال فولاد) با انتقاد از زیر سوال بردن استقلال سازمان تامین اجتماعی گفت:

اگر امروز شورای عالی تامین اجتماعی با حضور کافی نمایندگان کارگران و مستمری بگیران داشتیم، بهتر می‌توانستیم آن را از دولت مطالبه کنیم. حال وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی باید زیر امضا و مصوبه خود بایستند و به طور جدی از هیات وزیران بپرسند که چرا با وجود تایید هیات مدیره سازمان، مصوبه افزایش مستمری ها امضا نشده است؟ در مرحله بعد شفاف و صادقانه روشنگری کنند و به بازنشستگان اطلاع دهند که کار کجاست.»

وی ادامه می دهد: در این دو ماه توزیع کنندگان کالا و خدمات به عنوان صاحبخانه سودهای نجومی کلانی به دست آوردند. چرا ما بازنشستگان حتی از افزایش حقوق قانونی محروم هستیم؟ آیا آنها مدعی نیستند که تامین اجتماعی یک نهاد غیردولتی است، پس چرا دولت در این بین تصمیمات کلان می گیرد و حقوق ما برخلاف روال سال های گذشته «مجموع» می شود؟

دستمزدها را در زمان گرانی متوقف کنید

کافی است تنها دو نمونه از اخبار منتشر شده در آخرین روز اردیبهشت را مطالعه کنید تا ببینید افزایش هزینه های معیشت بازنشستگان به ویژه حداقل ها در حالی که دستمزدها فریز شده است چگونه پیش می رود. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان بستنی و آب میوه در تهران گفت: از اول خردادماه 25 درصد قیمت بستنی و آب میوه افزایش می یابد. در همین حال نیما حبیب فر، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و پخش گوشت گاو، با اشاره به افزایش 10 تا 15 هزار تنی گوشت گاو نسبت به هفته گذشته گفت: گوشت گاو بدون استخوان در هر سال 250 هزار تن به فروش می رسد. کیلوگرم: قیمت گوشت گاو در هفته گذشته 230 هزار تن بود.

در این شرایط بازنشستگان باید از حقوق سال قبل شروع کنند. در عین حال، بسیاری از کالاها و خدمات در یک سیستم پیوسته گران می شوند. علیرضا حیدری با انتقاد از تاخیر طولانی هیئت دولت، گفت: رویکرد دولت برای تصویب افزایش مستمری بازنشستگان کاملا جدید است. در برخی سال‌ها تاخیر در پرداخت به دلیل کمبود منابع واقعی بود، اما «تأخیر در تأیید و ابلاغ» پدیده‌ای کاملاً جدید است و بازنشستگان را نگران می‌کند. در حال حاضر بازنشستگان و مستمری بگیران بار تورم سال نو را مانند سال گذشته متحمل می شوند. این تسامح به خودی خود روند خوبی نیست و هیات وزیران باید هرچه سریعتر موضوع افزایش حقوق بازنشستگان را مطرح کند تا سازمان بتواند حقوق ها را با نرخ های جدید پرداخت کند.

حیدری تاکید می کند: فراموش نکنیم که بخش قابل توجهی از بازنشستگان این سازمان را کارگران حداقل دستمزد و حداقل دستمزد تشکیل می دهند که افزایش حقوق آنها در قالب ماده 41 قانون کار آمده است. این در حالی است که سازمان نمی تواند برای نیمی از بازنشستگان حکم صادر کند و بقیه را به بعد واگذار کند.

حیدری با اشاره به ماده 111 قانون تامین اجتماعی که تاکید دارد افزایش سالانه حداقل مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی نباید کمتر از افزایش حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد. بنابراین، این شفافیت قانونی تکلیف بازنشستگان با حداقل دستمزد را روشن می کند: افزایش 57.4 درصدی در تمام اجزای دستمزد. در مورد سایر سطوح حقوق بازنشستگی، ماده نظارتی ماده 96 قانون حقوق بازنشستگی است که تاکید می کند با افزایش هزینه های زندگی، حقوق بازنشستگی افزایش یابد. هزینه زندگی در قالب سبد معیشت بر اساس آمار تورم آذرماه سال گذشته نزدیک به 9 میلیون تن بوده و اکنون با موج جدید تورم بدون شک از مرز 11 میلیون گذشت اما شورای دولت 38 درصد به اضافه نرخ ثابت افزایش یافت. مبلغ (برابر با شورای عالی قبول نمی کند).

اجرای اصل 96 تصمیم دولت نیست / چرا تصمیم را متوقف کنید؟

وی افزود: دولت به هر دلیلی نباید بیش از این در مورد مشکلاتی که اقتصاد خانوار را تحت تأثیر قرار می دهد تردید کند. «اصولاً اصل 96 و میزان اجرای آن تصمیم دولت نیست، زیرا مبنای بودجه ای ندارد و یک سال تعهدی بر عهده دولت نبوده است؛ در مورد حقوق و دستمزد کارگران، دولت باید انجام دهد. برخی از حوزه‌ها نقش کارفرمایی دارند اما نقشی در بازنشستگی بازنشستگان کشوری ندارند و تامین نمی‌شوند، بازنشستگی بازنشستگان به صورت خودکار با تصویب شورای عالی کار تامین می‌شود و منابع واقعی تامین و تضمین می‌شود.

به گفته وی، زمانی که پیشنهادی از سوی شورای تامین اجتماعی به دولت ارجاع می شود، با توجه به اینکه نهاد دولتی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در هیات مدیره حضور دارد، فرض بر این است که دیدگاه و سیاست دولت دنبال می شود و اطلاعاتی از هیات مدیره وجود ندارد. تصمیم کار، که در آن وزیر خود نماینده دولت است، با مخالفت جدی کابینه مواجه می شود و حتی تصمیم گیری را به حالت تعلیق در می آورد.

این کارشناس بهزیستی تاکید می کند: با این تاخیر هزینه های اقتصادی غیرقابل قبولی ایجاد می کنند; روزی نیست که گروه های ذی نفع مختلف از این تاخیر انتقاد نکنند و این به نفع دولت نباشد. ضمناً با تصمیم هیئت مدیره سازمان کاهش قدرت خرید نسبت به سال قبل پیش بینی شده است و نمی تواند تورم سال جدید را پوشش دهد. جالب اینجاست که مرکز آمار تورم جدیدی را اعلام کرد، اما تصمیم گیران به این وضعیت تورمی و عقب ماندگی مداوم قدرت خرید بازنشستگان بی توجهی می کنند.

بازنشستگان هر روز با افزایش قیمت های جدید مواجه می شوند; این جامعه 4 میلیونی که دیگر فرصت شغل دوم و سوم و تفاوت فاحش هزینه و درآمد را ندارند، روزگاری با تمام توان چرخه صنعت و ساختمان را چرخانده و اکنون چشم به راه افزایش اندک حقوق بازنشستگان هستند. مادام العمر و به طور اتفاقی در هیئت مدیره سازمان که قرار بود مستقل باشد به تصویب رسید. باید دید این انتظار تا کی ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید